تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۴-۰۴ - 2:44 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 16739

سفر جوسپ بورل به تهران

سفر از پیش تعیین شده آقای بورل به تهران با هدف زمینه‌چینی برای از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام صورت گرفته است.

سیاست شرق _ جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه وارد تهران شد و در بدو ورود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد.

به نقل از ایرنا، سفر از پیش تعیین شده آقای بورل به تهران با هدف زمینه‌چینی برای از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام صورت گرفته است که از سه ماه پیش به دلیل اختلاف نظر‌ها میان ایران و ایالات متحده متوقف مانده است.

سفر بورل در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپا، و همچنین تبادل نظر بر سر «آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها» انجام می‌شود

این اولین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران از زمان روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی است و آقای بورل ساعاتی پیش از سفر به تهران در توئیتی نوشته بود که تنها راه برای بازگشت به اجرای کامل توافق (هسته‌ای) و معکوس کردن تنش‌های کنونی دیپلماسی است.

در همین رابطه، روز پنجشنبه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در دیدار با انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا بر «تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به برجام» تأکید کرده بود.

این مذاکرات از فروردین ماه متوقف شده و در این مدت تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، در کنفرانس خبری مشترک خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تهران از تماس‌های تهران و بروکسل برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، با انریکه مورا و خود او نیز با جوزپ بورل در تماس بوده است تا در آینده مذاکرات «قطار مذاکرات که در ریل درستی قرار دارد، حرکت کند».

انتهای پیام

language »