تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۱-۲۲ - 8:56 ق.ظ
موضوع:‌ جهان
شماره:‌ 5348

انتخابات فرانسه؛ ماکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند

بنا به تخمین اولیه شبکه دوم تلویزیون فرانسه امانوئل ماکرون با ۲۸.۴ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۴ درصد به دور دوم راه یافتند.

سیاست شرق _ دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در حالی برگزارشد که نتایج اولیه از راهیابی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به دور دوم حکایت دارد.

به نقل از یورونیوز، بنا به تخمین اولیه شبکه دوم تلویزیون فرانسه امانوئل ماکرون با ۲۸.۴ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۴ درصد به دور دوم راه یافتند.

یپیش‌بینی‌های اولیه حاکی است که میزان مشارکت در این رای‌گیری کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بود.

میزان مشارکت در رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۶۵ درصد بود. این رقم از میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ کمتر است.

اولین نظرسنجی پس از دور اول انتخابات: ماکرون ۵۴٪، لوپن ۴۶٪

نتیجه اولین نظرسنجی پس از اعلام نتیجه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که ۵۴ درصد رای‌دهندگان قصد دارند در دور دوم به امانوئل ماکرون رای دهند. ۴۶ درصد از رای‌دهندگان نیز در دور دوم از مارین لوپن حمایت می‌کنند. 

ماکرون از حمایت پکرس، هیدالگو، روسل و ژادو تشکر کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی خود در جمع هوادارانش از حمایت والری پکرس، ان هیدالگو، فابین روسل و یانیک ژادو بابت حمایتشان از وی در دور دوم در برابر مارین لوپن تشکر کرد. 

او همچنین گفت که دست خود را به سوی کسانی که آماده «کار برای فرانسه» هستند دراز می‌کند. 

اریک زمور از نامزدی مارین لوپن در دور دوم حمایت کرد

اریک زمور، نامزد راست افراطی از حزب تازه تاسیس «فتح دوباره» پس از ناکامی در راهیابی به دور دوم انتخابات اعلام کرد که از مارین لوپن، نامزد حزب «اجتماع ملی» حمایت می‌کند. او از هواداران خود خواست تا برای جلوگیری از انتخاب دوباره امانوئل ماکرون در دور دوم به مارین لوپن رای بدهند. 

نیکولا دوپون تنیان، نامزد راستگرا و مخالف اتحادیه اروپا نیز در صفحه توئیتر خود از هوادارانش خواست تا مانع از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون شوند.

ژان لوک ملانشون: حتی یک رای ما هم نباید به لوپن برسد

ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که با اختلاف رای کم در جایگاه. سوم و پس از لوپن قرار گرفته است، در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در جمع هوادارانش تاکید کرد که «حتی یک رای» هم نباید در دور دوم به مارین لوپن برسد.

وی گفت: «ما می‌دانیم به چه کسی هرگز رای نخواهیم داد.»

به نظر می رسد در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نیز، جمهوری خواهان و چپگرایان فرانسه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا از پیروزی مارین لوپن نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه ممانعت کنند.

انتهای پیام

language »