... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - 1:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار و گفتگوی روسای جمهور ایران و ترکمنستان

رییسی: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

سیاست شرق _ سیدابراهیم رئیسی،رئیس جمهور، همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

به نقل از تسنیم، آقای رئیسی پیش از ظهر چهارشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: امیدوارم اینگونه سفرها در راستای گسترش روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه تداوم داشته باشد.

وی با آرزوی موفقیت برای بردی محمداف در اجرای برنامه توسعه سی‌ساله ترکمنستان افزود: مبانی حقوقی توسعه و گسترش روابط با امضای دهها سند حاصل شده که اجرای مفاد این اسناد، دو کشور را به اهداف خود می‌رساند.

رئیس جمهور پیشنهاد کرد کمیته‌ای به ریاست روسای کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری تصمیمات این سفر تشکیل شده و نتایج کار خود را به طور منظم گزارش کند.

رئیسی تصمیم دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و گسترش تعاملات در حوزه‌های انرژی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل را جدی توصیف کرد و اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات و همکاری‌های با ترکمنستان در تمامی سطوح است.

وی همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و با استقبال از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دو کشور بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند.رئیسی گفت: مشکلات و مسایل منطقه باید در منطقه حل و فصل شود و حضور بیگانه در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.

آقای «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط دو کشور است و تلاش خواهیم کرد در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه از ظرفیت این بخش‌ها به شکل موثری بهره بگیریم.

وی همچنین گسترش روابط فرهنگی را بستر تقویت پیوند میان دو ملت دانست و افزود: یقین دارم اسنادی که امروز میان مقامات دو کشور به امضا می‌رسند، باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهند شد.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: خواهان این هستیم که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »