... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 8:36 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اقدام بی‌سابقه چین در همراهی با ۶ کشور عربی علیه جزایر سه گانه ایرانی

بیانیه مشترک این کشورها در حالی صادر شد، که جزایر سه گانه بخشی از خاک ایران هستند و کشور امارات عربی متحده ادعای سرزمینی در این خصوص دارد.

سیاست شرق _ چین به همراه سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود، خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه، بین ایران و امارات عربی متحده شدند!

بیانیه مشترک این کشورها در حالی صادر شد، که جزایر سه گانه بخشی از خاک ایران هستند و کشور امارات عربی متحده ادعای سرزمینی در این خصوص دارد.

گرچه امارات و برخی کشورهای عربی بارها این ادعاها را مطرح کرده‌اند اما همراهی چین با ادعای کشورهای عربی در خصوص جزایر ایرانی، مسئله جدیدی است که می تواند در نگاه ایران به روابط با چین، مدثر باشد.

این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند که از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.

رهبران شش کشور امیر نشین حاشیه خلیج فارس به همراه چین در اجلاس مشترک خود درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند و بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ در دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در تمام نقاط جهان توافق کردند.

در بیانیه پایانی بر ضرورت بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی از طریق احترام متقابل و همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه، پیشرفت و پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، منشور سازمان ملل متحد و حسن همجواری تاکید شده است.

این کشورها خواستار حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها و عدم استفاده یا تهدید به زور شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »