تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۱-۲۰ - 4:35 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 5084

مذاکره ایران با قطر برای میزبانی از تماشاگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲

حمید سجادی: پیشنهاد ایران به قطر برای میزبانی کیش و قشم از تماشاگران مسابقات جام جهانی فوتبال باعث می‌شود تا روابط تهران و دوحه در سایر زمینه‌ها نیز تقویت شود. 

سیاست شرق _ حمید سجادی ،وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران از احتمال میزبانی مناطق جنوبی به‌ویژه جزیره کیش از تماشاگران جام جهانی فوتبال در قطر خبر داده و گفت که بدین منظور، رایزنی‌ها میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و قطر در جریان است.


وی روز شنبه ۲۰ فروردین در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تلاش ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال در قطر گفت، ”شهرهای جنوبی ایران به‌ویژه جزیره کیش در بحث هتلینگ و خدمات به گردشگرها مجهزتر است” و در همین راستا، جلسات هماهنگی میان مقام‌های مسئول ایرانی و قطری شروع شده است.

حمید سجادی تصریح کرد که پیشنهاد ایران به قطر برای میزبانی کیش و قشم از تماشاگران مسابقات جام جهانی فوتبال باعث می‌شود تا روابط تهران و دوحه در سایر زمینه‌ها نیز تقویت شود. 
او افزود که به همین منظور، فردا یکشنبه، وزیر راه  قطر برای “مذاکره درباره میزبانی ایران از هواداران جام جهانی فوتبال” به جزیره کیش سفر خواهد کرد.
به باور وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی  پیشنهاد ایران به قطر برای میزبانی کیش و قشم از تماشاگران مسابقات جام جهانی فوتبال باعث می‌شود تا روابط تهران و دوحه در سایر زمینه‌ها نیز تقویت شود.

سجادی افزود که حضور احتمالی تماشاگران فوتبال در مناطق آزاد جنوب ایران همچنین گردشگری و ظرفیت حمل و نقل عمومی به ویژه دریایی را در ایران رونق خواهد داد.
”اعلام آمادگی” ایران برای کمک به قطر
این نخستین بار نیست که مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی به نوعی خواستار مشارکت در برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر به‌ویژه بهره‌برداری اقتصادی از آن شده‌اند.
از جمله، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان روز ۱۷ فروردین ماه گفت که ”همکاری ایران با قطر در بحث میزبانی جام جهانی فقط ورزشی نیست” و بخش‌های زیادی از این همکاری در عرصه‌های ”اقتصادی، اجتماعی و سیاسی” است.
سینا کلهر افزود: «به دنبال آن هستیم که با توجه به نزدیکی جزیره کیش به میزبان جام جهانی شرایط اسکان برخی تماشاگران را در این جزیره فراهم کنیم تا تماشاگرانی که هزینه اقامت در قطر برایشان بالا است، امکان تماشای بازی‌های جام جهانی را داشته باشند».


 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۱۵ فروردین ماه گفت که مقام‌های ایران و قطر، ”از قبل در این خصوص ”گفت‌وگوهایی” داشته‌اند.
او تصریح کرد که ”مناطق آزاد، کیش و قشم تدارکاتی را دیده‌اند تا میزبان برخی از هواداران فوتبال باشند و امکانات خود را در اختیار بازیکنان قرار دهند”.


یک روز پیشتر نیز سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با امیر قطر گفته بود که ایران آمادگی دارد تا در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر ”هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز” را به این کشور ارائه کند.
مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران در آذر ماه سال ۱۳۹۶ حتی از احتمال استفاده از امکانات ورزشی کیش در مسابقات جام جهانی قطر خبر داده بود: «با رئیس فدراسیون قطر صحبت داشتیم. شاید آنها در کیش روی زمین‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در جام جهانی استفاده کنند.»
انتهای پیام

language »