... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 7:01 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

اندونزی و ایران، توافقنامه تجارت ترجیحی امضا کردند

مقام اندونزیایی: دو کشور بر روی یک طرح «ضدتجارت» توافق کرده‌اند که در آن کالاها و خدمات می‌توانند «بدون محدودیت کمبود یا مشکلات ارزی» مبادله شوند.

سیاست شرق _ روسای جمهور اندونزی و ایران، روز سه‌شنبه در جریان سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به این کشور آسیای جنوب شرقی، برای گسترش روابط اقتصادی «توافقنامه تجاری ترجیحی» امضا کردند.

به نقل از رویترز، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، پس از مراسم امضای قرارداد که توسط دبیرخانه کابینه وی به صورت آنلاین پخش شد، ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه “، تجارت بین اندونزی و ایران را افزایش دهد” اما جزئیاتی ارائه نکرد.

کشورهای غربی، پس از خروج ایالات متحده از برجام، تحریم های گسترده ای را علیه ایران به دلیل وجود برنامه هسته ای و ادعای نقض حقوق بشر اعمال کرده اند، این درحالی است که ایران، تلاش دارد با گسترش روابط اقتصادی خود یا کشورهای همسایه و مسلمان، از تبعات تحریم ها بکاهد.

تجارت بین اندونزی و ایران از ۷۱۵.۵ میلیون دلار به ۱۴۱.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ پس از اعمال تحریم های ایالات متحده علیه ایران کاهش یافت.

رئیسی روز سه شنبه از طریق یک مترجم گفت که «تحریم و تهدید ما را متوقف نخواهد کرد».

وی افزود: مشارکت و ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی و کشورهای هم‌نظر، اولویت ماست.

جاتمیکو بریس ویتاکسونو، مقام وزارت بازرگانی اندونزی روز سه‌شنبه گفت که دو کشور بر روی یک طرح «ضدتجارت» توافق کرده‌اند که در آن کالاها و خدمات می‌توانند «بدون محدودیت کمبود یا مشکلات ارزی» مبادله شوند.

به گفته وزارت بازرگانی اندونزی، تجارت دو طرفه بین کشورها در حال حاضر حدود ۲۵۰ میلیون دلار است و این کشور آسیای جنوب شرقی حدود ۲۰۰ میلیون دلار مازاد داشته است.

داتمیکو روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اندونزی مایل به تقویت تجارت با خاورمیانه و منطقه اطراف است.

او گفت: «ایران می‌تواند دروازه‌ای به منطقه اطراف، مانند آسیای مرکزی… یا حتی ترکیه باشد، زیرا ما هنوز هیچ معامله تجاری با ترکیه نداریم.»

طبق توافق روز سه‌شنبه، ایران به اندونزی دسترسی بیشتری به محصولاتی مانند مواد غذایی فرآوری‌شده و دارویی، نساجی، روغن پالم، قهوه و چای می‌دهد، در حالی که اندونزی تعرفه‌های نفت و محصولات شیمیایی، فلزات و برخی محصولات لبنی ایران را کاهش خواهد داد.

کشور اندونزی با ۲۷٠ میلیون نفر جمعیت و با اکثریت مسلمان، از جمله کشورهای در حال توسعه و پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »