... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 4:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای آتش بس در جنگ اوکراین

افزون بر مخالفت با استفاده تسلیحات ‌هسته‌ای در جنگ اوکراین، چین خواستار احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها شد و گفت که این «اصول تعریف شده در منشور سازمان ملل متحد» و «در قوانین بین‌المللی» باید از سوی همه به طور موثر تضمین شود. 

سیاست شرق _ چین با ارائه یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای آتش بس در جنگ اوکراین، نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای هشدار داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه ، وزارت امور خارجه چین با ارائه یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای آتش بس در جنگ اوکراین، مسکو و کی‌یف را به گفت‌وگوی مستقیم فراخواند.

در پی به صدا درآمدن زنگ خطر استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی برخی مقامات روسیه، چین مخالفت خود را با هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین اعلام و در این مورد هشدار داد.

همزمان با نخستین سالگرد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، وزارت امور خارجه چین در طرح ۱۲ ماده‌ای که روز جمعه ۲۴ فوریه/پنجم اسفند، در وب‌سایت این وزارت‌خانه منتشر کرد، خواستار گفت‌و‌گوی صلح میان روسیه و اوکراین شد.

وزارت امور خارجه چین در این طرح بر عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین تاکید کرد و با اشاره به خطر استفاده از چنین تسلیحاتی افزود که طرف‌های درگیر «نباید جنگ هسته‌ای به راه بیندازند.» پکن همچنین مقابله با استفاده و تهدید به استفاده از سلاح‌‌های هسته‌ای را ضروری خواند.  

افزون بر مخالفت با استفاده تسلیحات ‌هسته‌ای در جنگ اوکراین، چین خواستار احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها شد و گفت که این «اصول تعریف شده در منشور سازمان ملل متحد» و «در قوانین بین‌المللی» باید از سوی همه به طور موثر تضمین شود. 

دست کشیدن از تفکر جنگ سرد، پایان دادن به درگیری‌ها، ازسرگیری گفت‌و‌گوهای صلح، یافتن راه‌حل برای بحران‌های انسانی، حمایت و محافظت از غیرنظامیان و اسیران جنگی، ایمن نگاهداشتن نیروگاه‌های هسته‌ای، کاهش ریسک‌های استراتژیک، تسهیل صادرات غلات، پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه، فعال نگاه‌داشتن زنجیره منابع غذایی و صنعتی، ترویج و بازسازی پس از جنگ از جمله ماده‌های طرح اخیر چین به شمار می‌رود.

هرچند چین با ارائه این طرح در پی میانجیگری است و تلاش دارد مسکو و کی‌یف با آغاز گفت‌و‌گوهای صلح به جنگ پایان دهند، اما اوکراین می‌گوید پیش از هر گفت‌وگویی باید همه نیروهای ارتش روسیه از اوکراین خارج شوند.  

طرح ۱۲ ماده‌ای چین و تاکید وزارت امور خارجه این کشور بر عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای و آغاز گفت‌گوهای صلح در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیرا در سخنانی به‌طور تلویحی زنگ هشدار استفاده از چنین سلاح‌هایی را به صدا در آورد.

وی روز پنج‌شنبه ۲۳ فوریه، و تنها یک روز پیش از سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت «روز مدافع میهن» گفت که روسیه به تقویت زرادخانه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »