تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۲-۰۶ - 9:36 ب.ظ
موضوع:‌ اجتماعی
شماره:‌ 7830

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده، شاعر و مترجم پرآوازه ایرانی درگذشت

اسلامی ندوشن در آثارش با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاش هایش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار وی امتیاز ویژه ای داده است .

سیاست شرق _ دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده، شاعر و مترجم پرآوازه ایرانی، در سن ۹۷ سالگی و بر اثر کهولت سن در کانادا درگذشت.

به نقل از ایرنا، عضو هیات امنای موسسه اندیشه روشن ندوشن با تایید ضایعه درگذشت دکتر اسلامی ندوشن گفت: پیکر ایشان فعلا به صورت امانت در کانادا به خاک سپرده می‌شود تا در آینده برای خاکسپاری به ایران منتقل شود.

علی غیاثی ندوشن افزود: دکتر اسلامی ندوشن نویسنده و استاد دانشگاه تهران در سال های اخیر به دلیل کهولت سنی با فرزندانش در کشور کانادا زندگی می کرد

این نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات در سال ۱۳۰۴ در روستای ندوشن یزد به دنیا آمده بود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در روستای خود و سپس در یزد انجام داد و بعد از آن به دانشکده حقوق تهران راه یافت. پس از آن به اروپا رفت و با نوشتن رساله‌ای درباره هند و کشورهای همسود مدرک دکترای خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد.

این چهره سرشناس فرهنگی و ادبی در دوران تحصیل خود در فرانسه بیشتر به ادبیات پرداخت و با دنیای ادبیات اروپا آشنا شد.

محمدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۳۴ پس از بازگشت به ایران ، چند سال در شغل قاضی دادگستری خدمت کرد و پس از ترک خدمت در دادگستری، به تدریس حقوق و ادبیات در برخی دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عالی، از جمله دانشگاه ملی، مدرسه عالی ادبیات، مدرسه عالی بازرگانی و مؤسسه علوم بانکی پرداخت.

در سال ۱۳۴۸ به دعوت پروفسور فضل الله رضا (رئیس وقت دانشگاه تهران) به همکاری با دانشگاه تهران دعوت شد و براساس تألیفاتی که در زمینه ادبیات انتشار داده بود، هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و تدریس نقد ادبی و سخن سنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان در دانشکده ادبیات و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران را در دانشکده حقوق برعهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ که به انتخاب خود از دانشگاه تهران بازنشسته شد، در این دانشگاه تدریس می کرد.

اسلامی ندوشن در آثارش با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاش هایش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار وی امتیاز ویژه ای داده است و از ۵۰ اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است و آثارش در اغلب کتابخانه های کشور موجود است.

کتاب « روزها » ماندگارترین اثر ادبی دکتر اسلامی ندوشن است و «نامه به فرزند» آخرین اثر چاپ شده این استاد زبان و ادبیات فارسی است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ، چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران، تأمّل‌ در حافظ، زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه، داستان‌ داستان‌ها، سرو سایه‌فکن، ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه، نامه‌ نامور، ایران را از یاد نبریم، به‌ دنبال‌ سایه ‌همای، ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم، سخن‌ها را بشنویم، ایران‌ و تنهائیش، ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟، مرزهای‌ ناپیدا، شور زندگی‌ (وان گوگ)، روزها (سرگذشت – در چهار جلد)، باغ سبز عشق، ابر زمانه‌ و ابر زلف، افسانه افسون، دیدن‌ دگر آموز، شنیدن‌ دگر آموز، جام‌ جهان‌بین و آواها و ایماها.

از محمدعلی اسلامی ندوشن کتاب‌ها، مجموعه‌مقالات، اشعار، ترجمه‌ها و مقالات بسیاری در مطبوعات به جای مانده است. او بیشتر عمر خود را وقف ادبیات کرد و از جمله نخستین کسانی بود که جامعه فرهنگی ایران را با مکاتب ادبی اروپایی، نقد ادبی و نیز رشته ادبیات تطبیقی آشنا کرد.

پژوهش‌های او در زمینه ادبیات فارسی نیز شامل نوشته‌هایی در حافظ‌‌‌ شناسی، فردوسی‌شناسی، شاهنامه‌پژوهی و نیز کاوش در اسطوره‌های باستانی ایرانی بوده است.

در زمان حیات او، در سال ۱۳۹۹ خیابانی در حوالی دانشگاه تهران به نام او نامگذاری شد.

انتهای پیام

language »