تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۸-۰۶ - 11:54 ق.ظ
موضوع:‌ پزشکی
شماره:‌ 34173

افت ۲۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در یک ماه گذشته / لغو موقت سقف نسخه‌نویسی کاغذی

رضایی: درحال حاضر وضعیت نسبتا مناسبی داریم و قانون همچنان در حال اجرا است و میانگین ۹۸ درصد نسخی که برای ما ارسال می‌شود به شکل الکترونیک است.

سیاست شرق _ معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به برداشته شدن سقف نسخه‌نویسی کاغذی به دنبال اختلالات اینترنت در حدود یک ماه گذشته، گفت: در یک ماه اخیر به دلیل شرایط خاص کشور و مشکلات کندی اینترنت، افت حدود ۲۰ درصدی در تعداد نسخ الکترونیک به وجود آمده است اما خدمات ما همچنان به شکل توام کاغذی و الکترونیک، تداوم دارد.

به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رضایی، با اشاره به اینکه الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است، گفت: در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه نویسی الکترونیک تاکید شده است که وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت ۲ سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها، محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اقدام کند. همچنین در طرح تحول سلامت نیز بر نسخه نویسی الکترونیکی، تاکید شده است.

وی افزود: بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف شد در راستای اهداف برنامه ششم توسعه، همچنین تکالیف قانونی مدرج در آن از جمله بند ث ماده ۶۷ و بند چ ماده ۷۰ قانون، به همراه بند ج تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، اقدام به اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک پزشکان و حذف دفترچه‌های کاغذی کند؛ موضوعی که به شکل تدریجی از تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و سرانجام با الزام حذف نسخ کاغذی از ابتدای دی ماه لازم‌الاجرا شد.

افت ۲۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در یک ماه گذشته

او درباره آخرین اخبار و اطلاعات درخصوص موضوع نسخه نویسی الکترونیک، توضیح داد: درحال حاضر وضعیت نسبتا مناسبی داریم و قانون همچنان در حال اجرا است و میانگین ۹۸ درصد نسخی که برای ما ارسال می‌شود به شکل الکترونیک است؛ البته در یک ماه اخیر به دلیل شرایط خاص کشور و مشکلات کندی اینترنت، افت ۲۰ درصدی در تعداد نسخ الکترونیک به وجود آمده است اما خدمات ما همچنان به شکل توام کاغذی و الکترونیک، تداوم دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساخت‌ها یا شبکه‌های ارتباطی مختل شود، بر اساس آن می‌توان با راه جایگزین، نسخه‌نویسی را دنبال کرد. در شرایط اخیر هم اعلام کردیم هر جایی که با قطعی شبکه یا اینترنت مواجه باشیم پذیرش نسخ کاغذی هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به مشکلات اینترنتی اخیر سقف میزان نسخه نویسی کاغذی برداشته شده است و با دستورالعمل ارائه شده، در مدتی که شبکه ارتباطی قطع باشد به شکل کامل نسخه‌نویسی کاغذی برقرار خواهد بود زیرا خدمت به مردم نباید مختل شود.

سرانجام یکپارچه‌سازی سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک چه شد؟

رضایی درباره موضوع یکپارچه‌سازی سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک، اظهار کرد: طبق قانون بودجه این امر با وزارت بهداشت است و ما هم کاملا اعلام آمادگی کرده‌ایم و مرکز مدیریت فناوری و اطلاعات وزارت بهداشت بر این موضوع کار می‌کند و بر اساس اطلاعات ما تمهیدات لازم برای یکسان‌سازی اندیشیده شده است. به نظر بنده با توجه به اینکه از اپلیکیشن‌های مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفته شده است و این اپلیکیشن‌ها همه سازمان‌های بیمه‌گر را در سیستم خود آورده‌اند، دیگر یکپارچه‌سازی هم اجرایی شده است؛ اما بنابر دلایلی برخی مراکز و پزشکان علاقه‌مند به استفاده از این ظرفیت بخش خصوصی نیستند و می‌خواهند مستقیما از پنل‌های سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند. به طور کلی این یک معضل نیست و چندگانگی وجود ندارد، بلکه این تنوع وجود دارد که پزشک انتخاب کند با کدام سامانه فعالیت کند و یا وزارت بهداشت چه تصمیمی اتخاذ کند.

اختلاف کدینگ دارویی وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر

او درباره یکسان سازی کدینگ داروها در سازمان‌های بیمه‌گر گفت: به نظر می‌رسد که این موضوع بیش از حد بزرگ شده است. سیستم‌های کدینگ متنوعی وجود دارد و بنابر دلایلی هر سازمان بیمه‌گری از سیستم کدینگ خاصی استفاده می‌کند اما در نهایت یک سیستم مپینگ این دو مدل مختلف کدینگ را با هم همخوان می‌کند و این جای نگرانی نیست. استانداردهایی که در سطح کشور برای کدینگ وجود دارد کاربردهای مختلفی دارند و لزوما با شکل جهانی یکسان نیست. در این میان سازمان بیمه‌گر هم باید متناسب با نظام پرداخت‌های خود که بر اساس کتاب ارزش‌های نسبی است، سیستم پرداخت داشته باشد و این سبب اختلاف کدینگ وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنان روش‌های تجویز خدمات پزشکی در کشور ما که به شکل سنتی و کاغذی دنبال می‌شد با چیزی که در نسخه الکترونیک اتفاق می‌افتد لزوما با هم تطبیق نیافته است؛ چون در نسخه الکترونیک از استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود؛ اما سیستم تجویز ما به شکل کاغذی از سیستم تجویز بین‌المللی پیروی نمی‌کند و این نیاز به تکامل دارد تا به یک شکل واحد درآید و به تدریج در حال برطرف کردن این مشکل هستیم.

انتهای پیام

language »