... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - 8:42 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ایران به اعدام دست جمعی ۸۱ نفر در عربستان

خطیب زاده: اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران های خود ساخته نیست و دولت عربستان نمی تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوء استفاده کند

سیاست شرق _ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در موضع گیری در مقابل اعدام دست جمعی ۸۱ نفر در عربستان سعودی گفت: اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران‌های خود ساخته نیست و دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوء استفاده کند.

به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده در واکنش به اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان این اقدام غیر انسانی را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی دانست.
 
خطیب زاده تاکید کرد: اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران های خود ساخته نیست و دولت عربستان نمی تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوء استفاده کند.

خطیب زاده با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت های مستقل دانست.

وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۸۰ نفر را طی یک روز به اتهام «تروریسم و ارتکاب جنایت‌های متعدد» اعدام کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت کشور سعودی، این افراد گمراه، پیرو شیطان و دارای افکار ضاله و منحرف مانند وابستگی به خارج و خیانت به کشور بوده و دست به انجام اقدامات تروریستی زده‌اند.

منابع خبری عربستان گزارش دادند که ۴۱ تن از این افرادی که اعدام شده‌‌اند، شیعه و از اهالی منطقه قطیف بودند.

در بین اعدام شدگان، ۵ شهروند یمنی و یک سوری. نیر وجود داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »