... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 7:58 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

حسن روحانی: باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد

رئیس‌جمهور سابق ایران با اشاره به ردصلاحیتش برای نامزدی نمایندگی مجلس خبرگان، بیانیه‌ای صادر کرد.

سیاست شرق _ حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی، رییس جمهور سابق، در پی اعلام نظر منفی شورای نگهبان قانون اساسی، درباره نامزدی وی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در بیانیه ای تاکید کرد: باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد. راه اعتراض هم، جز صندوق نیست.

در بیانیه حسن روحانی، که در «وبسایت جماران» منتشر شده است، آمده است: شورای نگهبان قانون اساسی به جای آنکه با مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی مجلس که حق انتخاب مردم در انتخابات را محدود می‌کرد، مخالفت کند، با تأیید آن مصوبه و صحه گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی هیأت‌های اجرایی و نظارت، عملاً جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد و نه فقط در گفته صریح سخنگوی این شورا، که در عمل هم، خود را نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌مسئولیت نشان داد. این واقعیت تلخ، در تضاد روشن با خواست رهبری است که زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات را وظیفه همه نهادها برشمردند.

رئیس جمهور سابق ایران افزود: از این آقایان باید پرسید شما به کدام دلیل قانونی، صلاحیت کسی که بیشترین سابقۀ نمایندگی مردم در نظام را دارد و تا امروز، ۵ دوره نمایندۀ مجلس بوده، ۳ دوره در مجلس خبرگان بوده، ۲ دوره رئیس‌جمهور بوده و عضو و رئیس اصلی‌ترین شوراهای تصمیم‌گیری نظام بوده را زیر سؤال برده‌اید؟ چرا دلایل ردصلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟

روحانی در قسمتی دیگر از بیانیه خود خطاب به شورای نگهبان آورده است: باید پرسید آیا این رویکرد، به نفع نظام و کشوری است که پس از عنایت الهی، جز مردم قدرت دیگری به عنوان حامی و یاور ندارد و در مقابله با تهدیدات گوناگون، تنها انسجام و مشارکت مردم است که امنیت و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند؟ آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید که مشارکت و رقابت را برای یک انتخابات حداکثری لازم می‌دانند؟

وی در بند پایانی تاکید داشت که رد صلاحیت، اراده وی را در ادامه راه دفاع از حقوق ملت و ایران و نظام جمهوری اسلامی سست نخواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »