گفتگوی سیاست شرق با حسین علیخانی ،معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه خوزستان

گفتگوی „سیاست شرق„ با  معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه خوزستان ؛

حسین علیخانی : اقتصاد بیمار به منافع اجتماعی و ملی ما چه در داخل و چه در خارج آسیب می رساند ؛ ما می توانیم آن را اصلاح کنیم و آن هنگامی است که به عقب برگردیم و اشتباهات خود را پذیرا باشیم و آنها را اصلاح کنیم .

 

سیاست شرق _ چند وقتی است که پایگاه خبری „سیاست شرق„ تلاش دارد که با فعالین سیاسی و اجتماعی استان خوزستان گفتگوهایی را آغاز و از نقطه نظرات آنها در خصوص مسائل مختلف  مطلع و با انتشار آنها ، سایر هموطنان عزیز را در این رابطه بیشتر آشنا سازد .
اینکه فعالین و نخبگان استان در حوزه های گوناگون ، بتوانند نقطه نظرات خود را به سمع و معرض دید  هموطنانشان برسانند ، موجب خواهد شد تا آنها شناخت بهتری از اندیشه و نظر فعالین سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

حزب اعتدال و توسعه ، از احزاب باسابقه اعتدالی است که به واسطه قرابت با برخی افراد شاخص دولت آقای روحانی ، در حال حاضر بیشتر از سایر احزاب در جامعه مورد نظر و توجه اقشار مختلف مردم است.
لذا پس از هماهنگی با آقای حسین علیخانی ، معاونت سیاسی حزب اعتدال و توسعه خوزستان ، گفتگویی با ایشان داشتیم که توجه مخاطبان را به آن جلب می کنیم.

  • سیاست شرق : جناب علیخانی ؛ ابتدا از شما تشکر می کنیم که علی رغم کسالتی که دارید ، این فرصت را به ما دادید تا بتوانیم ، در خصوص مسائل مختلف گفتگویی را  داشته باشیم. لطفا خلاصه ای از خودتان بفرمایید تا هم ما و هم خوانندگانی که این مصاحبه را مد نظر می گیرند ، با شما بیشتر آشنا شوند.

بنده خدمتگزار مردم شریف خوزستان و ایران هستم . خیلی خلاصه عرض میکنم که دوران سربازی با اغاز دفاع مقدس مصادف شد . از سال ۶۱ در صدا و سیمای خوزستان به عنوان گزارشگر انتخاب شدم و مدتها بعد به عنوان مجری ، گوینده و نویسنده کارهای بسیاری انجام دادم. شاید دهها نمایش رادیویی و تلویزیونی داشتم و در کنار کارم، برای روزنامه های مختلف استانی و کشوری مقالات مختلفی هم می نوشتم .
در طول دوره جنگ به عنوان گزارشگر جنگ در مناطق و عملیاتهای مختلف حضور داشتم و جالب اینکه روز پایان جنگ ، در منطقه کربلای ۵ بودم.
بعد از جنگ البته همزمان، برنامه های مختلف تلویزیونی داشتم. مثلا برنامه سیمای کارون در بخش نمایشی نویسنده و مسئول تهیه نمایش هایش بودم. البته خودم ، جزء بازیگرها و از سویی کارگردانی برخی کارها را هم می کردم.
با توجه به علاقه ای که داشتم ، در نمایش های تلویزیونی و تله تئاترهای بسیاری حضور داشتم. بعد از اون در مجموعه گروه ملی فولاد به عنوان مسؤل روابط خارجه گروه ملی فولاد و در روابط عمومی دعوت به کار شدم.
الان هم هشت ساله بازنشسته هستم و طی این مدت ، به تناوب در حوزه ارتباطات و آموزشهای فن بیان تدریس می کردم . بیشتر آموزش گفتار و فن بیان که حدود ۲۰ سال ادامه داشته و البته جزء اولین کسانی بودم که در خوزستان در این حوزه فعالیت نمودم.
فعالیت سیاسی من در سال ۷۶ با روی کار آمدن دولت آقای خاتمی آغاز شدو پس از آن هم ، به عنوان معاون سازمان ها و کانونهای حزب اعتدال و توسعه فعالیت کردم.

از سالاز سال ۹۶ معاون سازمانها و کانونهای حزب بودم و پس از  آن به عنوان معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه خوزستان ،  عضو هیئت رئیسه خانه احزاب خوزستان و مسئول آموزش مطالعات توسعه پایدار خانه احزاب فعالیت دارم.

  • سیاست شرق : لطف می فرمایید مختصری از حزب اعتدال و توسعه بفرمایید .

بله.
حزب اعتدال توسعه در سال ۸۰ اعتبارنامه خود را از وزارت کشور کسب کرد. قبل از آن ، تعدادی از مسئولین کشور که تفکر اعتدالی داشتند و بعدا اعلام شد اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل هستند، به رهبری پدر معنوی حزب یعنی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و آن موقع هم دوستان بسیاری در راس امور کشور قرار داشتند .
در سال ۹۲ و در پی  اقدامات سیاسی و با توجه به شناخت بیشتر مردم در بیش از یک دهه حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری به بار نشست و مردم با انتخاب دکتر روحانی ، خط و مشی اعتدالی را پسندیدند و انتخاب نمودند. این انتخاب در سال ۹۶ نیز دوباره تکرار شد.
اما به نظر من دو موضوع خیلی مهم وجود دارد که اتفاق افتاد. اولین موضوع اینکه ، در کنار احزاب اصولگرا و اصلاح طلب ، حزب اعتدال و توسعه خودش را به راحتی نشان داد و تفکر اعتدالی را در کشور تقویت نمود . تفکری که هم برای حزب و هم برای رشد فرهنگ عمومی جامعه و سیاسیون کشور ، بسیار خوب و سازنده بود.
من به یاد دارم در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بیشترین تعداد جذب نیرو و کار تشکیلاتی را حزب اعتدال و توسعه داشت، به ویژه در ۲۵ شهرستان خوزستان ، که ما شورای شهرستان های حزب را تشکیل دادیم و ۲۵ دبیر داشتیم و شورای استانی نیز  را تشکیل دادیم.
در ۲۵ شهرستان، نزدیک به ۶ هزار عضو رسمی و بیشترین تعداد در عضوگیری اعضای رسمی تشکیلات در کشور را داشتیم . ۱۷ کانون و سازمان تشکیل دادیم که الان هم بخش عمده ای از آنها فعال هستند و بستری برای استفاده از استعدادها و ظرفیت های مختلف نخبگان و اقوام استان و برای صیانت از منافع منطقه ای و ملی ، رشد مسولیت پذیری و جامعه پذیری از مسائلی بود که ما در گام اول مدنظر داشتیم و به این شکل ساختاری و تشکیلاتی در حزب اعتدال و توسعه از سال ۹۶ تا حالا شکل گرفته و البته طی سال ۹۷ تغییراتی در حزب و طبق دستور دبیر کل صورت گرفت اما هنوز فعالیت می کنیم.

 

 

  • سیاست شرق : جناب علیخانی ؛
    مسئله ای که امروز در حوزه سیاسی کشور ما با آن روبروست ، نقش کم اثر و یا شاید هم بلا اثر بیشتر احزاب سیاسی شناسنامه داری است که نمی توانند آنطور که باید و شاید ، نقش خود را در تحولات سیاسی کشور ایفا کنند.احزاب اصولگرا ، اصلاح طلب و معتدل ، با اینکه مجوز های لازم را از وزارت کشور دارند ، هنوز هم نتوانسته اند کارکردی عملگرا و جامع ، در انتخابات مختلف داشته باشند. گاهی نتایجی در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری حاصل می شود که با همه نظرسنجی های آکادمیک و رسانه ای نیز متفاوت می باشد.

بله متاسفانه.

مهمترین مشکل ، عدم حمایت جدی دولت و مسولین مربوطه  از تشکل ها و احزاب سیاسی است . اگر از احزاب و تشکل ها حمایت می شد همین احزاب میتوانستند پل ارتباطی مردم و مطالبات قانونی مردم باشند و توسعه انسانی اتفاق می افتاد.
وقتی به وزارت کشور مراجعه کنیم ، احزاب زیادی ثبت شده است، روی کاغذ ، صدها حزب و تشکل ثبت شده داریم که همین موضوع عدم نگاه استراتژیک به تحزب را می رساند.
چرا ما نمی توانیم از همه کسانی که به قانون اساسی التزام دارند و می‌خواهند تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران  ، احزاب قوی و ساختارمند را در کشور ،ایجاد و به تحرک وا دارند ، حمابت لازم را داشته باشیم ؟

دموکراسی و مردم سالاری در هر کجای دنیا حاصل یک تجربه ، اندیشه و عمل استاندارد و فارغ از شلختگی و بداخلاقی های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است ، که افکار عمومی مردم را در مسیری مشخص و ساختارمند هدایت می کند . تجربه دموکراسی در آسیا و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته  و به خصوص در  خاورمیانه ، یک تجربه قدرتمندی نیست و همین حالا نیز در کشورهای مختلف با مشکلات اساسی روبروست. با اینکه‌ امروزه دموکراسی و مردم سالاری در دنیا ، محوریت دارد ولی دموکراسی هنوز هم ، مخالفانی را در مقابل خود دارد.

علیرغم اینکه در جمهوری اسلامی ، ما به خوبی توانستیم خیلی از تشکل‌های مدنی را شکل دهیم و تجربه ای گرانقدر در این رابطه داشته باشیم ، ولی چون به تحزب باور نداریم ، چون ذهن ما در این رابطه پرداخت نشده است و به همدیگر اعتماد لازم را نداریم ، با مشکلاتی در این رابطه مواجه هستیم.
عدم باور مسئولین به تشکل‌های صنفی و سیاسی ، کمبود ارتباط هوشمندانه مسئولین با  مردم و موارد مشابه این ، باعث می شود که  از انگیزه سیاسیون در این جهت کاسته شود . اینچنین است که خود محوری ها ، خودپنداری ها و پدرخواندگی ها رواج پیدا می کند ، هنوز هم نگاه خیلی از مسئولین به احزاب ، نگاهی با حسن نیت نیست!
وجود پول کثیف ، فساد ، رانت ، مشکلات اقتصادی و بسیاری از دلایل دیگری که به هم مرتبط هستند ، موجب گردید که احزاب نتوانند آنطور که باید و شاید ، به وظایف و مسئولیت های خود در جامعه ، عمل و یا کادر سازی نمایند .
احزابی که مورد هجمه قرار گرفتند و یا نتوانستند به دلیل عدم شناخت حوزه دموکراسی و یا مشکلات ایجاد شده ، شکل قانونی خود را تثبیت کنند .
من فکر می‌کنم که یک نگاه به شاخص‌های توسعه و توسعه گرایی و شخصیت های عملگرایی که توسعه گرایی را به عنوان ایده مورد نظر قرار می‌دهند ، می‌تواند در گسترش حوزه عمل احزاب کمک کند.

همین حالا در خوزستان فکر می‌کنم پنجمین استانی بودیم که خانه احزاب خوزستان را شکل دادیم ولی وقتی نگاه می‌کنیم که به علت عدم باور مسئولین محلی در خوزستان ، خانه احزاب هرچقدرم دست و پا می‌زند ، هر چقدر که تلاش می‌کند ، که این فرهنگ سازی و گفتگوی سیاسی به یک منشور سیاسی اجتماعی در چارچوب قانون اساسی ترویج گردد ؛  متاسفانه به مشکل برخورده ایم . ما چه بخواهیم چه نخواهیم ، باید طرح و الگوی پیشرفت نظام و کشور را عملیاتی و اجرا کنیم و هیچ راهی نداریم مگر اینکه از جوانان نخبه و شایسته در این راه بهره بگیریم .

همین حالا باید متوجه باشیم که اگر بحرانی را حل نکنیم به ابر بحران مبدل میشود و انباشت آن آتشفشان خاموشی است که روزی بعلت بی کفایتی برخی مسولیت فوران میکند ،که نمونه هایش در خوزستان فراوان است لذا در چارچوب صیانت از منافع ملی و منطقه‌ای ،باید تشکل های سیاسی اجتماعی و نهادهای مردمی را باور کنیم.

  • سیاست شرق : به نظر شما چنین وضعیتی به دلیل نگاه فرهنگی است یا نگاه امنیتی ؟

به نظر من نگاه امنیتی در درجه دوم ماجراست. وقتی می‌خواهید بحث توسعه را مطرح کنید ، در حوزه سیاست سه شاخص وجود دارد : مردم و نوع انتخاب ، سرزمین و جغرافیا ، علم و دانش تولیدی .بین این سه شاخص ، دانش و مردم پیوند و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند .
شاخص‌های فرهنگی با توسعه فرهنگی و ایجاد فرهنگ های مرتبط با این حوزه ، باعث گسترده تر شدن ارتباطات و تعاملات می شود و وقتی دانش و فرهنگ لازم وجود نداشته باشد ، عملاً با مشکل مواجه می شویم.

من فکر می‌کنم در ایران و بویژه خوزستان ، باید نگاه ، نگاهی صرفا سیاسی ، حزبی و تشکیلاتی نباشد و از منظری گسترده تر و ملی آن را نظاره نمود .
الان که دولت مردان هوشیارتر شده اند اما هنوز خودخواهانی هستند که با عملکردشان اعتماد مردم را سلب میکنند .در صورتیکه مردم متن ، قدرت و ستون جامعه هستند و اگر مردم در احزاب و تشکل‌های سیاسی وارد شوند ، می‌توانند محلی را برای مطالبه‌گری ایجاد و به سمت و سوی قانونی سوق دهند .

اینگونه می شود که جلوی جنگ نرم دشمنان گرفته می شود ، این نگاه حرفه ای است که مسئولین باید داشته باشد. باید دو نگاه وجود داشته باشد نگاه اول تجربه دموکراسی بسیاری از مسئولین بوده و عدم باورپذیری این مسئله که این تشکل ها می توانند به ثبات سیاسی و ثبات ملی کشور کمک کنند و دوم، خودخواهی های بعضی ها در این مسئله است که مانع گسترش نقش احزاب در جامعه و کشور می شود .

  • سیاست شرق : جناب علیخانی ؛ یکی از کارکردهای احزاب ، حضور افراد از اقشار و طبقات اجتماعی مختلف و همچنین قومیت هاست که موجب ایجاد مشخصه های مشترک و فراقومی می گردد. روندی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. شما در این باره توضیحی دارید؟

میشل فوکو اندیشمند فرانسوی جمله  جالبی دارد. میشل فوکو می گوید که بر روی ذهنیت مردم جامعه سرمایه گذاری کنید تا مدیریت سالم جامعه را دریابید، این نکته ظریف و قشنگی است. چرا می گوید بر ذهنیت مردم ؟ برای اینکه مردم جامعه از لایه‌های مختلف و اقوام مختلف شکل گرفته اند و هر کدام هم ظرفیت های بی نظیری دارند . لذا با کار روی ذهنیت های مختلف ، می توان آنها را به سویی هدفمند سوق داد ، البته فارغ از دروغ و دغلبازی.
از سویی دیگر علی بن ابیطالب(ع) می فرمایند ارزش هرکس به قدر همت اوست و یا پیامبر اسلام (ص)می فرمایند: هر کسی می‌تواند کاری را به بهترین وجه انجام دهد، آن را باید انجام دهد. حال ما بیاییم این کارها را انجام دهیم. ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور ما و بلاخص در خوزستان وجود دارد .
یعنی همه احزاب و تشکل های صنفی ، باید نخبگان و شایستگان را جذب و از وجود آنها در مسیر توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنند تا علم و دانش در حوزه های مختلف ارتقاء یابد. برای صیانت از منافع ملی و منطقه ای ، همه اینها مروجان واقعی هستند،  اصلا برای امنیت و صیانت از منافع ملی باید، ظرفیت اقوام ، تبدیل به ظرفیت ملی شود.

ببینید !؛ شرایط کنونی تحریم ها ، سخت و کمرشکن است . دکترین جنگ نرم آمریکا در سال ۲۰۱۵ در کنفرانس امنیتی مونیخ در جهت ایجاد مشکل برای کشورهایی  مثل ایران ، افغانستان ، عراق ، یمن ، لبنان یا کشورهای مخالف ایالات متحده در آمریکای لاتین رونمایی شد.
آمریکا فضایی پیش آورد  تا شرایط خود را به این کشورها تحمیل کند ، ولی در کشور ما با سد عظیمی مواجه شدند. رهبری با درایت و هوشمند و همچنین مردمی هوشیار و در صحنه . علی‌رغم اختلاف نظر در نگاه ها و سلیقه‌های سیاسی احزاب در کشورما ، هر وقت با یک هجمه بیگانه مواجه شده ایم ، اتحاد و انسجام ملی ما بیشتر شده است.

البته مسائلی نیز پیش آمد که به اعتماد مردم ، خدشه وارد نمود، اما هیچگاه اقتدار ما در مقابل دیگران  کم نشد.الان باید بر ظرفیتهای داخلی متمرکز شویم ، باید از نسل جوان که غیر سیاسی ترین و عملگراترین نسل است ، استفاده کنیم و اینقدر نسبت به آنها بی توجه نباشیم. بالاخص در خوزستان که از نعمات نفت ، گاز ، پتروشیمی و تولید برق فراوان  از نیروگاههای برق آبی ، در کشور رتبه اول را دارد.

ولی چرا هنوز آقایان مدیران  هنوز نتوانسته اند مردم و جوانان شایسته را از این همه مواهب الهی بهره مند کنند؟ واقعا  مردم خوزستان چه سهمی از توسعه کشور و منابع فوق دارند و آیا در چنین بحرانهای بی کفایتی مسولین توجیه میشود؟
ما باید با مردم ارتباطی تنگاتنگ و بهتری برقرار کنیم تا بتوانیم در مسیر رسیدن به اهداف کلان نظام و کسب منافع ملی ، با مشکلات کمتری مواجه شویم .
وقتی که مردم سهمشان حداقلی باشد ، موجب می شود که در جنگ های هیبریدی عقب بمانیم  ، یا شاید آن طور که باید و شاید عمل نکنیم.
وقتی که ما بتوانیم از تمام پتانسیل های موجود ، کمال بهره را ببریم ، در جنگ های نرمی که ایالات متحده ، غرب و یا هر کشور دیگری که با ما خواهند داشت ، دچار مشکل نمی شویم.
آمریکاییها دکترین جدید خود را په کشورها تحمیل می کنند، هر چند که در دهه های مختلف خوی استکبار تغییری نکرد ، ولی در کشور ما با سد عظیمی مواجه شدند. علی‌رغم اختلاف نظر در نگاه‌ها و سلیقه‌های سیاسی احزاب در کشورما ، هر وقت با یک هجمه بیگانه مواجه شدیم ، اتحاد و انسجام انسجام ملی بیشتر شده است.

اما چرا تا کنون مردم خوزستان از این همه مواهب الهی استفاده چندانی نبردند، هر چند که تمام منابع به متعلق به همه ایران است ولی مردم خوزستان چون در این منطقه قرار دارند و از عوارض ناشی از این صنایع همچون آلودگی های زیست محیطی ، تورم و غیره متحمل هزینه و مشکلاتی می شوند ، باید از حداقل سهمی برخوردار میشدند که نشدند. لذا واقعا سهم این مردم از توسعه کجاست و چرا مردم  اینهمه سختی را متحمل می شوند ؟

  • سیاست شرق : سازمان ملل و کشورهای غربی تعاریف خاص خود را از حکمرانی خوب دارند. ما نیز به عنوان یک مسلمان ، قائل به حکمرانی خوب هستیم و امام علی (ع) را در این مورد به دلیل تاکید به حقوق فردی و اجتماعی و همچنین بسط عدالت اجتماعی و سایر متغیرهای لازم در یک حکمرانی خوب ، الگوی خود می دانیم.

    آیا ما توانسته ایم ، یک حکمرانی خوب را در سطوح مختلف عرضه و تجربه کنیم و یا همچنان در این مسیر و برای تحقق آن در حال حرکت هستیم ؟!

من خیلی صریح می گویم ؛ فاصله طبقاتی و بی عدالتی در کشور و بویژه در خوزستان کم نیست. قانون اساسی ما بر مبنای اسلام است ، اما یک مشکل اساسی و اصلی کشور ،فساد و بداخلاقی های سیاسی و اجتماعی برخی مسئولین کلان کشور و در برخی مواقع کم توجهی برخی علمای حوزه و روحانیت نسبت به نیازهای جامعه امروز و پارادایم قدرت جدید یعنی مردم و نیازهای مردم و جوانان به مسائل روز است. این یعنی اینکه توجه صرف به مسائل دینی و کم توجه ای به نیازهای مادی مردم ، می تواند موجب فاصله گرفتن مردم از قدرت حاکمه و روحانیون شود .
وقتی فاصله مردم از حاکمیت افزایش یابد ، مشروعیت مدنی ، مشروعیت مدیریتی و مشروعیت ساختاری و سازمانی دچار خدشه می شود و خروجی که باید دیده شود ، ایده آل و مورد نظر مردم و دیگران نخواهد بود.
ببینید من یه چیز ساده تر بگویم ؛ بیکاری یک معضل در کشور ماست، اولین معضل کشور ما بیکاری و ازدواج جوانان  ماست ، بسیاری از جوانان شایسته ما متاسفانه درمانده شده اند و ما نتوانستیم کاری برایشان انجام دهیم.
ما نفت داریم ، پتروشیمی داریم ، گاز داریم ، کشاورزی داریم و بسیاری دیگر از زمینه های توسعه کشور را داریم که می توانند ، بسیاری از مشکلات ما را حل کنند و بیکاری را به حداقل ممکن نیز برسانند. وقتی پروژه تنسی در دهه ۵۰ در ایران و در خوزستان اجرا شد ، منافع زیادی را کسب کردیم. نمونه کاملتر طرح تنسی ، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که نتوانستیم هنوز کاملا به سرانجام برسانیم. اگر متعهد به خدمت به مردم هستیم ، باید با ایجاد صنایع تبدیلی و بسیاری از صنایع پایین دستی دیگر مانند مواد پتروشیمی ، مواد نفتی ، مواد گازی و غیره  را به سمت اشتغال جوانان سوق دهیم و با ایجاد اشتغال پایدار و با ثبات در استان و کشور ، پیشرفت و توسعه را رقم بزنیم.
اگر صنایع پایین دستی به وجود می‌آمد و توسعه پیدا می نمود ، مخصوصا در مناطق محروم و شهرستان ها ، دچار تحول می شدیم ارزش افزوده برای کشور فراهم می‌شد. بی‌توجهی به این موارد موجب این مشکلات کنونی در خوزستان شده است

همه اینها بر می‌گردد به اینکه ما بیشتر می بایست منافع جمعی، مردمی و ملی را مد نظر بگیریم . حداقل در حوزه عدالت اجتماعی و سالم‌سازی جامعه کار کنیم؛ آگاهی های عمومی را به جای شایعه ، ارتباط و انسجام ملی را به جای واگرایی، اصلاح شبکه آب شرب را به جای بیماری‌های مختلف ، اصلاح تغذیه اقشار کم درآمد به جای سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر و بسیاری از کارهایی که امروزه شاید به آنها توجه ای نداریم . در صورت بهبود رفاه عمومی و رضایتمندی مردم ، این امنیت روانی منتهی به امنیت ملی می‌شود، حداقل رفاه عمومی و ذهنیت مثبت مردم نسبت به حکومت را بیشتر می کند و ثبات سیاسی را به ارمغان خواهد آورد.

ببینید، اجازه بدهید کمی روراست باشیم!
بعد از روی کار آمدن آقای روحانی برخی اعضای شایسته حزب اعتدال توسعه در تهران و برخی استانها پست های کلیدی و اجرایی کشور قرارگرفتند ، البته چنین انتظاری هم بود چون در دولت های قبلی نیز اینگونه عمل شد‌.
البتهً در خوزستان هم با حمایتهای مختلف، استاندار به عنوان نماینده دولت قرار گرفتند ولی اکنون بیشتر سیاسیون و نخبگان و مردم ،شرایط نامطلوب استان را نتیجه عملکرد ایشان می دانند که برگزیده و نماینده دولت آقای روحانی است .خب ما طی چند سال گذشته با مشکلاتی نظیر سیل ، انتخابات شورای شهر و مسئله ریزگردها و مشکلات بزرگتری مثل فقر و بیکاری و معیشت مردم همچنین مشکلات قابل حلی مثلا حوزه ابفا و دفع آبهای سطحی و … در استان روبرو بوده و هستیم.

این که تصور شود که از مسئولین استان همه منتخب حزب اعتدال توسعه هستند ، اینجوری نیست،بجز دو سه نفر که بخاطر شایستگی های خودشان مسولیت پذیرفتند و انصافا سالمترین مسولین استان هستند ، از حزب ما همه شایستگان و نخبگانش یکنفر انتخاب نشد و این چه مفهومی دارد؟ خیلی از کنشگران سیاسی میپرسند چرا نماینده دولت چشم خود را بسته و بخاطر منافع و موارد مشابه، فقط به برخی نمایندگان و مدیران و فرمانداران رفوزه در عملکرد ، مدام در عزل و نصب ها ، کارهایی کردن که در شأن استان نبوده ؟ بنظر شما نتیجه این رفتار چه مفهومی دارد؟ آیا باید منبعد هم اجازه دهیم همین رفتار اعمال شود؟

  • سیاست شرق : به هر حال منتخب دولت محسوب می‌شوند!

بله ؛

ولی این طور نیست که دولت در انتصاب اکثریت آنها رضایت داشته است .هرچند که تمام کارهای آنها به پای دولت نوشته خواهد شد. به هرحال معتقدم، بداخلاقی های سیاسی و برخی مدیران کارنابلد در بعضی از پست ها ، خودپدرخوانده ها و منفعت طلب ها چنین مشکلاتی را سبب شده است !
به نظرم نگاه ما به مردم باید توسعه گرایانه و دارای یک دموکراسی فراگیر و واقع‌بینانه باشد . این اتفاق نمی افتد الا با توجه به مردم و گفتگوی فراگیر سیاسی و استفاده از همه نیروهای توانمند موجود در استان . من هم قبول دارم که مردم با مشکلاتی مواجه شده اند که بیشترش بخاطر بی تدبیریست ؛  با این حال باید برای جلب اعتماد مردم ، مدیران انقلابی و درستکار را بکار گیریم ، البته مشکلاتی هم از سوی کشورهای خارجی  مثل آمریکا و  صهیونیزم بین الملل به ما تحمیل و موجب شده تا اولویت هایمان تغییر کند.

جهت اطلاع ، پس از آبان ماه منشور گفتگوی سیاسی از سوی وزارت کشور ابلاغ شده تا ما با همدیگر صحبت کنیم و با همفکری راه حل ها را پیدا کنیم‌ .من قبول دارم با مشکلاتی مواجه هستیم که نتیجه تصمیمات غلط و اشتباهات مداوم و انواع مفسده هاست ،هرچند که هم در استان و هم کشور ، کارهای زیادی هم شده و همه در تلاشند که مشکلات را حل و از باری که روی دوش مردم است ، کاسته شود.
ولی فشارتحریم‌های سنگین ، وضعیت خاصی را در کشور به وجود آورده است که لازمه عبور از این فشارها ،  راهکارهای مدیریت سالم و استفاده از ظرفیتهای داخلی و توجه به جوانان نخبه و شایستگان از تمام گرایش هاست.

  • سیاست شرق : در خصوص انتخابات مجلس  ، چه نظری دارید ؟

من معتقدم که نیاز به یک مشارکت ملی و گسترده در انتخابات وجود دارد .در این دوره انتخابات مجلس ، نو اصولگرایان،اصلاح طلبان نوگرا و اعتدال گرایان و همچنین مستقلین خوش‌فکر می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
به نظرم  نباید دیگر جایی برای آدمهای بازنشسته باشد. مجلس جای آدم هایی نیست که سالهای سال در مدیریتها و معاونت های مختلف ، مسئولیت های کلان داشته اند، آنها می بایست در اتاق های فکر  باشند و به جوانان باتجربه و فهیم ، اجازه ابراز وجود دهند.
جوانان پخته ای که ایده هایی جدید ، برای تغییر و اصلاح امور دارند.به نظر من  برای ایران قوی و صیانت از منافع ملی مردم با حضور و انتخاب درست ، مجلسی توانمند و مقتدر را برگزینند.مردم آدم های درست را انتخاب میکنند. آگاهانه و با  شایسته گزینی و نه نگاهی قومی و قبیله ای.

مشکلاتی هست و شاید با انتخاب نادرست ما ، باز نیز خواهد ماند.لذا شایستگان جوان و عقلا را بفرستیم، شجاعان را بفرستیم، متخصصین باسواد و دردآشنا را بفرستیم تا اتفاقات خوبی را رقم بزنند. ان شاءلله منبعد بجای خبرهای بد ، خبرهای خوب؛  بجای حال بد حال خوب ؛  بجای شخصیت های مسن ، جوانان خوب و بجای بحرانها ، آرامش  و در کل حال خوب و موفقیت برای مردم و هموطنانم  آرزو دارم‌.

  • سیاست شرق : آقای علیخانی ؛ به عنوان عضو خانه احزاب استان ، چه نظری در خصوص کارکرد احزاب در کشور ما دارید ؟

احزاب در ایران قدرت چندانی ندارند ، کارکردگرا نیستند .چون توسط مسولین مرتبط و شخصیت ها عملا از آنها حمایت نمی شود. در ساختار سیاسی کشور به آنها توجه نمی شود و نگاه حذفی به احزاب ، بیشتر از نگاه جذبی به آنهاست.ما اگر در چارچوب قانون به احزاب نگاهی درست می داشتیم ، می توانستیم در عرصه سیاسی و اقتصادی ، کارکردهای خوبی داشته باشیم.

  • سیاست شرق : در آخر اگر موردی هست ، بفرمایید.

بزرگترین امپراتوری های دنیا در خوزستان ، حدود شش هزار سال و در دوره ایلامیان در خوزستان شکل گرفت .
تمدن و امپراتوری جایی شکل می گیرد که منابع ، ثروت و فرهنگ باشد و مردم در رفاه باشند .
طی چند هزارسال گذشته و با توجه به آثار باستانی ، خوزستان منطقه ای مستعد برای سکونت انسانها و شکل گیری تمدن ها بوده است.
بعد از چند هزار سال ما هنوز در حوزه تمدنی ، مدعی هستیم ، منشور حقوق بشر در تمدن ایرانی شکل گرفت . خوزستان گذرگاه شیعه به ایران  بوده و می تواند در حوزه های مختلف ، حرف های زیادی  برای گفتن داشته باشد . ما بهترین ویژگی را در ساختار تاریخی و در شکل بخشیدن به تاریخ جهان داریم ، تاریخ ما فقط متعلق به ایران نیست بلکه متعلق به دنیا و در کنار سایر تمدن های بزرگ دنیاست ‌.
چون در حوزه تمدنی ، منشور ما روشن بوده و احترام به انسانیت انسان ها ، دین و تکریم بشر از خصایص ما بوده است. شما نگاه کنید در دوره شاپور اول ساسانی ، قیصر روم والرین ، به اسارت شاپور درآمد، از او خواسته شد تا در این منطقه از ایران کشاورزی و صنعت را گسترش و ترویج دهند تا بعد از ۱۰ سال ،  آزاد شوند.
پل والرین ، سد والرین یا شادروان را ساختند. چنان سرسبزی وجود داشت می گفتند که  آفتاب به زمین خالی نمی تابید ! درختان بسیاری در منطقه وجود داشت سرسبزی و کشاورزی در این منطقه رونق فراوان  داشت.
ببینید تفکر ، یک تفکر علمی بود. سه هزار سال این تفکر ادامه داشت و ما الان در تولید علم در منطقه سرآمد هستیم ؛ اما این موفقیت ها نباید ما را دچار غرور و توهّم خود برتربینی نماید. ما نباید دچار خود بزرگ‌بینی شویم. باید در سیاست خارجی ، سیاستی تعامل گرایانه و در عین حال عزتمندانه در پیش بگیریم .

اقتصاد بیمار به منافع اجتماعی و ملی ما چه در داخل و چه در خارج ، آسیب می رساند ؛ ما می توانیم آن را اصلاح کنیم و آن هنگامی است که به عقب برگردیم و اشتباهات خود را پذیرا باشیم و آنها را اصلاح کنیم ؛ به شرطی که بنده خدا باشیم و لاغیر.

  • سیاست شرق : مجددا از اینکه با وجود کسالت فرصتی  را  برای گفتگو با ما اختصاص دادید، کمال تشکر را داریم.آرزوی سلامتی  برای شما و همه فعالین سیاسی و اجتماعی از گرایشات مختلف، که در چارچوب قانون ،  دل در گرو خدمت به ملت ایران و توسعه همه جانبه کشور دارند ، داریم.

انتهای پیام



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *