... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 4:22 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بایدن: تنش‌های آمریکا و چین، به زودی از بین می رود

بایدن: فکر می‌کنم به زودی شاهد آب شدن یخ های روابط (آمریکا و چین) خواهید بود.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که معتقد است تنش‌های شدید بین ایالات متحده و چین “به زودی از بین خواهد رفت”.

به نقل از خبرگزاری «کیودو» ژاپن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در هیروشیما، ضمن ابراز ناامیدی از حادثه بالون جاسوسی چین در اوایل سال جاری، گفت که این اقدام شتاب تسهیل ارتباطات بین مقامات ارشد دو کشور را از بین برد.

او گفت که توافق قبلی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مورد اهمیت اجرای خط تلفن نظامی به سرعت در پی جنجال بالون و با تشدید تنش ها مسکوت شد.

بایدن که در اجلاس گروه هفت شرکت کرده است، قبل از ترک ژاپن، با بسیاری از رهبران از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفتگو کرد.

وی همچنین گفت که فکر می‌کنم به زودی شاهد آب شدن یخ های روابط (آمریکا و چین) خواهید بود.

در اوایل فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر برنامه ریزی شده خود به پکن را به طور ناگهانی به تعویق انداخت، زیرا واشنگتن آنچه را که به عنوان یک بالن جاسوسی چینی در حال حرکت بر فراز مناطق حساس قاره ایالات متحده توصیف می کرد، شناسایی کرد.

این سفر به عنوان پیگیری دیدار حضوری بین بایدن و شی جین پینگ در ماه نوامبر انجام شد. از زمان آغاز به کار دولت فعلی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، این اولین سفر یک مقام وزارتی از واشنگتن به چین خواهد بود.

هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها مشاهده نشده است، اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وانگ یی، بالاترین مقام دیپلمات چینی، اوایل ماه جاری در وین ساعت‌ها گفتگوهای «صادقانه» درباره موضوعات کلیدی داشتند.

در آن زمان، دولت های ایالات متحده و چین گفتند که با باز نگه داشتن خطوط ارتباطی موافقت کردند.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود قبل از بازگشت به کشور، به تایوان نیز اشاره کرد که منبع اصلی اصطکاک بین چین و ایالات متحده است. او تاکید کرد که سیاست چند دهه ای واشنگتن در قبال این جزیره دموکراتیک دست نخورده باقی مانده است، و اشاره کرد که انتظار ندارد تایوان “مستقل” خود را مستقل اعلام کند.

وی افزود: “ما به قرار دادن تایوان در موقعیتی ادامه خواهیم داد که آنها بتوانند از خود دفاع کنند و درک روشنی در میان اکثر متحدان ما وجود دارد که در واقع اگر چین به صورت یکجانبه اقدام کند، پاسخی خواهد داشت.”

بایدن با یادآوری چهار روز اقامت خود در هیروشیما گفت که حضور در شهر و بازدید از مکان‌هایی مانند موزه یادبود صلح “یادآوری قدرتمند از واقعیت ویرانگر جنگ هسته‌ای و مسئولیت مشترک ما از تلاش‌هایمان برای صلح است.

بایدن گفت که او و دیگر رهبران گروه ۷، بار دیگر بر تعهد ما برای ادامه کار به سوی جهانی عاری از تهدید سلاح های هسته ای تاکید شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »