تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۱-۰۸ - 6:46 ق.ظ
موضوع:‌ اقتصادی
شماره:‌ 2706

رشد مازاد تجارت خارجی اتحادیه اروپا در ۲۰۲۱

در سال 2021، تراز تجاری اتحادیه اروپا 68 میلیارد یورو مازاد به ثبت رساند که کمترین مازاد از سال 2011 بود.

سیاست شرق _ در سال ۲۰۲۱، تجارت خارجی اتحادیه اروپا شاهد بهبود و رشد، نسبت به کاهش صادرات و واردات ثبت شده در سال ۲۰۲۰ به دلیل تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بود.

به نقل از یورواستات، در سال گذشته واردات ۲۳ درصد و صادرات ۱۳ درصد افزایش یافته است.

با نگاهی به دهه گذشته، نرخ رشد صادرات در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید (+۱۳%) و تا سال ۲۰۱۶ که کاهش یافت (۰.۵-%) مثبت باقی ماند و پس از آن در سال ۲۰۱۷ ، ۷% بهبود یافت. نرخ رشد صادرات در این اتحادیه مثبت ماند. اما دو سال بعد، در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافت (-۹%) .

در زمینه همه گیر COVID-19. نرخ رشد واردات نیز در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید (۱۳+%)، به دنبال آن نوسانات کوچکی بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ مشاهده شد، قبل از اینکه در سال‌های ۲۰۱۷ (+۱۱%) و ۲۰۱۸ (+۸%) رشد قابل‌توجهی داشته باشد و دهه را با کاهش شدید بسته شود. -۱۲٪ در سال ۲۰۲۰.

در سال ۲۰۲۱، تراز تجاری اتحادیه اروپا ۶۸ میلیارد یورو مازاد به ثبت رساند که کمترین مازاد از سال ۲۰۱۱ بود که تراز تجاری ۴۲ میلیارد یورو کسری را ثبت کرد. این توسعه، به ویژه با افزایش شدید ارزش واردات انرژی در پایان سال ۲۰۲۱، همراه با افزایش کسری تجاری که در ماه های نوامبر و دسامبر ثبت شد. پس از سال ۲۰۱۱، تراز تجاری یک مازاد مستمر ثبت کرد که در سال ۲۰۱۶ به ۲۶۴ میلیارد یورو رسید. این مازاد در سال های ۲۰۱۷ (۲۲۲ میلیارد یورو) و ۲۰۱۸ (۱۴۸ میلیارد یورو) کاهش یافت، سپس دوباره در سال ۲۰۱۹ (۱۹۱ میلیارد یورو) و ۲۰۲۰ به ۲۱۶ میلیارد یورو افزایش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهند که بازار داخلی اتحادیه اروپا در تجارت کالاهای کشورهای عضو در کانون توجه قرار می‌گیرد، اگرچه نسبت جریان‌های درون اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا ، در کل تجارت کالاها به طور قابل‌توجهی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا متفاوت است، که تا حدی منعکس‌کننده پیوندهای تاریخی و موقعیت جغرافیایی است.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین سهم تجارت درون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ برای واردات و صادرات در لوکزامبورگ (به ترتیب ۸۹ و ۸۱ درصد) ثبت شده است. در مقابل، ایرلند کشور عضو اتحادیه اروپا با کمترین سهم تجارت درون اتحادیه اروپا برای واردات و صادرات (۳۸ درصد برای هر دو) بود که جای تعجب نیست زیرا اولین شریک تجاری آن بریتانیا است.

در سال ۲۰۲۱، هلند سهم بزرگی از کالاها را از کشورهای ثالث وارد می کرد و آنها را به داخل اتحادیه اروپا صادر می کرد. در مقابل، قبرس سهم زیادی از کالاها را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد کرد، در حالی که بیشترین سهم به خارج از اتحادیه اروپا صادر شد.

انتهای پیام

language »