... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اهمیت اژدها در فرهنگ و سال چینی

اژدها در فرهنگ چینی مهم است. این موجود افسانه‌ای از داستان‌هایی که نسل‌ها به یادگار مانده است.از آثار برنزی هزار ساله، از مسابقات سالانه قایق اژدها تا رقص اژدها، جایگاه ویژه‌ای در حافظه جمعی مردم چین دارد.

سیاست شرق _ نیکلاس گیج، بازیگر برنده اسکار، زمانی که متوجه شد که «دیگر یک اژدها نیست»، از “بحران هویت باورنکردنی” خود ابراز تاسف کرد. ستاره سینمای ایالات متحده از اینکه در سال چینی اژدها (龙 lóng) به دنیا نیامده بود، پشیمان بود که طبق تقویم قمری در سال ۱۹۶۴ در ماه فوریه آغاز شد، نه ژانویه.

به نقل از شینهوا، در چین، به نوزادان در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۷۶، ۱۹۸۸، ۲۰۰۰، ۲۰۱۲ و شاید۲۰۲۴، لقب اژدها داده می‌شود.

تصور می شود که آنها دارای شجاعت و خرد مشخصه اژدهای چینی هستند، یکی از ۱۲ حیوان در چرخه زودیاک چینی که شامل موش، گاو، ببر، خرگوش، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ، و خوک؛ با این حال اژدها به عنوان تنها حیوان افسانه ای برجسته است که از محبوبیت زیادی در چین برخوردار است.

اژدها در فرهنگ چینی نماد «خوشبختی و رفاه» است و قرار است بارش فراوانی را که برای یک برداشت خوب، که ضروری است، به ارمغان بیاورد.

این موجود افسانه ای در طول تاریخ چین بسیار محبوب بوده است. مردم کشور چین خود را “از نوادگان اژدها” معرفی می کنند. و امپراطورها به «اژدهای واقعی از بهشت» می بالیدند و با افتخار لباس های خود را با نقش هایی از اژدها می دوختند.

اژدها در فرهنگ چینی مهم است. این موجود افسانه‌ای از داستان‌هایی که نسل‌ها به یادگار مانده است.از آثار برنزی هزار ساله، از مسابقات سالانه قایق اژدها تا رقص اژدها، جایگاه ویژه‌ای در حافظه جمعی مردم چین دارد.

افسانه ها حاکی از آن است که یک نقاش باستانی چینی مأمور شد تا اژدهاها را روی دیوار نقاشی کند. لحظه ای که او سرانجام مردمک ها را نقطه گذاشت، اژدهاها زنده شدند و به آسمان پرواز کردند. یک اصطلاح شناخته شده در چین، به لمس نهایی اشاره دارد که یک اثر هنری را زنده می کند. 

جالب اینجاست که عمل “نقطه گذاری مردمک ها” امروزه بسیار زنده و رایج است. قبل از رقص شیرها، از مهمانان برجسته دعوت می شود تا “شیرها را با نقطه گذاشتن مردمک چشمانشان بیدار کنند” و پس از آن حیوانات زنده می شوند تا تماشاگران را با نمایش های پر جنب و جوش، سرگرم کنند.

فیلم هنرهای رزمی به کارگردانی آنگ لی به نام آن نامگذاری شد و در سال ۲۰۰۱ نامزدی ده جایزه اسکار را به دست آورد. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به “استعدادهای پنهان” با دو موجود قدرتمند، ببر (虎 hǔ) و اژدها استفاده می شود. تا حدودی، این عبارت اشاره ای به عدم مزاحمت عمیق مردم چین دارد، که از حرکات تهاجمی خودداری می کنند، اما به تقویت مهارت ها برای بهتر شدن خود ادامه می دهند. 

یک موجود عرفانی، اسب اژدها (龙马 lóng mǎ) یک نشانه مثبت در فرهنگ چینی است که برای توصیف سرزنده، سرزندگی یا متحرک بودن استفاده می شود. مردم اغلب در آغاز سال اژدها و سال اسب با این عبارت تبریک می گویند.

ققنوس خشمگین

والدین آرزو می کنند پسرانشان “اژدها شوند”

دخترا چطور؟ انتظار می رود که آنها مانند 望女成凤 (wàng nǚ chéng fèng) به ققنوس (凤 feng) تبدیل شوند. اینطور نیست که والدین چینی قصد دارند فرزندان خود را به جاودانه تبدیل کنند، اما آنها با موفقیت در آینده فرزندان خود آرزوی بزرگی دارند. امید است با تحصیلات شایسته و تلاش و کوشش فرزندانشان در زندگی موفق باشند و مانند اژدها و ققنوس به موفقیت برسند. 

در واقع، این دو موجود خیالی بارها و بارها به عنوان نمادهای فرخنده گروه بندی می شوند، به عنوان مثال معتقدند که، اژدها و ققنوس رفاه و خوشبختی را به ارمغان می آورند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »