... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - 12:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ژاپن به تعلیق مذاکرات صلح با این کشور توسط روسیه

روسیه علاوه بر توقف مذاکرات طولانی مدت دوجانبه برای انعقاد یک معاهده صلح، که از پایان جنگ در سال 1945 که امضا نشده است، اضافه کرد که برنامه مبادله بدون روادید را که به مردم ژاپن اجازه می داد از جزایر تحت کنترل روسیه در سواحل شرقی هوکایدو بازدید کنند، متوقف خواهد کرد.

سیاست شرق _ ژاپن به اعلام روسیه مبنی بر تعلیق مذاکرات با توکیو بر سر یک معاهده صلح رسمی برای پایان دادن به مناقشه بعد از جنگ جهانی دوم و اتخاذ تدابیر دیگر در پاسخ به تحریم های ژاپن علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، واکنش نشان داد.

به نقل از ژاپن تایمز، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، در پارلمان این کشور گفت: «تمام این وضعیت با تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شده است و پاسخ روسیه به ارتباط این موضوع به روابط ژاپن و روسیه بسیار ناعادلانه و کاملاً غیرقابل قبول است».

میخائیل گالوزین سفیر روسیه در ژاپن روز سه شنبه توسط تاکئو موری معاون وزیر امور خارجه ژاپن در اعتراض به اعلام روسیه به وزارت امور خارجه در توکیو احضار شد.

روسیه علاوه بر توقف مذاکرات طولانی مدت دوجانبه برای انعقاد یک معاهده صلح، که از پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ که امضا نشده است، اضافه کرد که برنامه مبادله بدون روادید را که به مردم ژاپن اجازه می داد از جزایر تحت کنترل روسیه در سواحل شرقی هوکایدو بازدید کنند، متوقف خواهد کرد.

کوناشیری، جزایر هابومای، شیکوتان و اتوروفو – که به عنوان سرزمین‌های شمالی در ژاپن و کوریل‌های جنوبی در روسیه شناخته می‌شوند – قبل از جنگ جهانی دوم به ژاپن تعلق داشتند. آنها در روزهای پایانی جنگ توسط روسیه اشغال شدند و ژاپن همچنان به دنبال بازگشت آنها است. ژاپن و روسیه به عنوان بخشی از روند مذاکرات برای تضمین یک معاهده صلح و حل و فصل وضعیت نهایی جزایر، در مورد فعالیت های اقتصادی مشترک مختلف در این جزایر توافق کردند.

از روز جمعه، ژاپن ۷۶ فرد روس، هفت بانک و ۱۲ نهاد دیگر در روسیه را تحریم کرده است. آنها شامل مقامات دفاعی و صادرکننده تسلیحات دولتی هستند. ژاپن قصد دارد وضعیت تجاری روسیه را به عنوان محبوب ترین کشور لغو کند و واردات برخی از محصولات را ممنوع کند، اگرچه در حال حاضر گزارش شده است که اجازه واردات غذاهای دریایی را ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به مواضع غیردوستانه ژاپن و تلاش برای آسیب رساندن به منافع روسیه، اعلام کرد: در شرایط کنونی، روسیه قصد ادامه مذاکرات با ژاپن بر سر یک معاهده صلح را ندارد.

یک قرارداد جداگانه در سال ۱۹۹۹ بین دو کشور منعقد شد که به ساکنان سابق این چهار جزیره اجازه بازدید دوره ای می داد و در مجموع ۵۲۳۱ نفر چنین بازدیدهایی داشته اند که در سال مالی ۲۰۲۰ نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »