... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 9:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش فائو از تاثیر جنگ اوکراین بر رشد شاخص قیمت مواد غذایی در جهان

به نقل از تارنمای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO)، عامل موثر در افزایش شاخص قیمت ها، به جنگ اوکراین و فدراسیون روسیه مرتبط است.

سیاست شرق _ شاخص قیمت مواد غذایی فائو در جهان، از جهشی بزرگ و به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ تاکنون را نشان می دهد، روغن‌های گیاهی، غلات و زیرشاخص‌های گوشت، بالاترین میزان رشد قیمت را نشان می‌دهد، در حالی که شاخص‌های شکر و لبنیات نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به نقل از تارنمای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO) که در ماه آوریل منتشر شد، عامل موثر در افزایش شاخص قیمت ها، بیشتر به جنگ اوکراین و فدراسیون روسیه مرتبط است. از دست دادن انتظارات صادرات از منطقه دریای سیاه، دسترسی جهانی گندم را تشدید کرد. با افزایش نگرانی ها در مورد شرایط محصول در ایالات متحده آمریکا، قیمت جهانی گندم در ماه مارس به شدت افزایش یافت و ۱۹.۷ درصد افزایش یافت. پس از افزایش ۲۰.۴ درصدی در ماه مارس، قیمت‌های بین‌المللی غلات درشت به رکورد بالایی رسید و قیمت‌های ذرت، جو و سورگوم همگی به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیدند. کاهش چشمگیر انتظارات صادرات ذرت اوکراین، صادرکننده اصلی، علاوه بر افزایش هزینه های انرژی و نهاده، موجب افزایش ۱۹.۱ درصدی قیمت جهانی ذرت شد.

این افزایش قیمت، در بازارهای دیگر غلات درشت را نیز تحت تأثیر قرار داد و قیمت سورگوم ۱۷.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که عدم قطعیت عرضه بیشتری را بر بازارهای جو که قبلاً وجود داشت، قیمت جو را ۲۷.۱ درصد نسبت به فوریه افزایش داد. 

« شاخص قیمت روغن نباتی فائو »میانگین ۲۴۸.۶ واحد در ماه مارس، ۴۶.۹ واحد (۲۳.۲ درصد) نسبت به فوریه افزایش یافته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است. افزایش شدید این شاخص ناشی از افزایش قیمت روغن آفتابگردان، نخل، سویا و کلزا بود. قیمت بین المللی روغن آفتابگردان در ماه مارس به میزان قابل توجهی افزایش یافت که ناشی از کاهش عرضه صادرات در بحبوحه درگیری های جاری در منطقه دریای سیاه بود. در این میان، قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت که با افزایش تقاضای جهانی واردات در پی اختلالات عرضه روغن آفتابگردان تقویت شد.

 علاوه بر این، در حالی که ارزش جهانی روغن پالم از حمایت بیشتر از کمبود عرضه در کشورهای عمده تولیدکننده برخوردار شد، قیمت‌های سویا تحت تأثیر نگرانی‌ها در مورد کاهش صادرات در آمریکای جنوبی بود. به طور قابل توجهی، نوسانات و ارزش بالاتر نفت خام نیز از قیمت های بین المللی روغن نباتی حمایت کرد.

«شاخص قیمت لبنیات فائو» میانگین ۱۴۵.۲ واحد در ماه مارس، ۳.۷ واحد (۲.۶ درصد) نسبت به فوریه افزایش یافته است، که هفتمین افزایش ماهانه متوالی را نشان می دهد و شاخص را ۲۷.۷ واحد (۲۳.۶ درصد) بالاتر از ارزش خود در سال گذشته نشان می دهد. روند صعودی قیمت محصولات لبنی ادامه یافت، که عمدتاً به دلیل انقباض بازارهای جهانی به دلیل تولید ناکافی شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه برای پاسخگویی به تقاضای جهانی بود. قیمت‌ها برای کره و شیرخشک به شدت افزایش یافت که با افزایش تقاضای واردات برای تحویل کوتاه‌مدت و بلندمدت، به‌ویژه از بازارهای آسیایی، و تقاضای داخلی در اروپای غربی همراه بود. در همین حال، بازارهای پنیر نیز به دلیل تقاضای داخلی قوی در اروپای غربی با وضعیت عرضه کم مواجه بودند، اما ارزش شاخص اندکی کاهش یافت که منعکس کننده تأثیرات حرکت ارز است.  

«شاخص قیمت گوشت فائو» در ماه مارس به طور میانگین ۱۲۰.۰ واحد بود که ۵.۵ واحد (۴.۸ درصد) نسبت به فوریه افزایش داشت و همچنین به بالاترین حد خود رسید. قیمت‌های بین‌المللی گوشت طیور با کاهش عرضه از سوی کشورهای صادرکننده بزرگ در پی شیوع آنفولانزای مرغی تقویت شد که بیشتر تحت تأثیر ناتوانی اوکراین در صادرات گوشت طیور در بحبوحه درگیری‌های جاری قرار گرفت. قیمت گوشت گاو نیز با تداوم عرضه محدود گاوهای آماده کشتار در برخی از مناطق کلیدی تولیدکننده، افزایش یافت، در حالی که تقاضای جهانی ثابت ماند.

«شاخص قیمت شکر فائو » میانگین ۱۱۷.۹ واحد در ماه مارس، ۷.۴ واحد (۶.۷ درصد) نسبت به فوریه افزایش یافته است، که بیشتر کاهش سه ماهه قبل را معکوس کرده و به سطوحی بیش از ۲۰ درصد بالاتر از میزان ثبت شده در ماه مشابه سال گذشته رسیده است. افزایش قیمت بین‌المللی شکر در ماه مارس عمدتاً به دلیل افزایش شدید قیمت‌های بین‌المللی نفت خام بود که انتظارات برای استفاده بیشتر از نیشکر برای تولید اتانول در برزیل در فصل آینده را افزایش داد. حمایت بیشتر از قیمت جهانی شکر با تقویت مداوم ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا صورت گرفت، که تمایل دارد فروش تولیدکنندگان را به دلیل بازده کمتر ارز محلی محدود کند. با این حال، پیشرفت خوب برداشت و چشم انداز تولید بیشتر در هند، صادرکننده عمده شکر است.

با این حال و به گزارش سیاست شرق، آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت انواع روغن و خوراکی‌ها در جهان طی دو سال گذشته بیش از ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت جهانی مواد غذایی طی دو سال گذشته رشد فزاینده‌ای داشته است و با توجه به جهش قیمت کود شیمیایی تحت تأثیر تحولات اوکراین نباید انتظار توقف روند صعودی قیمت مواد غذایی طی سال‌های آینده را داشت.

قیمت کود شیمیایی از آوریل ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲ رشد ۲۲۲.۴ درصدی داشته، یعنی بیش از ۳ برابر شده است.

قیمت انواع روغن و خوراکی‌ها در این مدت بیش از ۲ برابر شده و رشد ۱۲۲.۵ درصدی داشته است.

غلات شامل گندم، جو، ذرت و غیره رشد ۶۷.۹ درصدی قیمت را در این مدت داشته‌اند. قیمت کل محصولات کشاورزی نیز طی حدود دو سال گذشته ۶۳.۳ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »