... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۲ دی ۱۴۰۱ - 8:27 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دلایل ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه، توسط طالبان اعلام کرد

ندا محمدندیم : عدم رعایت حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی «که مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آن‌ها مساعد نیست» از جمله دلایل اصلی است که وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان ذکر کرد.

سیاست شرق _ در پی واکنش‌های منفی گسترده داخلی و بین‌المللی نسبت به تصمیم گروه طالبان افغانستان به تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، وزیر تحصیلات عالی دولت موقت طالبان،دلایل این اقدام را اعلام کرد.

مولوی «ندا محمد ندیم» وزیر تحصیلات عالی دولت موقت طالبان، در گفتگو با تلویزیون ملی افغانستان، درباره تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان گفت دلیل اصلی چنین تصمیمی، عدم رعایت مسائل شرعی است.

وی افزود: طی ۱۴ ماه گذشته بارها به دانشگاه‌ها درباره مسائل شرعی سفارش‌های لازم انجام شده بود.

ندیم اظهارداشت: در نظام تحصیلی منکراتی وجود داشت و باوجود تعهد مسئولان اما این مشکلات حل نشد.

وزیر تحصیلات عالی دولت موقت طالبان ادامه داد: نظام ما اسلامی است بنابراین شرایط هم باید اسلامی باشد.

وی تاکید کرد اصلاحات پیشنهادی «امارت اسلامی» عملی نشد و مجبور شدیم تا با توجه به تقاضای دینی و افکار ملت مسلمان تحصیل دختران در دانشگاه را تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآوریم.

ندیم در این گفتگوی تلویزیون چهار دلیل اساسی ذیل را برای تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها بر شمرد.

وی گفت: فعالیت خوابگاه‌های دانشجویان دختر در ولایت‌های افغانستان مخالف غیرت افغانی و اسلام است و تحصیل دختران بدون اعضای خانواده در ولایتی دیگر و سفر بدون محرم شرعی جایز نیست.

این عضو طالبان افزود: عدم رعایت حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی «که مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آن‌ها مساعد نیست» از جمله دلایل اصلی است که وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان ذکر کرد.

این مقام طالبان افزود: «علاوه بر این، در بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز اختلاط وجود داشت که راه را برای فحشا باز می‌کرد. بنابراین رهبری امارت اسلامی افغانستان تصمیم گرفت تحصیل زنان را متوقف کند.»

محمد ندیم گفت: «مهندسی، زراعت و برخی دروس دیگر با حیثیت و شرافت دانشجویان دختر و همچنین با فرهنگ افغانستان مطابقت ندارد.»

او به مخالفان این تصمیم نیز هشدار داد که پس از ارائه این دلایل «اگر کسی با تصمیم مخالف باشد، قطعا طغیانگر است و مجازات قیام در اسلام روشن است.»

وی با این حال، مشخص نکرد که چه زمانی دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر بازگشایی خواهد شد اما اظهارداشت اجازه ادامه تحصیل دختران بستگی به فراهم شدن امکانات در چارچوب شریعت اسلامی دارد.

تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان با واکنش‌های منفی بسیاری از نهادها و کشورهای اسلامی و بین المللی روبرو شده است.

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »