تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ - 4:48 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 23427

عادی سازی روابط اسرائیل و ترکیه پس از ۱۲ سال

لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نیز در خصوص عادی سازی روابط انکارا و تلاویو، تلفنی گفت و گو کردند.

سیاست شرق _ اسرائیل و ترکیه روز چهارشنبه و پس از ۱۲ سال، عادی سازی کامل روابط خود را اعلام کردند.

دفتر یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونسیتی، طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد که توافق ترکیه و اسرائیل شامل بازگشت سفرا و سرکنسول ها به تل آویو و آنکارا است.

بنا به همین گزارش، لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نیز در خصوص عادی سازی روابط انکارا و تلاویو، تلفنی گفت و گو کردند.

در این بیانیه آمده است: تصمیم گرفته شد سطح روابط اسرائیل و ترکیه به نمایندگی دیپلماتیک کامل بازگردد و سفرا و سرکنسول‌های دو کشور بازگردانده شوند. 

 روابط دیپلماتیک بین دو آنکارا و تلاویو، پس از حادثه در سال ۲۰۱۰ که طی آن فعالان حامی فلسطین که برای شکستن محاصره نوار غزه در ناوگان بشردوستانه «ماوی مرمره » قصد ورود به غزه را داشتند، با هجوم کماندوهای اسرائیلی که توسط بالگرد وارد کشتی شده بودند، 10 شهروند ترکیه کشته شدند و با افزایش تنش‌ها در فلسطین نیز تاثیر منفی بر روابط آنکارا و تل‌آویو برجای گذاشت.

با این حال، گرم شدن روابط پس از آن اتفاق افتاد که یک زوج اسرائیلی به نام های موردی و ناتالی اوکنین در دسامبر گذشته در ترکیه به ظن جاسوسی دستگیر شدند. آنها در نهایت به لطف تماس مقامات ترکیه و اسرائیل آزاد شدند.

اندکی پس از آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ایده «گرم شدن روابط با اسرائیل» را مطرح کرد. 

در اوایل ماه اوت، اسرائیل دفتر اقتصادی خود را در ترکیه پس از سه سال تعطیلی بازگشایی کرد.

دیدار دو روزه اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل از ترکیه در ۹ مارس ۲۰۲۲ آغاز فصل جدیدی در روابط ترکیه و اسرائیل بود.

سفر اسحاق هرتزوگ به ترکیه اولین سفر یک مقام بلندپایه اسرائیلی به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بدین سو بود.

طی سال‌های اخیر علی‌رغم کاهش سطح روابط دیپلماتیک، حجم روابط اقتصادی تلاویو و آنکارا روند روبه رشدی را شاهد بوده است.

براساس داده‌های سازمان آمار ترکیه (TÜIK)، حجم مراودات تجاری میان این کشور با اسراییل طی پنج سال اخیر همواره افزایش یافته و این میزان در سال گذشته به رقم ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است. سطح مراودات تجاری میان ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ نیز ۶.۲ میلیارد دلار رقم خورده است.

میزان صادرات ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۳۵.۱ درصدی بوده و به رقم ۶.۴ میلیارد دلار بالغ شده که بیشترین میزان در تاریخ بوده است. همچنین ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲.۱ میلیارد دلار کالا و خدمات از اسرائیل وارد کرده است.

بخش آهن و فلزات، صنایع خودروسازی، تراکتور، دوچرخه، موتورسیکلت و صنایع پلاستیکی بیشترین سهم را در صادرات ترکیه به اسرائیل به خود اختصاص داده اند.

منابع:. سیاست شرق ، وب سایت آی ۲۴ و آناتولی

انتهای پیام

language »