تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ - 0:03 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 10973

اردوغان با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفت کرد

رییس جمهور ترکیه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را یک «اشتباه» همچون اشتباه الحاق یونان به این پیمان آتلانتیک توصیف کرد.

سیاست شرق _ رئیس جمهور ترکیه امروز و پس از نماز جمعه استانبول در رابطه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفته بود: «ما نظر مثبتی نداریم. کشورهای اسکاندیناوی مانند مهمانخانه سازمان های تروریستی هستند.»

به نقل از یورونیوز، به نظر می‌رسد که اشاره آقای اردوغان به حضور پناهجویان و فعالان احزاب کردی در کشورهای اسکاندیناوی باشد.

اردوغان گفت: مخالف عضویت آنها در ناتو هستیم!

رییس جمهور ترکیه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را یک «اشتباه» همچون اشتباه الحاق یونان به این پیمان آتلانتیک توصیف کرد.

آن لینده وزیر خارجه سوئد گفته است که در خصوص «نامزدی احتمالی سوئد» با همتای ترک خود در طول نشست برنامه ریزی شده و غیررسمی وزرای ناتو، که سوئد و فنلاند نیز به آن دعوت شده اند، گفتگو خواهد داشت.

او در ادامه افزود: «امیدوارم ما همیشه پیام های مثبتی از ۳۰ کشور عضو ناتو داشته باشیم. بسیاری از این ۳۰ کشور علنا ​​حمایت قوی خود را از سوئد و فنلاند ابراز کرده اند.»

پکا هاویستو، رئیس دیپلماسی فنلاند نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در هلسینکی از قصد خود برای ادامه گفتگوها با مولود چاووش اوغلو، وزیر ترکیه خبر داد.

وی با یادآوری اینکه فنلاند هنوز رسماً نامزدی خود را اعلام نکرده است، گفت: «من فکر می کنم که ما در این فرآیندها به صبر نیاز داریم و این یک شبه اتفاق نمی افتد.. بیایید کارها را مرحله به مرحله پیش ببریم.»

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند. برای وارد کردن یک عضو جدید به ائتلاف به اتفاق آرا نیاز است، موضوعی که ترکیه را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند از نامزدی دو کشور شمال اروپا جلوگیری کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی و احزاب فنلاند و سوئد گرایشی بی‌سابقه برای عضویت در ناتو پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که مقامات دولت فنلاند روز گذشته از تمایل فنلاند برای عضویت در این پیمان خبر دادند.

قرار است که یکشنبه نظر رسمی فنلاند منتشر شود سوئد نیز گفته است که یکشنبه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

مخالفت روسیه و موافقت آمریکا

به گزارش روسیا الیوم، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد پیش تر گفته بود که فنلاند و سوئد در صورت پیوستن به ناتو به هدف احتمالی نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، «دیمیتری پولیانسکی» در واکنش به سوالی پیرامون امکان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت: این امر لطمه ای به امنیت روسیه نخواهد زد و مسکو برای مقابله با چالش ها از سوی ناتو آمادگی دارد.

وی همچنین افزود که در صورت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ممکن است خاک آنها به هدف احتمالی نیروهای مسلح روسیه تبدیل شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در این رابطه گفت که عضویت فنلاند در پیمان سازمان آتلانتیک شمالی کار دشواری نیست.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیوستن فنلاند به پیمان ناتو را تاریخی توصیف کرد.

سخنگوی پنتاگون روز پنج شنبه در مصاحبه تلویزیونی با «ام اس ان بی سی» گفت که ورود فنلاند به ناتو تاریخی خواهد بود و شکی در این مورد وجود ندارد. وی افزود که عضویت فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو دشوار نخواهد بود.

کربی همچنین مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین منجر به افزایش قدرت ناتو شده است. قابلیت بازدارندگی ما در حال رشد است

انتهای پیام

language »