تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۴-۰۴ - 3:46 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 16772

پادشاه اردن: از ایجاد نسخه خاورمیانه ای ناتو حمایت می کنم

ملک عبدالله دوم: هیچ کس جنگ نمی خواهد، هیچ کس خواهان درگیری نیست. اما باید دید که آیا کشورهای خاورمیانه می‌توانند به سمت چشم‌اندازی کار کنند که در آن «شکوفایی نام بازی است.

سیاست شرق _ ملک عبدالله دوم پادشاه اردن می گوید که او یکی از اولین کسانی خواهد بود که از ایجاد نسخه خاورمیانه ای ناتو حمایت می کند.

به نقل از شبکه آمریکایی ان بی سی(NBC) وی افزود که این امکان با کشورهایی وجود دارد که طرز فکر مشابهی دارند.

ملک عبدالله دوم در این گفتگو، بر لزوم روشن شدن ماموریت این اتحاد نظامی تاکید کرد و گفت: «به ویژه در مورد روابط ما با بقیه جهان و در مورد موقعیت ما در ائتلاف و برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی مهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه اردن قدرت استقرار سریع را دارد و سال‌هاست که به طور فعال با ناتو در سرتاسر جهان کار می‌کند و مشارکت دارند، گفت که مایل است کشورهای بیشتری در منطقه وارد این چارچوب شوند.


پادشاه گفت، علاوه بر همکاری های امنیتی و نظامی احتمالی، کشورهای خاورمیانه شروع به همکاری با یکدیگر برای مقابله با چالش های ناشی از جنگ در اوکراین کرده اند.

او گفت: هیچ کس جنگ نمی خواهد، هیچ کس خواهان درگیری نیست. اما باید دید که آیا کشورهای خاورمیانه می‌توانند به سمت چشم‌اندازی کار کنند که در آن «شکوفایی نام بازی است.

او گفت که کشورهای منطقه تشخیص می دهند که هدف باید یک راه حل برد_برد باشد.

او گفت: اگر من خوب باشم و شما خوب نباشید، در نهایت بهای آن را می پردازم، زیرا پروژه های منطقه ای تحت تأثیر هم قرار خواهند گرفت.

این سخنان پادشاه اردن در حالی است که، وب سایت آمریکایی breakingdefense فاش کرد که خاورمیانه در آستانه تحولات مهم سیاسی و نظامی است و موضوع را بی ارتباط با ایران و همچنین نفوذ روسیه و چین ندانست.

به گفته برخی تحلیلگران، احتمالاً پایه این مرحله در سفر مورد انتظار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در ماه آینده خواهد بود.

این سایت می گوید که ایده ائتلاف نظامی جدید روز جمعه، زمانی که پادشاه اردن عبدالله دوم گفت که از ایجاد اتحادی مشابه ناتو در خاورمیانه حمایت خواهد کرد، بیشتر تثبیت شد.

برخی کارشناسان می گویند که خاورمیانه در آستانه تغییرات بزرگی در آینده نزدیک است که شامل نوعی همکاری امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه در مورد نیروی هوایی خواهد بود.

انتهای پیام

language »