... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 8:45 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اصابت نزدیک به ۱۲ موشک بالستیک به پایگاه‌هایی در اربیل عراق

رسانه های عراقی اعلام کردند که ۲ پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسراییل (موساد) در اربیل هدف موشک قرار گرفته‌است.

سیاست شرق _ نزدیک به ۱۲ موشک بالستیک به پایگاههایی در مجاورت کنسولگری آمریکا در شهر اربیل (پایتخت اقلیم کردستان عراق) اصابت نمود، در حالی که رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که در این حمله، کسی کشته یا زخمی نشده است.

به نقل از الجزیره، پس از اصابت این موشک ها، آژیر خطر کنسولگری آمریکا در اربیل کردستان عراق نیز به صدا درآمده است و تمام پایگاه‌های نظامیان ایالات متحده در عراق به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

در همین رابطه و به نقل از ایرنا، رسانه های عراقی اعلام کردند که ۲ پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسراییل (موساد) در اربیل هدف این موشک ها قرار گرفته‌است.

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی  افزودند، این پایگاه‌ها مرکز پیشرفته آموزشی بوده و هدف حمله موشک‌های بالستیک قرار گرفته است.

رسانه‌ها به جزییات بیشتر این حمله و میزان خسارت های احتمالی اشاره نکردند.

صابرین‌نیوز وابسته به نیروهای مقاومت عراق پیشتر اعلام کردند که شنبه شب ده‌ها انفجار شهر اربیل را لرزانده است.

۱۴ فروند راکت به پایگاه‌های آمریکایی واقع در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد.

برخی منابع نوع راکت‌های شلیک شده را گراد ۱۲۲ میلیمتری اعلام کردند که پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل را هدف قرار داده اند.

رویترز عصر شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی (که نخواست نامش فاش شود) گفت که هیچ سرباز آمریکایی پس از این حمله کشته یا زخمی نشده است، اما وزارت کشور – در بیانیه ای – اشاره کرد که این حمله منجر به مجروح شدن فردی شده است.

خبرگزاری عراقی به نقل از امید خوشناو فرماندار اربیل از اصابت چندین موشک به اربیل خبر داد.

تلویزیون دولتی عراق به نقل از سامان برزنجی وزیر بهداشت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که انفجارهای اربیل تلفات جانی و مجروحی در پی نداشته است.

الزوطی گفت: منابع غیررسمی نشان دادند که این انفجارها شبیه انفجارهای قبلی نیست، زیرا منابع بمباران از نظر جغرافیایی بسیار دور بوده و علاوه بر شنیدن صدای انفجارهای مهیب در نقاط جداگانه در داخل و خارج شهر اربیل که باعث وحشت در میان شهروندان شده است.

از سویی دیگر واشنگتن پست به نقل از یک مقام عراقی مدعی شد که این موشک ها از ایران شلیک شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در گفتگوی تلفنی با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، آغاز تحقیقات برای کشف منبع شلیک موشک ها و طرف های پشت سر آن را تایید کرد.

آخرین باری که نیروهای آمریکایی با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند، ژانویه ۲۰۲۰ و در واکنش جمهوری اسلامی ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در فرودگاه بغداد در اوایل همان ماه به توسط نیروهای آمریکایی بود.

هیچ نظامی آمریکایی در حمله ۲۰۲۰ کشته نشد، اما بسیاری از آنها از ناحیه سر دچار آسیب های جدی شدند.

موشک هایی از نوع فاتح _۱۱۰

در همین رابطه و به نقل از ایرنا، موشک های شلیک شده به مقر نیروهای اسرائیلی در اربیل عراق، از نوع فاتح-۱۱۰ با برد ۳۰۰ کیلومتر بوده و از یکی از پایگاه‌های موشکی سپاه در شمالغرب ایران شلیک شده است.

فاتح-۱۱۰ موشک بالستیک سوخت جامد با ۳۳۲۰ کیلوگرم وزن است که از این میزان ۴۴۸ کیلوگرم آن مربوط به وزن سرجنگی این موشک است.

نمونه‌ها مختلف خانواده موشک‌های فاتح که شامل نمونه‌های مختلف موشک فاتح-۱۱۰ با برد ۳۰۰ کیلومتر و موشک فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر می‌شود، دقیق‌ترین و نقطه‌زن‌ترین موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران بشمار می‌روند.

با توجه به حساسیت موضوع، تاکنون خبر موثقی از تعداد کشته یا زخمی های این عملیات منتشر نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »