... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 11:17 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در آستانه سفر به آلمان؛

السودانی: امنیت و ثبات در عراق، به لطف نیروهای امنیتی و حمایت جامعه جهانی از عراق، از جمله آلمان، وجود دارد

السودانی: امروزه مظاهر امنیت و ثبات در عراق به لطف نیروهای امنیتی و حمایت جامعه جهانی از عراق، از جمله آلمان، وجود دارد که ما را قادر ساخت تا تمام سرزمین های عراق را آزاد کنیم.

سیاست شرق _ محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، با اعلام مهم ترین اهداف سفر خود به آلمان، در مورد امنیت در عراق تاکید کرد که «امروزه مظاهر امنیت و ثبات در عراق به لطف نیروهای امنیتی و حمایت جامعه جهانی از عراق، از جمله آلمان، وجود دارد که ما را قادر ساخت تا تمام سرزمین های عراق را آزاد کنیم؛ و تروریسم را شکست دهیم و با هسته های داعش توسط نیروهای امنیتی به طور مستمر برخورد می شود.

به نقل از خبرگزاری واع، وی در گفتگو با مجله بیلد آلمان خاطرنشان کرد: وضعیت امنیتی عراق باثبات است و گروه های داعش توانایی تصرف سرزمین ها یا اشغال شهرهای ما را ندارند.

السودانی در مصاحبه ای با مجله آلمانی بیلد گفت که به دعوت اولاف شولتز صدراعظم آلمان در چارچوب روابط تاریخی عراق و آلمان، به این کشور سفر می کند.

وی افزود: این سفر برای افزایش چشم انداز همکاری و مشارکت اقتصادی، پرداختن به تغییرات آب و هوا و ادامه همکاری امنیتی و همچنین سایر موضوعات بشردوستانه خواهد بود.

السودانی افزود: «ما همچنین در این سفر بیش از یک ابتکار و ایده را بررسی خواهیم کرد که توسط دولت عراق و مشاوران آن با سفارت آلمان در بغداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مربوط به سرمایه گذاری دررصنعت گاز و تقویت حضور سرمایه گذاران آلمان است. شرکت ها در عراق، به ویژه از آنجایی که زیمنس در بخش برق کار می کند، و این مسائل در طول سفر ما به آلمان و آنچه برنامه دولت شامل می شود، در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی درباره همکاری با برلین در پرونده انرژی ادامه داد: با توجه به توانمندی های عراق و برنامه های مستمر این کشور برای افزایش تولید نفت و سرمایه گذاری گاز، می توان با توجه به شرایطی که بازار جهانی از آن رنج می برد، نیازهای انرژی آلمان را تامین کرد.

السودانی در مورد روابط عراق و ایران تاکید کرد: این رابطه تاریخی است و مرزهای بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است و اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی دارد و ایران از روند سیاسی پس از تغییر در سال ۲۰۰۳ (سرنگونی صدام حسین) حمایت کرده است. ایران به عراق در جنگ با گروه های تروریستی داعش کمک کرد و رابطه مثبت و در چارچوب همکاری، مدیریت و پشتیبانی، به دور از دخالت در امور داخلی است.

وی با توجه به روابط منطقه‌ای عراق و موضع دولت در قبال سیاست کلی عراق گفت: «عراق طرف سیاست محوری در منطقه و جهان نخواهد بود و اصل روابط متوازن با کشورهای همسایه را اتخاذ می‌کند و ما نیز در این راستا حضور داریم. همچنین ایده هایی برای دستیابی به مشارکت های اقتصادی ارائه می شود تا عراق نقطه ملاقات کشورهای منطقه، با توجه به منافع مشترک همه باشد. به نظر من، کاهش تنش ها و نزدیک کردن دیدگاه ها به نفع عراق است، زیرا این امر تأثیر مثبتی بر امنیت این کشور و امنیت منطقه خواهد داشت.

نخست وزیر عراق در خصوص مواضع مهاجرت عراقی ها به آلمان تاکید کرد: دولت عراق مانع از سفر و مهاجرت هیچ شهروندی نمی شود و یقینا مایل است شرایط مناسبی را برای همه شهروندان فراهم کند، چه از طریق دستیابی به امنیت و ثبات و چه ایجاد فرصت های شغلی برای بقا و افزایش نرخ مهاجرت در کشورهای مختلف به شکلی کلی به دلیل شرایط اقتصادی و جنگ و با توجه به عراقی ها در آلمان به طور خاص، جامعه بزرگ عراقی، دومین کشور عرب است. هر شهروندی در آنجا حق دارد تصمیم به بازگشت داوطلبانه بگیرد. ما از طرف خود به عنوان یک دولت متعهد هستیم که همه امکانات را برای رسیدن به این بازگشت فراهم کنیم. همه ما امیدواریم که دوستانمان در آلمان شرایط هر یک از شهروندان را طبق قوانین و استانداردهای بین المللی مربوط به حقوق پناهندگان درک کنند.

وی ادامه داد: عراق مایل است شرایط مناسبی را برای بازگشت هر شهروند عراقی در آلمان یا هر کشوری فراهم کند و این یکی از پرونده‌هایی است که در سفر به برلین در مورد آن بحث خواهیم کرد و با توجه به مکانیسم‌هایی که تضمین می‌کند بحث خواهیم کرد. حقوق شهروندان و آنچه را که آنها متقاعد شده اند و می بینند که با منافع، امنیت و ثبات آنها سازگار است.”

السودانی در مورد امنیت در عراق تاکید کرد که «امروزه مظاهر امنیت و ثبات در عراق به لطف نیروهای امنیتی و حمایت جامعه جهانی از عراق، از جمله آلمان، وجود دارد که ما را قادر ساخت تا تمام سرزمین های عراق را آزاد کنیم. و تروریسم را شکست دهیم و با هسته های داعش توسط نیروهای امنیتی به طور مستمر برخورد می شود، اما می توان گفت که امنیت و ثبات در عراق حاصل می شود و ما همیشه برای امنیت بیشتر تلاش می کنیم و ثبات حاکمیت، قانون را تحمیل می کند و شرایط مناسب زندگی و عدالت اجتماعی را برای همه شهروندان بدون تبعیض و استثنا تامین خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی درباره خطر داعش و احتمال بازگشت آن تاکید کرد: گروه‌های داعش در سوریه حضور دارند و هسته‌هایی در عراق حضور دارند، اما نمی‌توانند زمین‌ها را تصرف کنند یا شهر یا منطقه‌ای را اشغال کنند. و این تفکر برای مدت طولانی نیاز به مراقبت دارد، بنابراین تلاش ما برای پیگیری این هسته‌ها ادامه دارد.» و اتخاذ تدابیر قانونی و همچنین تثبیت اوضاع در سوریه، به حضور گروه‌های تروریستی داعش پایان می‌دهد. “

نخست وزیر عراق در خصوص میزان تشویق به بازگشت مهاجران عراقی به کشورشان گفت: “کسانی که از بازگشت امتناع می کنند دلایل خاص خود را دارند و دولت شهروندان را مجبور به بازگشت نمی کند و از بازگشت اجباری آنها حمایت نمی کند. بازگشت کشورها به پناهندگان مطابق با استانداردها و توافق نامه های بین المللی است که باید مطابق با زمینه های صحیح و آنچه که منافع همه طرف ها را تضمین می کند، برخورد شود.

السودانی تاکید کرد که در دیدار با صدراعظم آلمان درخواستی برای بازگرداندن پناهجویان عراقی نخواهد کرد زیرا دولت عراق تصمیم گیرنده نیست.

نخست وزیر عراق افزود: دولت عراق ارتقا و حفظ امنیت و ثبات را در برنامه وزیران خود قرار داده است و همچنین طرح های اقتصادی برای رفع بیکاری، ایجاد فرصت های شغلی و بهبود خدمات را در دستور کار قرار داده است و قطعا این طرح ها و برنامه ها خواهد بود. ایجاد یک حالت اطمینان خاطر برای شهروندان که آنها را از فکر پناهندگی در هر کشوری باز می دارد و تصمیمی که پناهندگی برای یک شهروند با دور شدن از کشورش با توجه به شرایط در حال تغییر و دشوار آسان نیست.

السودانی در خصوص پرونده حقوق بشر در عراق و تعدادی از کشورهای جهان گفت: عراق بیشترین آسیب را از نقض فاحش حقوق بشر در دوره رژیم دیکتاتوری صدام حسین متحمل شد و متأسفانه برخی از کشورهای غربی شاهد آنچه رژیم انجام می‌داد، با آن رابطه برقرار می‌کرد و شاهد نقض‌های فاحشی مانند بمباران شیمیایی حلبچه و اجرای اعدام‌ها، خشک‌کردن مرداب‌ها و جنایات دیگر بود و بنابراین عراق بیشتر از هر کشوری در جهان، هر گونه نقض حقوق بشر را رد می‌کند.

وی تاکید کرد: عراق رویکرد دموکراتیک را در پیش گرفته و همه کشورهای منطقه و جهان را به اجرای آن تشویق می کند، ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم و از سوی دیگر، اجازه نمی دهیم دیگران در امور ما دخالت کنند. ما به دوستان و برادران توصیه می کنیم که به حقوق بشر و آزادی های مدنی، سیاسی و فرهنگی که در قوانین و موافقت نامه های بین المللی تصریح شده است، احترام بگذارند و این بهترین راه برای حکومت داری خوب، ثبات و عدالت است.

السودانی در مورد موضع در قبال جنگ روسیه و اوکراین گفت: تأثیرات جنگ در مرزهای دو کشور، حتی اروپا، بلکه در کل جهان متوقف نشد، از جنگ ها و تأثیرات اقتصادی محاصره ای که مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و رژیم ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بنابراین موضع ما همیشه حمایت از گفتگو و آرامش است و این همان چیزی است که ما در موضع خود در مورد این جنگ حمایت می کنیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »