... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۱ فروردین ۱۴۰۱ - 9:26 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

سفره «هفت سین» در جشن نوروز ایرانی ها

نوروز یکی از برجسته ترین و کهن ترین جشن های ایرانیان است که آداب و رسوم زیادی را در خود جای داده است.

سیاست شرق _ ایرانیان دارای تمدن و تاریخی چند هزارساله هستند که همچون هر فرهنگ دیگری، آئین های خاص خود را دارند و با گذر تاریخ، همچنان آن را حفظ و مراقبت نموده اند.

در سنت و آیین های باستانی ایرانیان، برای هر جشن، سفره یا خوانی گسترده میشد که معمولاً از انواع خوراکی ها در چینش آنها استفاده میشده است. نوروز یکی از برجسته ترین و کهن ترین جشن های ایرانیان است که آداب و رسوم زیادی را در خود جای داده است.

یکی از مهمترین این رسوم برپایی سفره هفت سین است که این رسم همچنان میان ایرانیان، افغان ها، تاجیکی ها و دیگر فارسی زبانان دنیا برپا میشود. به گونه ای که چند روز یا چند ساعت مانده به تحویل سال، به آماده سازی سفره هفت سین میپردازند. سفره هفت سین، سفره‌ای است که ایرانیان قبل از تحویل سال، دور آن می نشینند و دعای آغاز سال نو را با هم می خوانند. بعد از تحویل سال، خوراکی های آن را به نشانه مبارکی و خوشی، نوش جان می کنند و اجزاء اصلی آن را تا روز سیزده عید، که جشن طبیعت است، بر روی سفره نگه می دارند.

قدمت و تاریخچه سفره هفت سین در ایران

در مورد پیشینه سفره هفت سین و چگونگی شکل گیری اولیه و تکامل آن تا به شکل امروزی حکایات و روایات زیادی وجود دارد. در ادامه تغییرات سفره هفت سین با گذر زمان را خواهید فهمید.

سفره هفت سین در دوره هخامنشیان

برخی از منابع آورده اند که ایرانیان قبل از اسلام به ویژه دوره هخامنشی سفره «هفت چین» داشته اند. بدین گونه که در نوروز در هفت ظرف چینی غذا می گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنی نیز می گفتند.

سفره هفت سین قبل و بعد از ورود اسلام به ایران

در برخی از منابع تاریخی آورده شده ایرانیان در قدیم سفره هفت شین داشته اند که به تدریج تغییر نام داده است. (شراب بعد از ورود اسلام به ایران و فرهنگ ایرانی، به دلیل باورهای اسلامی، جایش را به سرکه داده‌ است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده‌ است.) اجزای تشکیل دهنده سفره هفت شین شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، بودند. در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین های نوروزی، به نشانه سبزی و جاودانگی بر سر سفره قرار گرفت.

در برخی از روستاها نیز رسم هفت سینی برپا بوده است. بدین شکل که درون هفت سینی خوراکی های مختلف می گذارند. هفت سینی، بعدها و با گذشت زمان به صورت هفت سین درآمده است.

چرا سفره هفت سین، هفت تا سین دارد؟

علت هفتایی بودن سین های نوروزی را میتوان اعتقادات و باورهای ایرانیان دانست. عدد «هفت» همواره در بین دیگر اعداد از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده و مورد توجه اقوام مختلف جهان به ویژه اقوام شرقی قرار گرفته است. در زبان زرتشتی هفت به معنای «امرداد» است که به معنی زندگی و جاودانگی است. به همین علت عدد هفت در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بنابراین در بیشتر آیین های باستانی به ویژه برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک از این عدد استفاده شده است. به مانند: هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم و اسفندیار، هفت سین نوروز، هفت شهر عشق و سلوک مولوی و عطار، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و … .

عدد هفت در قرآن کریم و نزد مسلمانان نیز اهمیت دارد. از عدد هفت در برخی از آیه ها و سوره های قرآن نام برده شده است. برای مثال، حج هفت مرحله دارد و نخستین قاریان نیز هفت نفر بوده اند.

ویژگی‌ سین های هفت سین

با نزدیک شدن به سال نو و آمدن نوروز، ایرانیان به ‌رسم هر ساله، سفره‌ای پهن می‌کنند و هفت عنصر نمادین که با حرف سین آغاز شده باشد را بر روی سفره می‌گذارند. اجزای اصلی هفت ‌سین به‌ طور سنتی شامل سبزه، سنجد، سیر، سمنو، سیب، سرکه و سماق می‌باشد.

توجه کنید که این عناصر، ویژگی‌های مشترکی دارند. نمی‌توان هر چیزی که با حرف سین شروع شده باشد را بر سر سفره گذاشت. عناصر اصلی هفت‌ سین باید دارای ویژگی های زیر باشند!

۱- باید دارای نام پارسی باشند.

۲- باید با حرف سین آغاز شوند.

۳- نباید از اسامی مرکب مثل سیب‌ زمینی یا سبزی‌ پلو باشند.

۴- باید قابل‌ خوردن باشند.

۵- باید ریشه گیاهی داشته باشند.

اجزای سفره هفت سین

اگر به سفره هفت سین نگاه کنید متوجه میشوید که داخل آن ممکن است خوراکی هایی باشند که با سین شروع نمیشوند مانند تخم مرغ رنگی. شاید هم برخی سین ها خوراکی نباشند مثل سکه. برخی مواقع هم ممکن است تعداد سین های سفره شما از هفت تا بیشتر شود. در اینجا این سوال مطرح میشود که سفره هفت سین شامل چه چیزهایی میشود؟ عناصر اصلی هفت سین چیست؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید فهمید.

عناصر و سین های اصلی سفره هفت سین

طبق ویژگی هایی که باید سین های هفت سین داشته باشند و در بالا گفته شد، میتوان عناصر اصلی هفت سین را این گونه نام برد؛ سیر، سنجد، سرکه، سماق، سمنو، سبزه و سیب. البته در برخی مناطق بجای سبزه از سنبل استفاده میشود.

عناصر فرعی سفره هفت سین

امروزه معمولاً ایرانیان درون سفره هفت سین، سکه هم میگذارند. حتی در برخی مناطق از سماور هم برای سفره هفت سین استفاده میکنند. از دیگر وسایل و خوراکی هایی که بر سر سفره میگذارند، میتوان به آیینه، قرآن یا دیوان حافظ و یا شاهنامه، ماهی، تخم مرغ رنگ شده، شمع، انار و انواع شیرینی مانند نان برنجی و نخودچی نام برد.

آیا سکه جزو سین های هفت سین محسوب میشود؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، سکه جزو سین های اصلی تشکیل دهنده هفت سین نمیباشد. با وجود اینکه سکه با حرف سین شروع میشود ولی بدلیل اینکه خوردنی نیست و ریشه گیاهی ندارد، سین هفت سین محسوب نمیشود. البته امروزه در بسیاری از سفره های هفت سین، سکه قرار داده میشود.

برخی از مردم، همان روز عید، سفره هفت سین خود را جمع میکنند. اما برخی دیگر سفره هفت سین خود را تا سیزده روز نگه می دارند. در روز سیزده نوروز، سبزه ی سفره هفت سین را به آب می اندازند تا همراه با آن بدی‌ ها و کدورت‌ ها را دور بریزند. البته برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز «سیزده‌ به‌ در»، سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود.

اما آنچه در بین مهم است، وجود آئین های مشترک بین ایرانیان است که موجب همبستگی فرهنگی و انسجام بیشتر آنها می شود، آئین های که نه تنها ضرری ندارند ، بلکه همدلی را در بین آحاد ملت ایران گسترش بیشتری می بخشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »