تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۶-۳۰ - 11:30 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 28676

بایدن: من همچنان معتقدم، دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به توافق است/ ما به دنبال درگیری نیستیم

دولت بایدن، ایران را بزرگ‌ترین چالش خود در خاورمیانه می‌داند، اما امیدوار است منابع دیپلماتیک و نظامی کمتری را در منطقه صرف کند تا بر چین و روسیه تمرکز کند.

پرزیدنت بایدن گفت: «ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد» و افزود: من همچنان معتقدم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه است.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن بیان اینکه «ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد»، افزود: «من همچنان معتقدم، دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به توافق است.»

به نقل از رویترز، رئیس جمهور امریکا، ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی ایران و چین به دلیل آنچه نقض حقوق بشر عنوان شده، مدعی شد که ایالات متحده همیشه از این حقوق دفاع خواهد کرد. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی است که این کشور موضع متوازنی در قبال کشورهای مختلف جهان در این مورد ندارد و از نقض حقوق بشر توسط متحدین خود، چشم پوشی و انتقاد و فشار لازم را بر آنها وارد نمی کند.

بایدن با اشاره به اعتراضاتی که به دلیل مرگ مهسا امینی، در هفته گفته رخ داد، با دخالتی آشکار گفت: ایالات متحده از آن حمایت می کند.

این در حالی است که مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ای که توسط گشت ارشاد بازداشت و در مقر پلیس فوت کرد، با دستور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، توسط سازمان های مختلف و همچنین قوه قضائیه در حال بررسی است و مقامات مختلفداز بابت این حادثه، ابراز ناراحتی و تاسف کردند و حتی حسین امیرعبداللهیان، در توئیتی فوت مهسا امینی را، «تراژدیک» خواند.

بنا به همین گزارش، بایدن تلویحا تهدید کرد که در صورت لزوم، برای جلوگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته ای، عنوان نمود، از زور استفاده خواهد کرد، اما گفت که می خواهد از درگیری جلوگیری کند.

سخنان بایدن در خصوص ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در حالی است که تمام تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و با خروخ آمریکا در ۲۰۱۸، ایران در مقابل تحریم های گسترده این کشور، اقدام به کاهش نظارت آژانس و افزایش سطح و مقدار غنی سازی نمود.

بنا به گزارش رویترز، دولت بایدن، ایران را بزرگ‌ترین چالش خود در خاورمیانه می‌داند، اما امیدوار است منابع دیپلماتیک و نظامی کمتری را در منطقه صرف کند تا بر چین و روسیه تمرکز کند.

اما رئیس جمهور امریکا، کمتر به ایران پرداخت و در سخنرانی خود چندین بار به چین اشاره کرد، اولین بار زمانی که گفت کشورها باید به “آزادی دریانوردی” احترام بگذارند. مقامات آمریکایی از این عبارت برای ترسیم تهدیدی که فعالیت های نظامی چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد می کند استفاده می کنند.

 مقامات ایالات متحده از گسترش حضور نظامی چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی، فعالیت های نیروی دریایی و نیروی هوایی چین در اطراف تایوان و افزایش حضور امنیتی چین در اقیانوس آرام نگران شده اند.

ارتش آزادیبخش خلق چین ماه گذشته پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان که چین آن را متعلق به خود می داند، موشک هایی را بر فراز تایوان شلیک کرد. چندین موشک در آب های نزدیک ژاپن فرود آمد. چین همچنین نیروی دریایی خود را مامور به انجام تمرینات در آب های مجاور کرد.

بایدن روز چهارشنبه تاکید کرد که ایالات متحده نمی خواهد رقابت خود با چین را تشدید کند. او گفت: «همانطور که روندهای ژئوپلیتیکی در حال تغییر را مدیریت می کنیم، ایالات متحده خود به عنوان یک رهبر معقول رفتار خواهد کرد. ما به دنبال درگیری نیستیم. ما به دنبال جنگ سرد نیستیم.»

بایدن همچنین گفت که ایالات متحده «متعهد به سیاست چین واحد» است، که موضع چین در قبال تایوان را تصدیق می کند اما آن را تأیید نمی کند.

 اما آقای بایدن روز یکشنبه به «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت که در حالی که تایوان درباره استقلال « خود قضاوت» می‌کند، نیروهای آمریکایی در صورت «حمله بی‌سابقه» چین از تایوان دفاع خواهند کرد.

بایدن با تأکید بر انتقاد خود مبنی بر اینکه روسیه و چین نظم جهانی مبتنی بر قوانین مورد توافق گسترده را تضعیف می کنند، خواستار اصلاحات در منشور سازمان ملل، از جمله «فراگیرتر کردن» شورای امنیت با گسترش عضویت دائمی آن شد. از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده تشکیل شده است. مقامات آمریکایی از ایده الحاق آلمان، هند و ژاپن به شورا حمایت کرده اند.

بایدن همچنین در قسمت دیگری از سخنرانی خود، به موضوع روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: «دوباره، همین امروز، رئیس‌جمهور پوتین تهدیدات هسته‌ای آشکاری را علیه اروپا در بی‌توجهی بی‌ملاحظه به مسئولیت‌های رژیم منع اشاعه انجام داده است».

رئیس جمهورآمریکا گفت، علیرغم ادعاهای روسیه، هیچ‌کس روسیه را تهدید نکرده است، و تنها روسیه به دنبال درگیری بودهاست.

بایدن گفت: “یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همسایه خود حمله کرد و تلاش کرد یک کشور مستقل را از نقشه پاک کند. روسیه به طرز بی شرمانه اصول اصلی منشور سازمان ملل را نقض کرده است.”

 در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای گردهمایی سازمان ملل در نیویورک بود، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل برای سخنرانی بایدن حضور داشت.

انتهای پیام

language »