... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - 12:43 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تصویب قطعنامه الزام آور مجلس سنای آمریکا علیه روسیه

بلینکن: انجام چنین اقدامی با توجه به تحریم‌های زیادی که علیه روسیه وضع شده‌اند ضرورت چندانی ندارد.

سیاست شرق _ مجلس سنای آمریکا قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کرد که از دولت این کشور می‌خواهد روسیه را در کنار ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا در فهرست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم دولتی» قرار دهد.

به نقل از نیویورک تایمز، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و یکی از حامیان این قطعنامه گفت: «برای من، [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) الان ریاست یک دستگاه حکومتی تروریستی را بر عهده دارد.»

این سناتور تندرو آمریکایی مدعی شد تحریم‌هایی که تاکنون آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند اثربخش بوده‌اند اما «لازم است اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع به طور تلویحی گفت انجام چنین اقدامی با توجه به تحریم‌های زیادی که علیه روسیه وضع شده‌اند ضرورت چندانی ندارد.

او گفت: «هزینه‌هایی که توسط ما و سایر کشورها به روسیه تحمیل شده‌اند کاملاً با پیامدهایی که از قرار گرفتن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم ناشی خواهند شد یکسان است. بنابراین، آثار عملی کاری که ما انجام داده‌ایم یکی است.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین، استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

دولت آمریکا پبش از این ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا را در آنچه فهرست کشورهای حامی تروریسم عنوان شده، قرار داده و تحریم هایی را علیه آنها وضع کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »