... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - 10:10 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

فلسطین اشغالی؛ حملات موشکی به غزه/ نشست شورای امنیت / نشست وزرای کشورهای عربی در امان/ مخالفت مالزی با عادی سازی روابط با اسرائیل

منابع دیپلماتیک روز دوشنبه اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد صبح سه شنبه جلسه غیرعلنی برای بررسی تشدید تنش ها بین اسرائیل و فلسطینیان در بیت المقدس برگزار می کند.

سیاست شرق _ جنگنده‌های اسرائیلی اواخر شب دوشنبه ، غرب خان یونس در جنوب نوار غزه را مورد هدف قرار دادند، این در حالی که مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد به این حملات پاسخ خواهد داد.

به نقل از الجزیره قطر، همزمان با این حملات، هجوم نیروهای امنیتی این رژیم برای دستگیری فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن ادامه داشت.

پیش از این ارتش رژیم صهیونسیتی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای آن “کارگاه ساخت سلاح های متعلق به جنبش حماس” را هدف قرار داده اند.

در همین رابطه حماس در توضیح این حملات گفت که بمباران اماکن مقاومت توسط ارتش اسرائیل تلاشی ناکام برای جلوگیری از دفاع مردم فلسطین از مسجد الاقصی بود.

حملات موشکی به اسراییل

پیش از این ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که سامانه گنبد آهنین موشک های شلیک شده از نوار غزه به سمت اسرائیل را رهگیری کرده و آژیرهای هشدار در منطقه فعال شده است.

وی افزود: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و ارتش اسرائیل نیز گزارش هایی مبنی بر شنیدن صدای انفجار در منطقه غزه گزارش کرده است.

بنا به همین گزارش کابینه اسرائیل برای بررسی آخرین تحولات تشکیل جلسه خواهد داد، در حالی که خبرنگار الجزیره اشاره کرد که هنوز هیچ طرفی در غزه مسئولیت شلیک گلوله یا موشک به سمت اسرائیل را بر عهده نگرفته است.

ارتباطات و تحرکات دیپلماتیک

منابع دیپلماتیک روز دوشنبه اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد صبح سه شنبه جلسه غیرعلنی برای بررسی تشدید تنش ها بین اسرائیل و فلسطینیان در بیت المقدس برگزار می کند.

فرانسه، ایرلند، چین، نروژ و امارات خواستار برگزاری این نشست شدند، در حالی که وزارت خارجه اردن اعلام کرد پادشاهی اردن روز پنجشنبه میزبان نشست اضطراری وزیران کشورهای عربی برای مقابله با تحرکات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی خواهد بود.

بر اساس آنچه دربار سلطنتی اردن در حساب توییتر خود نوشت، پادشاه اردن دوشنبه در تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، بر لزوم توقف همه اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز اسرائیل در کوه معبد تاکید کرد.

در همین رابطه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نسبت به آنچه که به عنوان وقوع خشونت در بیت المقدس و کرانه باختری توصیف می کند، بسیار نگران است و طرفین را به خویشتنداری فراخواند و تاکید کرد که مقامات اسرائیلی و فلسطینی باید اقدامات لازم را برای آرام کردن اوضاع انجام دهند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز به نوبه خود تأیید کرد که مردم فلسطین این عمل انجام شده و تلاش برای تجزیه مسجد مبارک الاقصی را خنثی کردند. همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه مالزی را در جریان آخرین تحولات مسجدالاقصی و تلاش شهرک نشینان برای معرفی قربانی و ذبح آنها در داخل مسجد قرار داد.

هنیه در این تماس تلفنی بر اهمیت واکنش جامعه عربی و اسلامی و محکومیت آنچه که ملت فلسطین و مقدسات آنها در معرض آن قرار گرفته اند که جنایات و اقدامات خطرناک توصیف شده است، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالزی نیز به نوبه خود با ابراز تأسف از دیدار اخیر برخی از وزرای خارجه عرب با یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، بر مخالفت کشورش با عادی سازی با اشغالگری تاکید کرد.

در همین رابطه، سیدبراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم روز ارتش در تهران گفت که عادی سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل باعث تشویق آنها و تشدید حملات آنها به فلسطینی ها شده است. آقای رئیسی در سخنانی همچنین تاکید کرد که اگر اسرائیل گامی علیه مردم ایران بردارد، تهران در قلب اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد.

شهر قدیمی الخلیل

در تحولی دیگر، نیروهای اشغالگر اسرائیل تدابیر نظامی خود را در داخل شهر قدیمی الخلیل در جنوب کرانه باختری تشدید کردند و تعدادی از خیابان ها و ورودی های منتهی به مسجد ابراهیمی را که به دلیل عید فصح یهودیان به مدت دو روز متوقف شده است، بستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »