... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - 3:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

ممانعت اوکراین جهت سفر وزیر خارجه بلژیک به این کشور

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تایید کرد که کی‌یف با طرف بلژیکی مشغول مذاکره است تا "شرایطی را درخصوص این سفر ایجاد کند و تصمیماتی را با توجه به روابط بیشتر دوجانبه بگیرد."

سیاست شرق _ دولت اوکراین از سفر وزیرخارجه بلژیک به این کشور، ممانعت می کند.

به نقل از پایگاه خبری پراودا روسیه، دولت اوکراین به دلیل اینکه هژا لبیب(حاجه لحبیب) وزیر خارجه بلژیک در سال ۲۰۲۱ و بدون مشورت با کی‌یف به شبه‌جزیره کریمه سفر کرده، از سفر وزیر خارجه بلژیک به کی‌یف جلوگیری می‌کند.

به گزارش راشا تودی، هژا لبیب، پیش از اینکه به عنوان وزیر خارجه بلژیک انتخاب شود، در تاریخ ژوئیه ۲۰۲۱ به عنوان یک روزنامه‌نگار در جشنواره «ارزش‌های جهانی» در “سواستوپل” – شهری در شبه جزیره کریمه – شرکت کرد.

طبق این گزارش، او نه از طریق خاک اوکراین بلکه از طریق شهری در روسیه به این شبه‌جزیره سفر کرد؛ اقدامی که با قوانین اوکراین در تضاد بود. در نتیجه، ورود وزیر خارجه به خاک اوکراین ممکن است به مدت سه سال متوقف و با پرداخت جریمه‌ای همراه شود.

در گزارش این پایگاه خبری آمده است: «هیچکس نمی‌خواهد روابط با بلژیک، این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو، را تضعیف کند. اما از طرفی چنین اقداماتی هم قابل‌پذیرش نیست زیرا سابقه خطرناکی را ایجاد خواهند کرد.»

این گزارش ضمن بیان اینکه لبیب بدون عذرخواهی قادر نخواهد بود روابطش را با کی‌یف حفظ کند، افزود: «پس از اینکه او (لبیب) از سفرش بازگشت، با ایراد بیاناتی در وابستگی شبه‌جزیره کریمه به اوکراین ابراز تردید کرد.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را به خود الحاق کرد و پس از آن مسکو از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین حمایت کرد.

وزیر خارجه بلژیک وعده داده بود که “به زودی” به اوکراین سفر کند اما با این گزارش اخیر که بازتاب منفی داشته است، هنوز مشخص نیست که آیا او قادر خواهد بود این سفر را انجام دهد یا خیر.

روز پنجشنبه، اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تایید کرد که کی‌یف با طرف بلژیکی مشغول مذاکره است تا “شرایطی را درخصوص این سفر ایجاد کند و تصمیماتی را با توجه به روابط بیشتر دوجانبه بگیرد.”

با این حال، این سخنگو از “وعده‌های لبیب درخصوص حمایت بیشتر از اوکراین در جنگ با روسیه” حمایت کرد.

وزیر خارجه بلژیک در رابطه با گزارش منتشر شده، خطاب به منتقدانش در توییتر نوشت: «من قبل از اینکه نخست وزیر بشوم، روزنامه‌نگار بودم. سفری که رفتم بخشی از کار روزنامه‌نگاری من بود.»

حاجه لحبیب ۵۲ ساله روزنامه نگار بلژیکی _ الجزایری، ۵۲ ساله و عضو حزب لیبرال فرانسوی زبان بلژیک است.

او متولد شهر بوسو در منطقه هینو بلژیک اما بزرگ شده شهر بروکسل است. وی در دانشگاه آزاد بروکسل، روزنامه نگاری تحصیل کرد و بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در دانشکده روزنامه نگاری این دانشگاه فعالیت داشت.

سپس بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ در شبکه RTL-TVI فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۷ در رسانه RTBF به عنوان خبرنگار فعالیت خود را آغاز و تا سال ۲۰۱۹ در این رسانه فعال بود. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نیز به عنوان مدیر روابط عمومی به فعالیت پرداخت.

حاجه در دوره فعالیت روزنامه نگاری اش گزارش هایی از مناطق جنگی به ویزه خاورمیانه و افغانستان تولید و منتشر کرد. در سال ۲۰۰۷ او فیلم مستندی درباره سرنوشت زنان در افغانستان تولید کرد که برنده جایزه اتحادیه اروپایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »