تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۲-۰۵ - 11:07 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 7579

هزینه نظامی کشورهای جهان از مرز دو هزار میلیارد دلار گذشت

پنج کشوری که بیشترین هزینه نظامی در سال 2021 داشتند شامل ایالات متحده، چین، هند، بریتانیا و روسیه بودند که مجموعاً 62 درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص دادند.


سیاست شرق _ هزینه های نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۰.۷ درصدی، به ۲۱۱۳ میلیارد دلار رسید.

 بر اساس داده‌های جدید مربوط به هزینه‌های نظامی جهانی که امروز توسط مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) منتشر شد، پنج کشوری که بیشترین هزینه نظامی در سال ۲۰۲۱ داشتند شامل ایالات متحده، چین، هند، بریتانیا و روسیه بودند که مجموعاً ۶۲ درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص دادند.

سیپری گزارش سالانه خود را یک‌شنبه شب ۲۴ آوریل در سوئد منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش ایالات متحده آمریکا با ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه تسلیحات با فاصله زیاد از سایر کشورها در جایگاه اول کشورهای دنیا ایستاده و چین با هزینه ۲۹۳ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار دارد.

به این ترتیب ۳۸ درصد کل هزینه نظامی دنیا متعلق به آمریکاست. کاهش واقعی هزینه‌‌های نظامی آمریکا از ۶/۱ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱/۴ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. به گزارش سیپری این کاهش، بیش از هرچیز به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و نیز تورم بالا در ایالات متحده مربوط می‌شود.

در مقابل پکن هزینه نظامی خود را از سال ۲۰۱۲ حدود ۷۲ درصد افزایش داده است. در کشورهای دیگر نیز افزایش هزینه‌های نظامی در ۹ سال گذشته مشهود است از جمله ترکیه ۶۳ درصد، یونان ۵۴ درصد و فنلاند ۵۰ درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند.
هزینه نظامی هند با ۷۶.۶ میلیارد دلار در رتبه سوم جهان قرار دارد. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ ۰.۹ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۲ ۳۳ درصد افزایش داشته است. در تلاش برای تقویت صنعت تسلیحات بومی، ۶۴ درصد از هزینه های سرمایه ای در بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ برای خرید تسلیحات تولید داخلی در نظر گرفته شد.

بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی اما مربوط به رومانی است که در این مدت ۱۶۱ درصد افزایش داشته است. پس از رومانی، اوکراین قرار دارد که هزینه‌های نظامی‌اش ۱۴۲درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال در سال ۲۰۲۱ و پیش از حمله روسیه به اوکراین، این کشور ۸/۵ درصد کمتر برای خرید تجهیزات نظامی هزینه کرده بود.

آلمان  سومین خرج کننده بزرگ در اروپای مرکزی و غربی – در سال ۲۰۲۱ ۵۶.۰ میلیارد دلار یا ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش خود کرد. هزینه های نظامی به دلیل تورم نسبت به سال ۲۰۲۰، ۱.۴ درصد کمتر بود.

طبق این گزارش جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌۲۴/۶ میلیارد دلار برای خرید و ساخت تجهیزات نظامی ، برای اولین بار در ردیف ۱۵ کشور اول دنیا از این منظر قرار گرفته است.

بالاترین نسبت هزینه‌های نظامی به تولید ناخالص ملی، متعلق به کشور عمان است. این کشور عربی حاشیه خلیج فارس ۷/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را به خرید تجهیزات نظامی اختصاص داده است.

پس از عمان کویت قرار دارد که ۶/۷ درصد تولید ناخالص ملی‌اش صرف تجهیزات نظامی شده است.
بر اساس برآورد موسسه سیپری، عربستان سعودی  ۶/۶، الجزایر ۵/۶، اسرائیل ۵/۲، قطر ۴/۸ و روسیه ۴/۱ درصد تولید ناخالص ملی‌شان را صرف هزینه‌های نظامی کرده‌اند.

روسیه در سال گذشته پیش از حمله به اوکراین، هزینه‌های نظامی‌اش را ۲/۹ درصد افزایش داده بود.

انتهای پیام

language »