... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - 2:48 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

لغو روادید بین ایران و قزاقستان

ایرانیان می توانند بدون روادید وارد قلمرو قزاقستان شوند و در هر بار ورود، حداکثر به مدت ۱۴ روز در این کشور اقامت کنند.

سیاست شرق _ روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با انتشار اطلاعیه ای، از لغو روادید سفر ایرانیان به قزاقستان خبر داد.

براساس این اطلاعیه، در پی سفر “کاسیم جومارت توکایف”، رئیس جمهور قزاقستان به تهران در ۲۹ خردادماه و گفت‌وگوهای انجام شده درباره لغو روادید سفر ایرانیان به قزاقستان، دولت قزاقستان اعلام کرد از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۱ اتباع ایران برای سفر به قزاقستان نیازمند روادید نخواهند بود.

بر این اساس، ایرانیان می توانند بدون روادید وارد قلمرو قزاقستان شوند و در هر بار ورود، حداکثر به مدت ۱۴ روز در این کشور اقامت کنند.

براساس این فرمان، ایرانیان می توانند در بازه زمانی ۱۸۰ روزه، مجموعا ۴۲ روز (در چند سفر ۱۴ روزه) در قزاقستان اقامت داشته باشند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این اطلاعیه اضافه کرده است: پیش بینی می شود با این اقدام، مناسبات تجاری، اقتصادی و گردشگری دو کشور وارد مرحله جدیدی شود.

در خاتمه این اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه از قابل مشاهده بودن جزئیات مقررات سفر بدون روادید به قزاقستان در سایت سفارت کشورمان در نور سلطان، در آینده نزدیک خبر داده است.

قزاقستان

کشور قزاقستان در قسمت مرکزی قاره ی اوراسیا و در فاصله ای یکسان از اقیانوس های اطلس و آرام واقع شده است. مساحت کشور برابر با ۲.۷۲۴.۹۰۰ کیلومتر مربع می باشد که آن را در رتبه ی نهمین کشور بزرگ دنیا قرار داده است. به نحوی که مساحت کشور برابر مساحت کل هفت کشور اصلی اروپا یعنی فرانسه، اسپانیا، سوئد، فنلاند، آلمان، ایتالیا، و بریتانیا می باشد.

قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا به شمار می آید. ۴۴ درصد منطق کشور بیابانی و ۱۴ درصد آن نیمه بیابانی می باشد. ۲۶ درصد قلمرو خاک قزاقستان را دشت ها و استپهای هموار و ۵.۵ درصد آن را جنگل ها پوشش داده اند.کشور قزاقستان از سمت شمال و غرب با کشور روسیه (۷۵۹۱ کیلومتر)، از سمت شرق با کشور چین (۱۷۸۳ کیلومتر) و از جنوب با کشورهای قرقیزستان( ۱۲۴۲ کیلومتر)، اوزبکستان (۲۳۵۱ کیلومتر) و ترکمنستان (۴۲۶ کیلومتر) دارای مرز مشترک می باشد. کل طول مرزهای قزاقستان با کشورهای دیگر ۱۳۲۰۰ کیلوکتر می باشد و نیز بخش قابل توجهی از مرز کشور توسط سواحل دریای خزر احاطه شده است.

این کشور دارای چهارده منطقه ی مختلف مدیریتی و دارای دو شهر کلیدی و مهم می باشد که عبارتند از نور سلطان و آلماتی. طبق آخرین امار، جمعیت کشور قزاقستان حدود ۱۸ و نیم میلیون نفر می باشد که از این تعداد ۴۸.۳ درصد مرد و ۵۱.۷ درصد زن میباشند. براساس سرشماری انحام شده در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، ترکیب جمعیتی کشور از نظر قومی بصورت زیر می باشد:۶۷.۹۸ درصد قزاق، ۱۹.۳۲ درصد روس، ۳.۲۱ درصد ازبک، ۱.۴۷ درصد اوکراینی، ۱.۴۷ درصد ایقور، ۱.۱۰ درصد تاتار، و ۴.۷۵ درصد دیگر ملیت ها.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »