تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۲-۲۳ - 2:07 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 10811

توئیت انریکه مورا پس از سفر به تهران

مورا: از مقامات ایران خواسته ام که آقای جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی سوئدی، را «بر اساس بشردوستی» آزاد کنند.

سیاست شرق _ انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در پایان دومین سفر خود در سال جاری به ایران، پس از انجام مذاکره مفصل با علی باقری کنی دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، روز جمعه در توییتی خبر داد که از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند.

آقای مورا در توییتی که صبح جمعه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر کرد نوشت که از مقامات ایران خواسته ام که آقای جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی_ سوئدی، را «بر اساس بشردوستی» آزاد کنند.

احمدرضا جلالی متولد سال ۱۳۵۰ در سراب، پزشک و استاد دانشگاه و پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است،

احمدرضا جلالی٬ در بهار ۱۳۹۵ به ایران سفر کرد و سه روز پیش از بازگشت به سوئد، به اتهام‌ “ارتباط با دولت متخاصم” و “جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، در نشست خبری خود دربارهٔ احمدرضا جلالی گفت: «حکم قطعی» اعدام در مورد احمدرضا جلالی صادر شده‌ است.

مورا در سفر قبلی خود به تهران در ۷ فروردین امسال، با علی باقری و حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد و پس از آن برای انتقال مطالب و نکات جمهوری اسلامی و نهایی کردن تصمیم ها راهی واشنگتن شد، اما هیچ خبری از نحوه و نتایج مذاکرات مورا در واشنگتن رسانه‌ای نشد.

اتفاق غیر منتظره در فرودگاه فرانکفورت

به نقل از یورونیوز، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین که به‌ تازگی به ایران سفر کرده بود، روز جمعه همچنین در توییتر از اتفاقی نوشت که در مسیر بازگشت در فرودگاه فرانکفورت در آلمان برایش افتاده است.

به نوشته انریکه مورا، او در حالی که در مسیر پرواز به بروکسل از طریق آلمان بوده است، توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون هیچ توضیحی بازداشت شده است.گرفتاری موقت آقای مورا در حالی رخ داده که او در یک ماموریت رسمی «با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی» بود.

سرپرست و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین از طرف اتحادیه اروپا نیم ساعت پس از اعلام خبر بازداشت خود در توییت دیگری اعلام کرد که به همراه همکارانش، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس سرویس اقدامات خارجی اروپایی ایران (EEAS) آزاد شده‌اند.

دیدار «انریکه مورا» و «علی باقری کنی» در تهران، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

سفر این دیپلمات اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، انجام شد و انریکه مورا تا پنج‌شنبه شب در تهران حضور داشت تا شاید راهی برای گشودن بن‌بست احیای برجام بیابد.

با این حال هنوز در مورد جزئیات این مذاکرات که به عنوان هدف اصلی انریکه مورا اعلام شده بود نه خود او حرفی زده است و نه طرف‌های ایرانی تاکنون در این باره اظهارنظری کرده‌اند.

سفر آقای مورا به تهران جهت نزدیک نمودن نظرات ایران و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات وین و امضای متن نهایی توافق صورت گرفته است.

اما وجود برخی اختلافات قابل توجه میان ایران و امریکا و به نتیجه نرسیدن بر سر انها، حصول هرگونه نتیجه برای احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به این توافق را تا کنون ممکن نکرده است.

مذاکرات وین که از اذر ماه ۱۴۰۰ از سر گرفته شد و تا اواخر اسفند ادامه داشت. طرف های مذاکرات پس از چهار ماه،پایان گفتگوها در سطح کارشناسی، فنی و حقوقی را اعلام کردند و به پایتخت ها برای تصمیم گیری نهایی بازگشتند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه نیز با اشاره به سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران ابراز امیدواری کرده بود که جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی بر سر احیای برجام توافق کنند، اما با این حال گفته بود که نگران است زمان برای این کار از دست برود.

انتهای پیام

language »