... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 5:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اظهارات اردوغان بر اهمیت برادری در جهان اسلام

رئیس جمهور ترکیه: برادری امت اسلامی از قدرت کافی برای رفع تمامی اختلاف نظرها و عدم‌توافق‌ها برخورد است.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی در سی‌وهشتمین نشست کمیته دائمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی به میزبانی استانبول تصریح کرد: برادری امت اسلامی از قدرت و درایت کافی برای رفع هرگونه اختلاف نظر و عدم توافق برخوردار است. همه ما نسبت به ظلم، درگیری، مرگ ناشی از گرسنگی و کم ‌آبی انسان‌های بیگناه در سراسر جهان مسئول هستیم.

به نقل از وبسایت «تی آر تی»، اردوغان افزود: کشورهای اسلامی برای رهایی سوریه از درگیری، بحران انسانی و معضل تروریسم، باید اراده قوی‌تری داشته باشند و فعالانه از تلاش‌ها برای راه‌حل سیاسی حمایت کنند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که « ما اقدامات غیرمنصفانه و غیرقانونی علیه اقلیت تُرک و مسلمان در یونان را نمی‌پذیریم»، گفت: جهان اسلام دیگر نباید تنها نظاره‌گر مصائب و دردهای برادران و خواهران ما در یونان باشد.

اردوغان با اعلام حمایت ترکیه از حل و فصل مساله فلسطین در چارچوب تشکیل کشور مستقل فلسطین مطابق با مرزهای ۱۹۶۷ تاکید کرد: همه تلاش خود را به منظور دستیابی مردم فلسطین به دولت و حقوق مشروع خود و حفظ موقعیت قدس و مسجد اقصی انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از رویکرد برخی از کشورهای غربی در مورد کشورهای اسلامی گفت: کسانی که همواره از دموکراسی و آزادی‌ها سخن می‌گویند، هیچ ابایی از اعمال فاشیست‌ترین اقدامات در رابطه با مسلمانان ندارند. سیاستمداران غرب برای بدست آوردن رای و پنهان کردن ناکامی‌هایشان سراغ اسلام هراسی می‌روند.

اردوغان تاکید کرد: همه می‌دانند که تشکیل داعش نتیجه یک پروژه مشخص است و باید حمایت از پ.ک.ک و شاخه‌های آن به بهانه مبارزه با داعش پایان یابد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: با گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی میان اعضای سازمان همکاری اسلامی از طریق نظام تجارت ترجیحی می‌توانیم تجارت بین کشورهای خود را به ۲۵ درصد افزایش دهیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به نقش میانجی‌گری ترکیه در رابطه با راه‌اندازی کریدور غلات در دریای سیاه در نتیجه توافق اوکراین و روسیه ابراز امیدواری کرد: باور دارم که تمدید ۱۲۰ روزه توافق کریدور غلات برای حل مشکلات برادران آفریقایی مفید خواهد بود.

اردوغان همچنین با اشاره به خدمات ترکیه در دوره همه‌گیری کرونا گفت: واکسن داخلی و ملی «تورکوواک» را به همراه ملتمان در خدمت تمام بشریت قرار دادیم به ۱۶۲ کشوری که در دوره پاندمی کرونا از ما کمک خواستند، تجهیرات و کمک‌های دارویی ارسال کردیم.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خاطرنشان کرد: ما با میزبانی از بیش از ۳.۵ میلیون آواره سوری و حمایت از میلیونها نفر از آنان در داخل مرزهای سوریه به وظیفه برادری خود عمل میکنیم.

سی‌وهشتمین نشست کمیته دائمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی از امروز به مدت دو روز در سالن کنگره استانبول برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »