... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 9:47 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دور دوم انتخابات ترکیه، رفراندوم برای اردوغان!

انتخابات امروز ریاست جمهوری ترکیه، بیشتر از آنکه انتخاب بین اردوغان و قلیچداراوغلو باشد، به نوعی رفراندوم مردم ترکیه برای تائید یا غزل اردوغان از ریاست جمهوری این کشور خواهد بود، جایی که همه احزاب و گروههای مخالف، در قالب اپوزوسیون و در حمایت از رقیب او متحد شدند.

سیاست شرق _ امروز شنبه ۶ خرداد( ۲۸می)، مردم ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، بین رجب طیب اردوغان و رقیبش کمال قلیچداراوغلو، یکی را به عنوان رئیس جمهور و برای مدت ۵ سال انتخاب خواهند کرد.

رای دهندگان ترکیه، امروز یک تصمیم تاریخی خواهند گرفت که آیا با انتخاب رجب طیب اردوغان، بیست سال حکومت وی را تائید و ۵ سال دیگر و تا ۲٠۲۸، او را همچنان در رای قدرت اجرایی کشور، حفظ خواهند کرد، یا با رای به رقیب او، کمال قلیچداراوغلو، به ریاست جمهوری و ایده های او پایان خواهند داد.

 دور اول رای گیری در دو هفته پیش، اردوغان ۴۹/۵درصد از حمایت مردم را به دست آورد که تنها کمتر از ۶ درصد آرا با انتخاب شدن در دور اول فاصله داشت، ولی رقیب او با ۴۴/۹ آرای مردم ترکیه، شگفتی ساز شد، ولی نتوانست رئیس جمهور فعلی این کشور را شکست دهد و به ریاست ۲٠ ساله او پایان دهد.

کیلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی، نماینده کسانی خواهد بودکه خواهان پایان حکومت اردوغان پس از ۲٠ سال، بر این کشور مهم خاورمیانه هستند، این در حالی است که همچنان بخش مهمی از مردم ترکیه، رئیس جمهور فعلی ترکیه را مناسب ترین فرد برای هدایت این کشور، در عرصه بین المللی و داخلی می دانند.

اردوغان، در یک همه پرسی که در سال ۲٠۱۷ انجام داد، با حذف نخست وزیری، اختیارات ریاست جمهوری را بیشتر، تا در راس دولت قرار گیرد و با اختیارات بیشتری، ایده های خود را در سیاست داخلی و خارجی به پیش ببرد.

اردوغان به عنوان رئیس جمهور، طی ۲٠ سال گذشته سیاست هایی را در مورد اقتصاد، امنیت، امور داخلی و بین المللی ترکیه تعیین کرد، که این کشور را به یک بازیگر مهم و در عین حال درگیر در خاورمیانه تبدیل کرده است.

دور دوم انتخابات یا رفراندوم

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سینان اوگان، نامزد ملی گرایان با کسب ۵/۲ درصد آرای دور اول و در رتبه سوم انتخابات قرار گرفت، از رجب طیب اردوغان حمایت نمود، این در حالی است که اومیت اوزداغ، رئیس حزب ناسیونالیست پیروزی که در رای گیری دور اول از حمایت ۲/۲ درصدی برخوردار شد، از حامیان خود خواست در دور دوم انتخابات، از قلیچداراوغلو حمایت کنند.

انتخابات امروز ریاست جمهوری ترکیه، بیشتر از آنکه انتخاب بین اردوغان و قلیچداراوغلو باشد، به نوعی رفراندوم مردم ترکیه برای تائید ۲٠ سال ریاست وی یا عزل اردوغان از ریاست جمهوری این کشور خواهد بود، جایی که همه احزاب و گروههای مخالف، در قالب اپوزیسیون و در حمایت از رقیب او متحد شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »