... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - 10:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا: پاسخ ایران، سازنده نبود

پاتل: ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران]هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران]سازنده نبود.

سیاست شرق _ «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.

به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران]هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود».
در همین زمینه، لورا روزن، خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل در واشنگتن، هم به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته که پاسخ ایران «دلگرم کننده نیست.»

این واکنش سلبی آمریکایی‌ها به پاسخ ایران در شرایطی است که بامداد امروز (جمعه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط افزود: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

همراهی اروپایی‌ها با موضع انتقادی آمریکا

علاوه بر آمریکایی‌ها، شواهد امر نشان‌گر از آن است که دیپلمات‌های اروپایی هم از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کرد‌ه‌اند.

اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار اتریشی که مذاکرات رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند در توئیتی ادعا کرد: «یک دیپلمات اروپایی با ارزیابی منفی ایالات متحده موافق است و به من می‌گوید که پاسخ ایران به اظهارات آمریکا در مورد پیش نویس توافق “منفی و غیر منطقی” به نظر می‌رسد.»

از دست رفتن فرصت صادرات نفت ایران به اروپا

علاوه بر مقام‌های اروپایی و آمریکایی، ارزیابی عضو ارشد ایرانی گروه بین‌المللی بحران (international crisis group) نیز از پاسخ ایران منفی بوده است.
در این ارتباط، علی واعظ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران در توئیتی نوشته است: «متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادارات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.»
این دیدگاه در شرایطی مطرح می‌شود که در چند روز گذشته از احیای برجام به عنوان رخدادی مهم برای صادرات نفت ایران به اروپا در وضعیت بعد از جنگ اوکراین یاد شده بود. در واقع، اروپایی‌ها که به دلیل جنگ اوکراین با کاهش واردات نفت و گاز از روسیه مواجه شده، امیدوار بودند در فصل پیش رو به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران برای نجات از بحران انرژی، دسترسی داشته باشند.

شروط رئبس جمهور ایران

سید ابراهیم رئیسی، دوشنبه (۷ شهریور) در نشست خبری خود با خبرنگاران، چهار شرط ایران در مذاکرات احیای برجام را «رفع تحریم‌ها به صورت پایدار، راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش، تضمین‌های اعتمادبخش و حل تمام مسائل پادمانی به‌عنوان یک رکن» برشمرده بود.
همزمان با این اظهارات، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوسته بود، «ایران در ابتدا خواهان تعهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات پادمانی آژانس را تا تاریخ معینی تکمیل کند.» بر اساس این گزارش، ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اگر مسائل پادمانی تا روز اجرای مجدد حل نشود، اقداماتی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود در پیش بگیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »