... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - 11:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

لاپید: می توانیم روز چهارشنبه قرارداد دریایی با لبنان را امضا کنیم/ نتانیاهو: این توافق را به رسمیت نخواهم شناخت

اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که می تواند روز چهارشنبه، این پیشنهاد را پس از یک دوره بررسی دو هفته ای در کنست تصویب، و این توافق را امضا کند.

سیاست شرق _ یک روزنامه لبنانی روز شنبه گزارش داد که اسرائیل به دولت آمریکا اطلاع داده است که آماده است، هفته آینده توافقنامه مرزبندی دریایی با لبنان را امضا کند.

به نقل از تایمز اسرائیل، روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که می تواند روز چهارشنبه، این پیشنهاد را پس از یک دوره بررسی دو هفته ای در کنست تصویب، و این توافق را امضا کند.

در حال حاضر، دیوان عالی دادگستری اسرائیل در حال رسیدگی به درخواست‌های تجدیدنظر علیه این توافقنامه است که می‌تواند تصویب آن را به تاخیر بیاندازد، هرچند قضات نسبت به برخی از ادعاهای اصلی، ابراز تردید کرده‌اند.

آموس هوخشتاین ، فرستاده انرژی وزارت امور خارجه ایالات متحده، قرار است هفته آینده پیش از مراسم امضای احتمالی، وارد لبنان شود.

در گزارش این روزنامه آمده است که این مراسم در شهر ناقوره لبنان برگزار می شود و هیئت هایی از اسرائیل و لبنان در اتاق های جداگانه توافق نامه را امضا می کنند. انتظار نمی رود لبنان این قرارداد را تا زمانی که ابتدا اسرائیل امضا نکرده، امضا کند.

پس از امضای توافق نامه، لبنان و اسرائیل نامه هایی را به سازمان ملل ارسال خواهند کرد که شرایط را مشخص می کند.

میشل عون ، رئیس جمهور لبنان ، هنوز در حال بررسی این موضوع است که چه کسی هیئت لبنانی را به نقوره، جایی که دورهای قبلی مذاکرات دریایی در آن انجام شده، هدایت خواهد کرد. عیال هولاتا مشاور امنیت ملی قرار است نماینده اسرائیل باشد.

این گزارش می افزاید: زمانی که این توافق نهایی شود، لبنان مذاکراتی را با سوریه برای تعیین مرزهای دریایی خود آغاز خواهد کرد و همچنین مرزهای دریایی خود با قبرس را با توجه به توافق با اسرائیل تعدیل خواهد کرد .

عون هفته گذشته موافقت رسمی لبنان با این توافق را اعلام کرد، در حالی که دولت اسرائیل به تایید اصول توافق و ارسال آن به کنست برای بررسی در اوایل ماه جاری رای داد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ در کاخ ریاست جمهوری در بیروت، لبنان، با عاموس هوخشتاین فرستاده ایالات متحده در امور انرژی دیدار کرد. (دلاتی نوره، عکس رسمی دولت لبنان)

بر اساس این قرارداد، اسرائیل برای مرز شناور خود در پنج کیلومتری سواحل شهر شمالی روش هانیکرا، که در سال ۲۰۰۰ ایجاد کرد، به رسمیت شناخته خواهد شد.

پس از آن، مرز اسرائیل از مرز جنوبی پیروی خواهد کرد. منطقه مورد مناقشه معروف به خط ۲۳ .

لبنان از مزایای اقتصادی منطقه شمال خط ۲۳ که شامل میدان گازی قانا می شود بهره مند خواهد شد ، در حالی که اسرائیل برنامه های خود را برای شروع فوری تولید گاز در میدان کاریش ادامه خواهد داد .

یایر لاپید ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته گفت که بر اساس شرایط توافق شده، اسرائیل «تقریباً ۱۷ درصد از درآمد میدان گازی لبنان، میدان قنا-صیدون را در صورت افتتاح و زمانی که آن را افتتاح کند، دریافت خواهد کرد».

وی همچنین استدلال کرد که این توافق از یک جنگ احتمالی با حزب الله “جلوگیری” می کند و ادعاهای چهره های مخالف مبنی بر انتقال پول به این گروه لبنانی را رد کرد.

جوزپ بورل ، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در بیانیه ای از این توافق استقبال کرد و از روحیه سازنده در این تلاش و همچنین نقش ایالات متحده قدردانی کرد .

لاپید و میشل عون رئیس جمهور لبنان روز سه شنبه به طور جداگانه اعلام کردند که دو کشور بر سر مرزهای دریایی به توافق رسیده اند. لاپید اعلام کرد : «این توافق به طور کامل با اصولی که اسرائیل مطرح کرده است، مطابقت دارد ، هم از نظر ملاحظات امنیتی و هم از نظر اقتصادی. او آن را “دستاورد تاریخی” نامید.

رئیس جمهور لبنان به نوبه خود با اشاره به برنامه ریزی اکتشاف گاز طبیعی در سواحل مدیترانه لبنان  تایید کرد که کشورش متن نهایی توافق نامه حفاظت از منابع طبیعی لبنان را می پذیرد . عون ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه هر چه زودتر امضا شود.

دولت تا 27 اکتبر فرصت دارد تا در مورد صحت درخواست ها، تنها پنج روز قبل از انتخابات، پاسخ دهد. در صورت امضای این قرارداد نزد سازمان ملل متحد سپرده می شود تا بین المللی شود. با این حال، مشخص نیست که آیا امکان تصویب این توافق قبل از انتخابات وجود دارد یا خیر.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق و رهبر حزب لیکود اخیرا گفته است که اگر به قدرت بازگردد، این توافق را به رسمیت نخواهد شناخت. او روز سه‌شنبه گفت که دولت تحت رهبری او با این توافق طوری رفتار خواهد کرد “همانطور که ما با سایر معاملات بدی که در گذشته از دولت‌های چپ به ارث برده‌ایم رفتار کرده‌ایم.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »