تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۱۲-۲۹ - 9:27 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 82679

لاوروف: شبه جزیره کریمه، بخشی از روسیه است

لاوروف: این مساله که کریمه و سواستوپل به کجا تعلق دارند برای همیشه پرونده‌اش بسته شده است. این شبه جزیره بخش لاینفکی از روسیه است.

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه روسیه، بر تعلق داشتن مناطق کریمه و سواستوپل به کشورش تاکید کرد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی ویدیویی به مناسبت دهمین سالگرد الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک این کشور تاکید کرد: مناطق کریمه و سواستوپل بخش‌های لاینفک روسیه هستند و مساله اینکه آنها به کجا تعلق دارند برای همیشه پرونده‌اش بسته شده است.

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، لاوروف در این سخنرانی تاکید کرد: «این مساله که کریمه و سواستوپل به کجا تعلق دارند برای همیشه پرونده‌اش بسته شده است. این شبه جزیره بخش لاینفکی از روسیه است.»

لاوروف خاطرنشان کرد، منطقه کریمه صراحتا به دنبال توسعه بیشتر بوده و روسیه بسیاری از مشکلاتی که این منطقه از اوکراین به ارث برده بود را حل و فصل کرده است.

او اضافه کرد: «طی سال‌های اخیر مشکلات زیادی را که کریمه از اوکراین به ارث برده بود حل‌وفصل کرده‌ایم. مردم کریمه با داشتن چشم‌اندازهای واضح برای توسعه بیشتر می‌توانند با اطمینان و خوشبینی چشم به آینده بهتر داشته باشند.»

لاوروف بیان کرد: «ساکنان کریمه ۱۰ سال قبل در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ تصمیم به رقم زدن آینده خود به طور مستقل و آگاهانه گرفتند و با روسیه اتحاد مجدد پیدا کردند. من به ساکنان این شبه‌جزیره گذشت یک دهه از این اتحاد مجدد قهرمانانه را تبریک می‌گویم و برای آنها سلامتی، خوشی، سعادت و بهترین‌ها را آرزو دارم.»

در پی ناآرامی‌های انقلاب سال ۲۰۱۴ اوکراین، در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ یک همه‌پرسی توسط دولت خودخواه شبه جزیره کریمه و با حمایت روسیه، از مردم آنجا بر سر پیوستن به روسیه برگزار شد. ۸۱ درصد واجدان شرایط در این همه پرسی شرکت کردند و ۹۶.۷۷ درصد به پیوستن این شبه جزیره به روسیه رأی مثبت دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز ۱۸ مارس رسماً سند پیوست کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزو جدایی ناپذیر روسیه خواند.

لاوروف در ادامه این سخنرانی اظهار کرد: «همانطور که تحول هر چه بیشتر وضعیت نشان داده، این تصمیم تنها تصمیم درست بود. اتحاد مجدد کریمه به روسیه، حفاظت از جان، منزلت و شرف مردم کریمه در برابر تجاوزات رژیم روس‌هراس کی‌یف را ممکن کرد.»

لاوروف بیان کرد، اعمال تحریم‌ها و محاصره‌ها و انفجارهای خطوط برق بعد از روی کار آمدن «نئونازی‌ها» در کی‌یف تنها تایید می‌کنند که این انتخاب، یک انتخاب درست بود.

انتهای پیام

language »