... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - 11:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

ژاپنی‌ها صاحب قدرتمندترین پاسپورت‌ جهان/ پاسپورت ایران در جایگاه صد و دوم

پاسپورت کشورهای آسیایی ژاپن، سنگاپور و کره‌جنوبی به عنوان 3 پاسپورت برتر جهان، به دارندگان خود امکان آزادی بیشتر سفر نسبت به سایر کشورها را ارائه می‌دهد.

سیاست شرق _ براساس تازه‌ترین گزارش از شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت جهانی، کشور ژاپن با فراهم کردن امکانی برای شهروندان خود به منظور سفر به ۱۹۳ مقصد بدون اخذ ویزا، در جایگاه برترین پاسپورت جهان قرار گرفته است و ایران نیز در این میان، رتبه ۱۰۲ را کسب کرده است.

به نقل از تسنیم؛ شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت جهانی (Henley & Partners) مستقر در لندن، گزارشی مبنی بر معرفی برترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است.

به گزارش سی‌ان‌اس، بر اساس اعلام این شرکت پاسپورت کشورهای آسیایی ژاپن، سنگاپور و کره‌جنوبی به عنوان ۳ پاسپورت برتر جهان، به دارندگان خود امکان آزادی بیشتر سفر نسبت به سایر کشورها را ارائه می‌دهد.

این شرکت کشور ژاپن با فراهم کردن امکانی برای شهروندان خود به منظور سفر به ۱۹۳ مقصد بدون اخذ ویزا، از دو کشور سنگاپور و کره‌جنوبی که این امکان را برای ۱۹۲ کشور برای مردم خود فراهم کرده است، در جایگاه برترین پاسپورت جهان قرار گرفته است.با این وجود مردم قاره آسیا واکنش محتاط‌تری نسبت به انجام سفر به دلیل انتشار ویروس کرونا در مقایسه با مردم اروپا و یا آمریکا دارند و نسبت به مردم اروپا و آمریکا کمتر برای انجام سفر اقدام می‌کنند.تا جایی که بر اساس آخرین آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) تقاضای مسافر بین‌المللی برای سفر هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه هنوز کمتر از یک پنجم سطح قبل از کووید است.

در مقایسه، گزارش شاخص پاسپورت هنلی می‌گوید، بازارهای اروپا و آمریکای شمالی به حدود ۶۰ درصد از سطح تحرک سفر قبلی خود بهبود یافته‌اند.

بعد از سه کشور برتر آسیایی، دو کشور آلمان و اسپانیا در ۱۹۰ مقصد و بعد از آن فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با ۱۸۹ مقصد رتبه‌های بعدی را در جایگاه برترین پاسپورت‌های جهان کسب کرده‌اند.

بعد از آن اتریش، دانمارک، هلند و سوئد همگی در رده پنجم قرار دارند و فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا در رتبه ششم قرار دارند. همچنین نیوزلند و ایالات متحده در کنار بلژیک، نروژ و سوئیس در رتبه هفتم قرار دارند.

به گزارش تسنیم، ایران در این فهرست در جایگاه صد و دوم جهان قرار گرفته و با پاسپورت این کشور می‌توان به ۴۳ کشور بدون ویزا سفر کرد. ایران در ارزیابی سال ۲۰۰۶ این شرکت جایگاه ۸۲ قرار داشت. البته جایگاه ایران نسبت به سال ۲۰۲۱ هم چند پله بهبود یافته است.

در این میان اما پاسپورت کشور افغانستان بار دیگر در انتهای فهرست برترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفت و پایین‌ترین رتبه را تنها با امکان سفر شهروندان این کشور به ۲۷ مقصد بدون اخذ ویزا، کسب کرده است. افغانستان در ردیف ۱۱۲ و در قعر جدول رده‌بندی پاسپورت‌ها قرار گرفته است.بعد از افغانستان، کشورهای سوریه، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، نپال و کره شمالی به ترتیب جایگاه بعدی را در پایین جدول دارند.

با این‌ حال، با کاهش محدودیت‌های مسافرتی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای بهبود جایگاه‌ گذرنامه‌های ضعیف ظاهر شده است.بر اساس این گزارش جدید، دارندگان گذرنامه هندی اکنون همچون وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا می‌توانند دسترسی بدون محدودیت به ۵۷ مقصد داشته باشند، این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ مقصد کاهش پیدا کرده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »