... امروز: سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 8:56 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: کاهش تولید نفت اوپک پلاس، نشان دهنده تشدید شکاف بین بایدن و خاندان سلطنتی عربستان 

بایدن روز پنجشنبه تصمیم عربستان را "ناامیدکننده" خواند و افزود واشنگتن می تواند اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در اجلاس سران کشورهای عربی، در جده، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۲ شرکت کردند. رویترز

سیاست شرق _ رویترز نوشت: تصمیم این هفته سازمان اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، علیرغم مخالفت سرسخت ایالات متحده، روابط تنش‌آمیز بین کاخ سفید رئیس جمهور جو بایدن و خانواده سلطنتی عربستان سعودی را که زمانی یکی از سرسخت‌ترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه بود، بیش از پیش متشنج کرده است.

بر اساس مصاحبه با حدود دوازده مقام و کارشناس دولتی در واشنگتن و خلیج فارس، این منابع گفتند که کاخ سفید برای جلوگیری از کاهش تولید اوپک تلاش زیادی کرد. بایدن امیدوار است تا پیش از انتخابات میان دوره ای که در آن حزب دموکرات او در تلاش برای حفظ کنترل کنگره ایالات متحده است، از افزایش مجدد قیمت بنزین در آمریکا جلوگیری کند. واشنگتن همچنین می خواهد درآمد انرژی روسیه را در طول جنگ اوکراین محدود کند.

در گزارش رویترز آمده است: دولت آمریکا هفته ها در اوپک پلاس لابی کرد. به گفته دو منبع آگاه در روزهای اخیر، مقامات ارشد آمریکایی از تیم‌های انرژی، سیاست خارجی و اقتصادی از همتایان خارجی خود خواسته‌اند که به کاهش تولید رای منفی دهند.

آموس هوخشتاین، نماینده ارشد انرژی بایدن، به همراه برت مک گورک، مقام امنیت ملی و تیم لندرکینگ، نماینده ویژه دولت در امور یمن، ماه گذشته برای گفتگو در مورد مسائل انرژی، از جمله تصمیم اوپک پلاس، به عربستان سعودی سفر کرده بودند..


یکی از منابعی که در مورد این گفتگوها توضیح داد و به مقامات سعودی گفت که باید انتخاب کنند، گفت: مقامات آمریکایی “سعی کردند آن را به عنوان “ما در مقابل روسیه” قرار دهند.

این منبع گفت که این استدلال شکست خورد و افزود که سعودی ها گفته اند که اگر آمریکا خواهان نفت بیشتر در بازارها است، باید تولید بیشتر نفت خود را آغاز کند.

 اساس داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ایالات متحده تولید کننده شماره ۱ نفت در جهان و همچنین بزرگترین مصرف کننده آن است.

دفتر رسانه ای دولت عربستان سعودی CIC به درخواست های ایمیلی رویترز برای اظهار نظر درباره این گفتگوها پاسخی نداد.

شاهزاده عبدالعزیز وزیر انرژی روز چهارشنبه به تلویزیون عربستان گفت: «ما در درجه اول نگران منافع پادشاهی عربستان سعودی هستیم و سپس منافع کشورهایی که به ما اعتماد داشتند و اعضای اوپک و ائتلاف اوپک + هستند.

او گفت که اوپک منافع خود را با منافع جهان می سنجد، زیرا ما به حمایت از رشد اقتصاد جهانی و تامین منابع انرژی به بهترین شکل علاقه داریم.

رویترز می نویسد: اصرار واشنگتن برای توافق هسته ای با ایران، عقب نشینی از حمایت از عملیات نظامی تهاجمی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن و همچنین اقدامات علیه روسیه پس از تهاجم فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین مقامات سعودی را ناراحت کرده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی، پس از کاهش اوپک به تلویزیون بلومبرگ گفت که فشار ایالات متحده برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه باعث عدم اطمینان می شود و به “فقدان جزئیات و عدم شفافیت” در مورد نحوه اجرای آن اشاره کرد.

یک منبع مطلع از مقامات سعودی گفت که پادشاهی این کشور آن را به عنوان “مکانیسمی غیرقابل کنترل قیمت در بازار می داند که می تواند توسط کارتلی از مصرف کنندگان علیه تولیدکنندگان استفاده شود.”

فروش ۱۸۰ میلیون بشکه ای نفت توسط بایدن در ماه مارس از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، فشار نزولی بر قیمت نفت وارد کرد. در ماه مارس، اوپک پلاس اعلام کرد که استفاده از داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA)، یک ناظر غربی نفت را به دلیل نگرانی های تحت رهبری عربستان سعودی از نفوذ بیش از حد ایالات متحده متوقف خواهد کرد.

بایدن روز پنجشنبه تصمیم عربستان را “ناامیدکننده” خواند و افزود واشنگتن می تواند اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «ببینید واضح است که اوپک پلاس در حال همسویی با روسیه است. او درباره اینکه کاهش تولید چه تأثیری بر روابط ایالات متحده و عربستان سعودی خواهد گذاشت توضیح نداد. در کنگره آمریکا، دموکرات های از بایدن خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی شدند و درباره پس گرفتن تسلیحات صحبت کردند.

ولیعهد و بایدن

هفته‌ها پس از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، واشنگتن گزارشی را منتشر کرد که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ۲۰۱۸ را به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مرتبط می‌کند.

شاهزاده، پسر ملک سلمان، ۸۶ ساله، دستور قتل را رد کرده است، اما اذعان کرده است که این قتل “تحت نظارت من” انجام شده است.

شاهزاده ماه گذشته نخست وزیر شد و وکلای او در دادگاهی در ایالات متحده استدلال می کردند که این امر باعث می شود که او از تعقیب قضایی در قتل خاشقجی مصون بماند.

سفر بایدن به جده عربستان سعودی در ماه ژوئیه برای اجلاس سران خلیج فارس با هدف اصلاح روابط بود، اما او همچنین انتقادات شدیدی را از بن سلمان به خاطر قتل خاشقجی وارد کرد.

بن کیهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که سعودی‌ها امیدوارند کاهش تولید به اوپک پلاس کنترل قیمت‌های نفت را بدهد و از درآمد نفتی کافی برای محافظت از کشورشان در برابر رکود اطمینان حاصل کند.

کیهیل گفت: “ریسک اقتصاد کلان همیشه بدتر می شود، بنابراین آنها باید پاسخ دهند.” آن‌ها می‌دانند که یک کاهش، واشنگتن را عصبانی می‌کند، اما بازار را مدیریت می‌کنند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »