... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - 2:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

تحولات جدید برای آغاز مذاکرات وین؛ بورل به تهران سفر می کند

پس از چندین ماه توقف در روند مذاکرات هسته‌ای، صدرو قطعنامه شورای حکام علیه ایران و انتقاد از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در مقابل غیرفعال کردن برخی دوربین های آژانس توسط ایران، به نظر می رسد طرفین جهت کاهش تنش های موجود، به راه حلی میانه رسیده اند.

سیاست شرق _ در حالی که مذاکرات رسمی بین ایران و ایالات متحده با هماهنگی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، چند ماهی است که در وین متوقف شده، اما طرفین حاضر در این گفتگوها، همچنان به صورت غیر رسمی به تلاش‌های خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه می‌دهند، گفتگوهایی که گاهی امیدوارکننده و گاهی نیز به حملات لفظی علیه یکدیگر بدل شد.

با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح جمعه، ۳ تیرماه (۲۴ ژوئن) اعلام کرد که جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امشب برای دیدار با وزیر خارجه ایران و برخی دیگر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، وارد تهران خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

گفتگوی بورل و مالی

این سفر در حالی انجام می‌شود که شب گذشته بورل، انریکه مورا و راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با یکدیگر در بروکسل دیدار و گفتگو کرده بودند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه شب ۲۳ ژوئن، با انتشار عکسی در حساب توییتری خود از دیدار سه جانبه او، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد.

مورا در توضیح این عکس نوشته است: «شام در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم.»

دیپلمات اسپانیایی همچنین در ادامه افزوده است که مالی در این گفتگو بر عزم راسخ ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

این تصویر در حالی منتشر می‌شود که پنجشنبه ظهر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با سرگئي لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، یعنی یکی دیگر از کشورهای عضو برجام در تهران دیدار و گفتگو کرده بود. آقای امیر عبداللهیان، همچنین در نشست خبری، پس از ملاقات با همتای روس خود،، تاکید کرد که تلاش‌ها برای احیای برجام از سوی همه طرفین، حتی از سوی آمریکا ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساعاتی قبل، وی و علی باقری گفتگوهایی با جوزپ بورل و انریکه مورا داشته‌اند، ابراز امیدواری کرده بود که قطار مذاکرات هسته‌ای پس از توقفی که به نظر او ضروری بوده است، بار دیگر حرکت خود را آغاز کند.

پس از چندین ماه توقف در روند مذاکرات هسته‌ای، صدرو قطعنامه شورای حکام علیه ایران و انتقاد از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در مقابل غیرفعال کردن برخی دوربین های آژانس توسط ایران، به نظر می رسد طرفین جهت کاهش تنش های موجود، به راه حلی میانه رسیده اند.

همچنین نگرانی‌ها در خصوص احتمال افزایش روند تقابلی میان ایران و آژانس چشم‌انداز احیای برجام را افزایش داده است.

حالا به نظر می‌رسد پس از تعلیق چند ماهه، بار دیگر روند گفتگوهای هسته‌ای در حال آغاز دوباره است و طرفین به تلاش‌های خود برای شروع مجدد مذاکراتی که احتمالا بتواند تکلیف پرونده هسته‌ای ایران را روشن کند، شدت بخشیده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »