... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 10:13 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: توافق مهم عربستان با آژانس بین المللی انرژی اتمی

این توافقنامه به بازرس‌های آژانس اتمی اختیارات بیشتری برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان اعطا خواهد کرد.

سیاست شرق _ شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در جریان همایش عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ریاض با اجرای یک توافق جامع، برای بازرسی‌های هسته‌ای موافقت کرده‌ است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالعزیز بن‌سلمان، تصمیم ریاض برای به‌روزرسانی توافقات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حرکت به سمت اجرای یک توافقنامه بازرسی هسته‌ای جامع را در شرایطی پذیرفته، که پیش از این، از همکاری با آژانس خودداری می نمود.

وزیر انرژی عربستان سعودی بعد از دیدار با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی در بیانیه‌ای گفت: «پادشاهی عربستان به سیاست خود در زمینه انرژی هسته‌ای پایبند است. این سیاست تضمین‌کننده بالاترین درجه شفافیت و اعتماد است.»

شاهزاده عبدالعزیز در شصت و هفتمین همایش عمومی آژانس در اتریش گفت که ریاض با آژانس اتمی همکاری‌های نزدیکی خواهد داشت تا از تخصص و خدمات مشورتی این نهاد بین‌المللی بهره ببرد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که ریاض طبق ترتیبات جدید، ابتدا توافق پایه‌ای خود با آژانس را ابطال خواهد کرد و سپس به اجرای نسخه‌ای ارتقاءیافته از «توافقنامه جامع پادمانی» خواهد پرداخت. این توافقنامه به بازرس‌های آژانس اتمی اختیارات بیشتری برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان اعطا خواهد کرد.

گروسی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در حالی که عربستان سعودی به دنبال پیشبرد برنامه‌های خود در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، رابطه این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمیق‌تر و نزدیک‌تر خواهد شد. ما آماده حمایت و تضمین انرژی ایمن و کارآمد برای این کشور هستیم.»

عربستان سعودی یک برنامه هسته ای نوپای دارد که می خواهد آن را گسترش دهد تا در نهایت شامل فعالیت هایی مانند غنی سازی اورانیوم حساس به اشاعه شود. مشخص نیست که جاه‌طلبی‌های آن به کجا ختم می‌شود، زیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، پیش از این گفته است که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، عربستان نیز آن را تولید خواهد نمود، مسئله ای که ایران بع دفعات آن را رد و برنامه هسته ای خود را، صلح آمیز عنوان و تحت نظارت آژانس قرار داده است.

ریاض هنوز اولین راکتور هسته‌ای خود را نساخته است، با این حال با این توافق، اجازه می‌دهد برنامه‌اش همچنان تحت پروتکل مقادیر کم (SQP) نظارت شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »