... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۴ شهریور ۱۴۰۱ - 8:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت نفت؛ مسئولان، مردم و رسانه های خوزستان

عملکرد و پیگیری های همه نهادها، سازمان ها و دستگاههای مختلف هر سه قوه در استان خوزستان، می تواند مسیر برخورداری مردم این مناطق را از بخشی از منابع زیرزمینی موجود را که در قوانین مختلف بر ان تاکید شده است، تسهیل نمایند.

سیاست شرق _ سفر جواد اوجی، وزیر نفت به استان خوزستان، در نمازجمعه امروز ۴ شهریورماه، با حواشی روبرو شد که ناشی از انتظارات و توقعات مردم خوزستان از وزارت نفت در خصوص عملکرد این وزارتخانه در این استان است.

وزیر نفت که سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه اهواز بود، با اعتراض جمعی از مردم مناطق محروم اهواز روبرو شد و از سویی دیگر ، وزارتخانه نفت نیز مورد انتقاد امام جمعه اهواز قرار گرفت، که به نوعی به عدم مساعدت این وزارتخانه در قبال مسئولیت های اجتماعی خود در استان خوزستان و مناطق نفت خیز جنوب مربوط می شد.

وجود ميادين متعدد نفتی در خوزستان با تولید نفت قابل توجه از یک سو و آلایندگی های مختلف در حوزه محیط زیست خوزستان، آلایندگی هوا ناشی از سوختن گازهای میادین نفتی و همچنین عدم صرف اعتبارات مربوط به ردیف مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات مختلف جاده ای، آب رسانی، فضای سبز و همچنین اشتغال در مناطق مربوطه، از دیگر سو، از جمله دغدغه های مردم و فعالین اجتماعی شهرهای مختلف استان خوزستان است که همواره وجود داشته است.

مناطق مسجدسلیمان، هفتکل، نفت سفید، دشت آزادگان ، امیدیه، میانکوه، ماهشهر، لالی ، بستان، حمیدیه ، کارون، اهواز، سوسنگرد و سایر شهرهایی که علیرغم برخورداری از منابع سرشار انرژی و شرکت های نفتی، هریک به نحوی از محرومیت های مختلف رنج می برند و وزارت نفت، می تواند با برنامه ریزی درست و از منابع استخراجی و اکتشافی نفت و گاز، بخشی از مشکلات مردم آنجا را مرتفع نماید.

با توجه به وجود شرکت های متعدد مرتبط با وزارت نفت در مناطق مختلف خوزستان، این وزارتخانه می تواند نقش موثری را در بهبود وضعیت جاده ای استان و مناطق مرتبط با مناطق نفت خیز که هر ساله تلفات جاده ای بسیاری را به همراه دارد، ایفا نماید و علاوه بر کاهش میزان محرومیت مردم این مناطق، آنها را از درآمدهای ناشی از نفت و گاز به طرق مختلف عمرانی و توسعه، بهره مند نماید.

در این بین، عملکرد و پیگیری های همه نهادها، سازمان ها و دستگاههای مختلف هر سه قوه در استان خوزستان، می تواند مسیر برخورداری مردم این مناطق را از بخشی از منابع زیرزمینی موجود را که در قوانین مختلف بر ان تاکید شده است، تسهیل نمایند و وزارت نفت را در مسیر فعالیت های عمرانی و کاهش مشکلات خوزستان راهبری کنند.

رسانه های استان خوزستان، به عنوان حلقه اتصال مردم و حاکمیت و نماینده افکار عمومی نیز، می بایست با انعکاس درست و شفاف خواسته های مردم و فعالین اجتماعی، فضای همکاری و همیاری بدنه اجتماعی با قوای مختلف را مهیا و در جهت رفع مشکلات متعدد موجود، اطلاع رسانی و راهکارهای ممکن را پیشنهاد دهند.

شاید اگر وزرای مختلف نفت در گذشته و حال، در رسیدگی به وظایف متعدد مرتبط با وزارتخانه خود، تلاش می نمودند و حقوق حقه مردم خطه نفت خیز خوزستان را، که از محرومیت ها و کمبودهای مختلف رنج می برد، ادا می نمودند، امروز وزارت نفت مورد انتقاد و اعتراض نمازگزاران، فعالین اجتماعی و رسانه های مطالبه گر قرار نمی گرفت، هرچند که این مسئله، علاوه بر اینکه نیاز به توجه جدی بدنه وزارت نفت دارد، تلنگری به مسئولان استان نیز خواهد بود تا به وظایف خود در پیگیری مطالبات مردم، بخوبی عمل نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »