... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - 3:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

داستان محاکمه یک رئیس جمهور / ترامپ در دادگاه منهتن

دو منبع آگاه گفتند که ترامپ با تقویت تیم حقوقی خود، تاد بلانچ، وکیل مدافع جنایی یقه سفید برجسته و دادستان فدرال سابق را برای پیوستن برای دفاع از او استخدام کرد.

سیاست شرق _ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، قرار است امروز سه‌شنبه در دادگاه منهتن حاضر شود و به طور رسمی در برابر قاضی قرار گیرد، انگشت نگاری شود و از او عکسبرداری شود. مسئله ای که نقطه عطفی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا است.

پس از اینکه ترامپ روز شنبه در شبکه های اجتماعی گفت که روز سه شنبه دستگیر خواهد شد، شایعات کیفرخواست برای روزها به گوش می رسید. پیش‌بینی او، که توسط کارکنان حقوقی خودش مورد سرزنش قرار گرفت، شامل درخواست اعتراض علیه آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن و دفترش پس از دستگیری او بود.

دونالد ترامپ که با اتهامات جناحی مواجه شده است؛ اولین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که، در مورد پرونده‌ای مربوط به پرداخت پول به ستاره فیلم‌های مستهجن « استورمی دانیلز»، در سال ۲۰۱۶ و پیش از حضور در کاخ سفید، درگیر پرونده ای است ،که معتقد است بی گناه است و باید بی گناه شناخته شود.

ترامپ روز سه‌شنبه در بحبوحه تدابیر شدید امنیتی در نیویورک در دادگاه حضور خواهد یافت این در حالی است که انتظار می‌رود تظاهرات‌هایی به نفع و یا علیه مردی که لیبرال‌ها و برخی متحدان جهانی آمریکا را به ستوه آورده است، انجام شود ، اما از سویی دیگر مورد تمجید بسیاری از رای‌دهندگان مسیحی محافظه‌کار و یقه‌آبی سفید قرار دارد.

ترامپ اندکی پس از ورود به نیویورک از فلوریدا ، در روز دوشنبه در پروفایل Truth Social خود نوشت: “ما باید کشورمان را پس بگیریم و دوباره آمریکا را بزرگ کنیم!” ، او از حامیانش خواست به کمپین او کمک مالی کنند.

محاکمه ترامپ، جایی که او برای رسیدگی به اتهامات در دادگاه حضور خواهد داشت و فرصتی برای اعتراض خواهد داشت، برای ساعت ۲:۱۵ بعد از ظهر روز سه شنبه (۹:۴۵ به وقت تهران) برنامه ریزی شده است.

وکلای ترامپ با فیلمبرداری، عکاسی و پوشش رادیویی مخالفت کردنده اند و گفتند که این امر باعث تشدید فضای تقریباً شبیه سیرک در اطراف این پرونده خواهد شد و از وقار رئیس جمهوری سابق ایالات متحده می کاهد.

قاضی خوان مرچان ( Juan Merchan) اواخر روز دوشنبه حکم داد که پنج عکاس، قبل از شروع محاکمه می توانند برای عکس گرفتن و برای چند دقیقه تا زمانی که اجازه داده خواهد شد، اجازه ورود دوربین به راهروهای ساختمان را خواهند داشت.

بنا به همین گزارش،آلوین براگ، دادستان دموکرات منطقه، که تحقیقات را رهبری می کند، بعد از ظهر کنفرانس خبری خواهد داشت.

احتمالا پیش از جلسه استماع از او انگشت‌نگاری شود. گفته می‌شود که ترامپ ۷۶ ساله با ۳۰ مورد اتهام روبروست.

دفتر وی اعلام کرد که ترامپ به فلوریدا بازخواهد گشت و در ساعت ۸:۱۵ بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۰۳:۴۵ روز چهارشنبه) از مارآ لاگو در فلوریدا سخنانی را ارائه خواهد کرد.

اتهامات خاص در کیفرخواست توسط هیئت منصفه تشکیل شده قرار است روز سه شنبه گفته شود. ترامپ و متحدانش این اتهامات را با انگیزه سیاسی توصیف کرده اند.

یاهو نیوز اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که ترامپ با «۳۴ اتهام جنایت »به دلیل جعل سوابق تجاری روبرو خواهد شد. یاهو با استناد به یک منبع واحد که در مورد روند محاکمه روز سه‌شنبه توضیح داده بود، گفت که هیچ یک از اتهامات علیه ترامپ جنایت نیست.

هشدار پلیس و شهردار نیویورک نسبت به رفتار خشونت‌آمیز

مقامات و دستگاه‌های ذیربط در نیویورک با تدابیر گسترده امنیتی برای این رویداد آماده شده‌اند. هرچند پلیس نیویورک می‌گوید، نشانه‌ای از تهدیدی مشخص وجود ندارد اما تدابیر امنیتی خود را برای روز برگزاری دادگاه تشدید کرده و به تظاهرکنندگان نسبت به رفتار خشونت‌آمیز  هشدار داده است.

رئیس پلیس نیویورک هشدار داده و می‌گوید: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم که خشونت و تخریب در اظهار نظر قانونی و مشروع جایی ندارند.»

اریک آدامز، شهردار نیویورک نیز هشدار داده است که این شهر میدان و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن خشم نابجا نیست. خرابکاری، تخریب اموال و خشونت به گفته شهردار نیویورک، “به هیچ عنوان” تحمل نخواهد شد.

مارجری تیلر گرین، از جمهوری‌خواهان تندرو و یکی از طرفداران ترامپ، از نخستین کسانی است که برای برپایی تظاهرات و اعتراض فراخوان داده است.

شهردار نیویورک با نام بردن از این نماینده جمهوری‌خواه کنگره و طرفدار سرسخت ترامپ، و اینکه او به انتشار “اطلاعات جعلی و نفرت‌پراکنی” مشهور است، گفت، امیدوار است که تیلر گرین در این روز بهترین رفتار خودش را نشان دهد.

کاخ سفید هم اعلام کرده است که اوضاع در نیویورک را به دقت زیر نظر دارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است، خشونت در ایالات متحده جایی ندارد، اما اعتراض مسالمت‌آمیز، چرا.

پلیس در آخر هفته شروع به ایجاد موانع در نزدیکی برج ترامپ – جایی که ترامپ روز دوشنبه پس از پرواز از فلوریدا وارد آن شد – و ساختمان دادگاه جنایی منهتن کرد و انتظار می‌رود روز سه‌شنبه در هر دو مکان تظاهرات برگزار شود.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات که انتظار می رود دوباره به دنبال انتخاب مجدد باشد و با احتمال حضور دوباره علیه ترامپ روبرو شود، در پاسخ به این سوال که آیا نگران ناآرامی است، گفت: نه، من به اداره پلیس نیویورک ایمان دارم.

این پرونده مردم نیویورک را از هم جدا کرده است، جایی که نام ترامپ بر روی ساختمان های مربوط به سرمایه گذاری های تجاری او نقش بسته است.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که روز دوشنبه منتشر شد و پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه وی با اتهامات جنایی روبرو خواهد شد، برتری ترامپ نسبت به رقبا در رقابت های نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه افزایش یافته است .

حدود ۴۸ درصد از کسانی که خود را جمهوری‌خواه که معرفی می‌کنند می‌گویند که می‌خواهند ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری حزبشان باشد.

با این حال، ۷۱ درصد از آمریکایی ها، از جمله ۵۸ درصد از جمهوری خواهان، می گویند قابل باور است که ترامپ به «استورمی دنیلز » بازیگر فیلم های پورن پول داده است تا در مورد یک رابطه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ سکوت کند. ترامپ بی گناهی خود را اعلام کرده و این رابطه را رد کرده است، هرچند او به پرداخت پول دنیلز اذعان کرده است.

مشکلات حقوقی متعدد

هیئت منصفه بزرگ منهتن که ترامپ را متهم کرد، امسال شواهدی مبنی بر پرداخت ۱۳۰,۰۰۰ دلاری به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم های پورن در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ دست یافته است.

بنا به گزارش رویترز ، کیفرخواست یا حتی محکومیت از نظر قانونی مانع از نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری نمی شود.

دو منبع آگاه گفتند که ترامپ با تقویت تیم حقوقی خود، تاد بلانچ، وکیل مدافع جنایی یقه سفید برجسته و دادستان فدرال سابق را برای پیوستن برای دفاع از او استخدام کرد.

تحقیقات منهتن تنها یکی از چندین چالش حقوقی در مورد ترامپ است.

ترامپ همچنین با یک تحقیقات جنایی جداگانه در مورد اینکه آیا او به طور غیرقانونی تلاش کرده است شکست انتخاباتی خود را در سال ۲۰۲۰ رد کند یا خیر، و دو تحقیق توسط یک بازپرس ویژه از جمله در مورد رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده پس از ترک قدرت، روبرو است.

کارشناسان حقوقی می گویند که هرگونه محاکمه احتمالی در پرونده منهتن، حداقل بیش از یک سال طول خواهید کشید ، به این معنی که ممکن است در طول یا پس از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری رخ دهد .

جیسون میلر، مشاور ارشد، گفت که ستاد انتخاباتی ترامپ در سه روز پس از افشای کیفرخواست در پنج شنبه گذشته، ۷ میلیون دلار جمع آوری کرد.

پیامدهای ۲۰۲۴

اینکه این پرونده چه تأثیری بر تصمیم گیری جمهوری خواهان در مورد نامزد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ و انتخابی که همه آمریکایی ها انجام می دهند، می تواند تأثیرات عمیقی بر ایالات متحده و فراتر از مرزهای آن داشته باشد.رقبای بالقوه اصلی برای نامزدی، از جمله «دزانتیس» و معاون رئیس جمهور سابق او، «مایک پنس»، در روزهای اخیر علناً در کنار ترامپ هستند.

زمانی که ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس جمهور آمریکا بود، مرتباً با متحدانش بر سر تجارت و مسائل دفاعی درگیر بود و به نظر می‌رسد بازگشت او به دفتر بیضی شکل ، حمایت آمریکا از اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

اما در مورد منهتن، ترامپ در سال ۲۰۱۸ در ابتدا با دانستن چیزی در مورد پرداخت به دانیلز مخالفت کرد. او بعداً تصدیق کرد که کوهن را برای این پرداخت مامور کرده است، او آن را «تراکنش خصوصی ساده» نامید.

در سال ۲۰۱۸، کوهن به دلیل نقشش در سازماندهی پرداخت‌ها به دنیلز و مک‌دوگال به نقض قوانین مالی کمپین‌های انتخاباتی اعتراف کرد و به سه سال زندان محکوم شد. او شهادت داد که ترامپ به او دستور داده است که این پرداخت ها را انجام دهد.کوهن در ۱۳ مارس در برابر هیئت منصفه بزرگ منهتن در حال تحقیق درباره ترامپ شهادت داد.پس از کیفرخواست ترامپ، او به رویترز گفت : «تصمیم گرفتم که اجازه ندهم تاریخ از من به عنوان شرور داستان او یاد کند.»

آیا جمهوری‌خواهان برای انتخابات بعدی از ترامپ حمایت می‌کنند؟

ترامپ ۷۶ ساله می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز کاندیدا شود. برخی ناظران بر این باورند که رئیس جمهور سابق ایالات متحده تلاش می‌کند از این دادگاه به منظور معرفی خود به عنوان قربانی سیستم قضایی سیاسی و بسیج هوادارانش استفاده کند. ترامپ به رأی این هواداران برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ نیازمند است.

پرسش اینجاست که آیا او در صورت مجرم شناخته شدن از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار خواهد بود یا خیر.

برخی چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه چون «کوین مک‌کارتی»، پیش از برگزاری دادگاه در نیویورک بار دیگر حمایت خود را از ترامپ نشان دادند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت، دادستان “از نظام حقوقی مقدس ما علیه رئیس جمهور ترامپ، استفاده ابزاری کرده است.”

مایک پنس، معاون رئیس جمهور پیشین هم اتهامات مطرح شده علیه ترامپ و رسیدگی به آن را یک “رسوایی” خواند.

در مقابل ایساهاچینسن، فرماندار سابق آرکانزاس که او هم جمهوری‌خواه است، در یک مصاحبه تلویزیونی از ترامپ خواست که به دلیل اتهامات مطرح شده از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند.  

دونالد ترامپ قصد دارد امشب و پس با بازگشت به ملک خود در فلوریدا، در میان هوادارانش سخنرانی کند.

اتهامات ترامپ چیست؟

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور سابق ایالات متحده است که با اتهامات کیفری روبروست.

گفته می‌شود، کمی پیش از پیروزی او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، ترامپ به یک ستاره فیلم‌های پورن به نام «استورمی دنیلز» حق السکوت پرداخت کرده است.

دنیلز ادعا کرده که ترامپ در سال ۲۰۰۶ با او رابطه داشته است. این در حالی است که در آن زمان ترامپ با ملانیا، همسر کنونی خود ازدواج کرده بود و فرزند پسر آنها در آن تاریخ به تازگی به دنیا آمده بود.

ترامپ هرچند رابطه مطرح شده توسط استورمی دنیلز را انکار می‌کند، اما پرداخت پول به او را خیر. این پرداخت به خودی خود غیرقانونی نیست. با این حال ترامپ از جمله متهم به جعل اسناد تجاری است. احتمال می‌رود که او قانون مربوط به تأمین مالی مبارزات انتخاباتی را هم نقض کرده باشد. ترامپ خود را بی‌گناه می‌داند و از این اتهامات به عنوان “پرونده‌سازی” یاد کرده است.(بیشتر بخوانید)

منابع: سیاست شرق، رویترز ، دویچه وله ، نیوزویک و سایر وبسایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »