در سالهای اخیر، چین بیش از 30 استاندارد ملی تدوین کرده و رهبری ایجاد نزدیک به 10 استاندارد بینالمللی را در زمینههای کلیدی مانند انسانهای دیجیتال مجازی و تجهیزات ترمینال VR بر عهده داشته است که به هدایت و تضمین توسعه استاندارد این صنعت کمک کردهاند .
سیاست شرق _ طبق کنفرانس جهانی صنعت واقعیت مجازی ۲۰۲۵ (WCVRI)، که روز دوشنبه در نانچانگ، مرکز استان جیانگشی، در شرق چین به پایان رسید، تا پایان سال ۲۰۲۴، چین بیش از ۱۰ هزار شرکت فعال در بخش واقعیت مجازی (VR) داشت.
به نقل از خبرگزاری شینهوا، شی شائوفنگ، مهندس ارشد وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین، اظهار داشت که بخش واقعیت مجازی این کشور در ابتدا یک سیستم صنعتی خودکفا، یک اکوسیستم کاربردی متنوع و یکپارچه و یک بومشناسی صنعتی نسبتاً کامل ایجاد کرده است.
شی افزود، نتایج مثبتی در فناوریهای اصلی پیشرفته، توسعه استانداردها و ادغام فناوری حاصل شده است.
در سالهای اخیر، چین بیش از ۳۰ استاندارد ملی تدوین کرده و رهبری ایجاد نزدیک به ۱۰ استاندارد بینالمللی را در زمینههای کلیدی مانند انسانهای دیجیتال مجازی و تجهیزات ترمینال VR بر عهده داشته است که به هدایت و تضمین توسعه استاندارد این صنعت کمک کردهاند.
شش جلسه از WCVRI که به میزبانی دولت استانی جیانگشی برگزار شده است، تا به امروز در نانچانگ برگزار شده است.
مفهوم واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) در سادهترین تعریف خود عبارت است از شبیهسازی یک دنیای جدا از واقعیت که به کاربر اجازه میدهد وارد فضایی متفاوت از محیط اطراف خود شده و به تجربهی دلخواه بپردازد؛ تجربهای که میتواند سرگرمکننده و مفرح باشد، علمی و آموزشی، درمانی و خدماتی و…
کاربر برای ورود به عالم واقعیت مجازی باید سر خود را درون یک محفظه یا هدست قرار دهد تا با کمک لنزهای مخصوصی که مقابل چشمانش قرار گرفته، به این دنیای جدید وارد شود؛ دنیایی که میتواند یک بازی ویدیویی باشد، تجربهای سینمایی، گشتوگذاری مجازی درون یک موزه یا حتی عمل جراحی.
هرچند واقعیت مجازی انواع مختلفی دارد ولی در متداولترین حالت آن، میتوان با حرکت سر به تماشای زوایای مختلف اثر مورد نظر پرداخت و همین قضیه باعث میشود حس حضور در یک دنیای دیگر به خوبی به کاربر منتقل شده و او را از فضای اطراف جدا کند؛ حسی که هرچقدر کیفیت هدست و تکنولوژیهای مرتبط با آن و البته سختافزار مورد استفاده همراه هدست بالاتر باشد، به شکل بهتر و کاملتری منتقل میشود.
بدون شک این روزها بازیهای ویدیویی بزرگترین سهم را در زمینهی استفاده از تکنولوژیهای واقعیت مجازی از آنِ خود کردهاند؛ سهمی آنقدر بالا که باعث شده خیلیها کاربرد واقعیت مجازی را تنها در بازیها خلاصه ببینند. در این سالها شاهد انتشار انواع و اقسام بازیهای بزرگ و کوچک بودهایم که یا بهطور اختصاصی برای هدستهای واقعیت مجازی طراحی شدهاند یا درکنار حالت استاندارد خود، از واقعیت مجازی نیز پشتیبانی میکنند. ورود سونی بهعنوان یکی از غولهای صنعت بازی به دنیای واقعیت مجازی و همچنین تمرکز زیاد ولو بهعنوان یک بازیساز بزرگ و صاحب عظیمترین فروشگاه بازی دنیا یعنی استیم (Steam) روی این قضیه هم باعث شده کاربرد واقعیت مجازی در صنعت بازی روزبهروز بیشتر شود.
انتهای پیام