تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ - 1:12 ق.ظ
موضوع:‌ پزشکی
شماره:‌ 11262

راه اندازی بیوراکتورهای کشت سلول های جانوری در انستیتو پاستور ایران

عین اللهی: با توجه به توانمندی های انستیتو پاستور ایران، امکان گسترش فعالیت ها مخصوصاً در حوزه بیوتکنولوژی و تولید واکسن بیش از پیش در این مرکز مهم فراهم شده است.

سیاست شرق _ بیوراکتورهای کشت سلول های جانوری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مقامات کوبایی در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شد.

به نقل ایرنا، در مراسمی که با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمال حیدری معاون بهداشتی وزیر، دکتر رحیم سروری رییس انستیتو پاستور ایران، ریکاردو کابریساس معاون نخست وزیر کوبا، پروفسور ویسنته رییس انستیتو فینلای کوبا و کارشناسان و مدیران ارشد وزارت بهداشت، انستیتو پاستور ایران و طرف کوبایی در مجتمع تولیدی و تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران برگزار شد، بیوراکتورهای کشت سلول های جانوری راه اندازی شد.

راه اندازی ۲ بیوراکتور ۵۰۰ لیتری کشت سلول از نوع پرفیوژن و وجود دانش فنی تولید پروتئین های نوترکیب با استفاده از سلول های سوسپانسیون، نه تنها نقطه عطفی در تولید فرآورده های بیوتکنولوژی در انستیتو پاستور ایران است بلکه زیرساختی منحصر به فرد را در نظام سلامت کشور ایجاد می کند که توان انستیتو پاستور ایران را در تامین نیازهای سلامت محور کشور در راستای توسعه تولید سایر واکسن ها و فرآورده های زیستی بر پایه کشت سلول به صورت چشمگیری ارتقاء می دهد.

همچنین با توجه به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر خطر بازگشت بیماری های واگیردار مانند انواع آنفلوآنزا و بتاکروناویروس ها و خطر شیوع مجدد بیمارهای نظیر ابولا و همه گیری بیماری نوپدید ناشناخته دیگر، این خط تولید به عنوان زیرساختی استراتژیک برای کشور خواهد بود که می تواند نقش مهمی در کنترل و مدیریت تهدیدهای آتی در زمینه بیماری های عفونی ایفا نماید.

وزیر بهداشت در این مراسم گفت: انستیتو پاستور ایران قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و از مراکز بسیار مهم و استراتژیک برای کشور است و سابقه تولید واکسن هایی نظیر آبله، ب ث ژ، هپاتیت و … را دارد. این انستیتو در حال حاضر حدود ۱۵۰ عضو هیات علمی دارد که در رشته های مختلف مورد نیاز کشور فعالیت می کنند.

عین اللهی ادامه داد: با توجه به توانمندی های انستیتو پاستور ایران، امکان گسترش فعالیت ها مخصوصاً در حوزه بیوتکنولوژی و تولید واکسن بیش از پیش در این مرکز مهم فراهم شده است.

وی تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران همچنین امکان تربیت نیروهای متخصص زیادی را هم برای داخل و هم برای خارج از کشور دارد.

وی همچنین گفت: خیلی خوشحال هستم که فعالیت تولید واکسن مشترک کرونا با کوبا به نتیجه مطلوب رسیده است و در حال حاضر یکی از بهترین واکسن ها در این موسسه تولید می شود و مردم ما از این واکسن خیلی استقبال خوبی کرده اند و مستنداتی که از این واکسن ارائه شده هم بسیار رضایت بخش بوده است.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم که در مورد سایر واکسن ها هم تولیدات مشترک با کوبا را ادامه دهیم.وزیر بهداشت یادآور شد: با راه‌اندازی خط جدید واکسن در انستیتو پاستور ایران، ماهانه بین سه تا چهار میلیون دوز واکسن پاستوکووک در این خط امکان تولید دارد و راه‌اندازی این خط جدید تولیدی نقش مؤثری در ساخت انواع واکسن ها خواهد داشت.

عین اللهی از تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان انستیتو پاستور ایران به خاطر سرعت چشمگیر در راه‌اندازی این خط تشکر و قدردانی کرد.

معاون نخست وزیر کوبا نیز در این مراسم گفت: امیدواریم که بتوانیم همکاری های مشترک با انستیتو پاستور ایران را گسترش دهیم و به سطح بالاتری از همکاری برسیم؛ مخصوصا که موضوع این همکاری ها بسیار حساس و در مورد سلامت مردم است.

ریکاردو کابریساساولین افزود: پروژه ای که به صورت مشترک با کوبا راه افتاد در حدود ۲۰ سال پیش بود و این همکاری ها نتایج خوبی داشته است که از این جهت بسیار خوشحال هستم.

دکتر رحیم سروری رییس انستیتو پاستور ایران هم در این مراسم گفت: همکاری ای که با انستیتو فینلای کوبا و پروفسور ویسنته در تولید واکسن مشترک کرونا داشتیم دارای دستاورد های بسیار خوب برای مردم و نظام سلامت ایران بوده است.

وی ادامه داد: واکسن پاستوکووک پلاس در حال حاضر به عنوان دز بوستر (یادآور) همه واکسن های مورد استفاده در کشور قابل استفاده است و واکسن پاستوکووک هم مجوز استفاده در تمام افراد بالای ۵ سال در کشور را دارد که اثر بخشی ۹۶ درصدی در پیشگیری از فرم های شدید کرونا داشته است.

براساس گزارش روابط عمومی انستیتو پاستور، همچنین دکتر دلارام درود معاون تولید این مرکز تحقیقاتی در این مراسم گفت: خط تولید بر پایه کشت سلول‌های جانوری که امروز افتتاح شد در ایران منحصربه‌فرد می باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر تولید واکسن پاستوکووک از این خط تولیدی می توان در تولید سایر واکسن ها با تکنولوژی پوششی هم در آینده استفاده کرد.

معاون تولید انستیتو پاستور ایران افزود: این موسسه به‌عنوان پشتوانه نظام سلامت کشور این توانایی را دارد که بتواند بیماری‌های نوپدید و بازپدیدی که در آینده ممکن است در کشور بحران ایجاد کنند را با تولید و عرضه واکسن‌های جدید پیشگیری و مهار نماید.

در پایان این مراسم وزیر بهداشت از پروفسور ویسنته رییس انستیتو فینلای کوبا به دلیل همکاری های مشترک مخصوصاً در تولید واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا تشکر کرد.

انتهای پیام

language »