... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 8:15 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شکست سیاست انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس، پس از ۵ سال

فقط گواتمالا، هندوراس و پاراگوئه به سرعت، راه ایالات متحده را دنبال کردند، اما پاراگوئه بعداً پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، سفارت خود را به تل آویو بازگرداند. کوزوو نیز به امید حمایت اسرائیل، سفارت خود را انتقال داد.

سیاست شرق _ روزنامه فرانسوی لوموند نوشت که ایالات متحده ۵ سال پس از تصمیم این کشور، مبنی بر انتقال سفارت خود در اسرائیل به قدس اشغالی، منزوی باقی مانده است و تنها گواتمالا، هندوراس و کوزوو از آن پیروی کردند.

ژان پیر فیلیو، کارشناس در امور خاورمیانه، در ستون خود در روزنامه لوموند، توضیح داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، با آن تصمیم، ضربه ای به اجرای قوانین بین المللی در خاورمیانه وارد کرد، پس از آن که همه روسای جمهور پیشین آمریکا، از موافقت با انتقال سفارت این کشور، به دلیل ماهیت مناقشه برانگیز شهر مقدس، از این اقدام امتناع کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد که ترامپ همه ملاحظات مربوط به شهر قدس را نادیده گرفت و پشت آنچه در خدمت اعتقادات انجیلی خود و «صهیونیسم مسیحی» است که بی قید و شرط از آن حمایت می کند، با نادیده گرفتن حق مردم فلسطین بر شهر مقدس و خشونت های روزمره توسط اشغالگران علیه آنها، انجام شد، وی این اقدام را تضعیف مشروعیت قوانین بین المللی توصیف کرد.

این نویسنده گفت که فقط گواتمالا، هندوراس و پاراگوئه به سرعت، راه ایالات متحده را دنبال کردند، اما پاراگوئه بعداً پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، سفارت خود را به تل آویو بازگرداند. کوزوو نیز به امید حمایت اسرائیل، سفارت خود را انتقال داد.

در استرالیا، دولت محافظه‌کار به رهبری اسکات موریسون اعلام کرد که بیت‌المقدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، اما این تصمیم یک اقدام«مسخره» تلقی شد و بعداً توسط دولت فعلی کارگر لغو شد و سفارت در تل‌آویو باقی ماند.

این نویسنده گفت: اگرچه اقدام ترامپ برای انتقال سفارت یک اشتباه آشکار است، اما همتای او، رئیس جمهور جو بایدن، علیرغم اظهارات وی مبنی بر اینکه وضعیت شهر مقدس تنها در چارچوب قوانین بین المللی تعیین می شود، از بازگرداندن سفارت به تل آویو خودداری کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »