... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - 6:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به اظهارات تند بایدن علیه پوتین در ورشو

مقامات دولتی آمریکا مجبور شدند از این ادعای رئیس جمهور آمریکا که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه "نمی تواند در قدرت بماند" عقب نشینی کنند.

سیاست شرق _ مقامات دولتی آمریکا مجبور شدند از این ادعای رئیس جمهور آمریکا که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “نمی تواند در قدرت بماند” عقب نشینی کنند، این مسئله توجه کارشناسان سیاست خارجی، قانونگذاران و متحدان این کشور را در جهان به خود جلب کرد.

به نقل از نیویورک تایمز، سخنرانی پرمخاطره و تنش آفرین روز شنبه جو بایدن در ورشو ، با هدف انداختن تمام وزن این کشور پشت سر متحدان اروپایی خود، در مقابل روسیه بود که از آن به عنوان بخشی از «نبرد جهانی بین دموکراسی و استبداد» یاد کرد.

هرچند اظهارات هیجان انگیز رئیس‌جمهور آمریکا در محکومیت قاطعانه جنگ روسیه علیه اوکراین، بازتاب گسترده ای برای برخی از رهبران جهان داشت، اما توجه کارشناسان سیاست خارجی، اعضای کنگره و متحدان ناتو را نیز به خود جلب کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی مکتوب نشده گفت: «به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت بماند.»

اظهاراتی که موجب شد مقامات ارشد دولت أمریکا روز یکشنبه از آن عقب نشینی کنند. هرچند که این اظهارات قبلاً تأثیرات ۹ کلمه بی مقدمه رئیس جمهور، به ویژه در طول بحران سیاست خارجی این کشور را به همراه داشت!

ماکرون: من از این نوع کلمات استفاده نمی‌کنم

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی که از او خواسته شد درباره سخنرانی بایدن علیه ولادیمیر پوتین توضیح دهد، گفت: «من از این نوع کلمات استفاده نمی‌کنم.

 او گفت که امیدوار است از طریق دیپلماسی ، آتش بس و خروج نیروهای روسیه از اوکراین به دست آید.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، نه با حرف و نه با عمل، نباید شرایط را تشدید کنیم.

رئیس جمهور آمریکا بیشتر سخنرانی را به جمع بندی مجازات هایی که دولتش علیه روسیه و تلاش هایش برای حمایت از پناهجویان اعمال کرده بود، اختصاص داد، در حالی که تاکید کرد اگرچه ایالات متحده سربازی به اوکراین نخواهد فرستاد، اما آماده دفاع از متحدان ناتو است.

قانونگذاران، متحدان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا گفتند که تا لحظه اظهارات تنظیم نشده بایدن، سخنرانی تا حد زیادی به اهداف مورد نظر خود رسیده بود. اما بلافاصله پس از آن، دستیاران بایدن نگران بودند که اظهارات غافلگیرکننده او، ممکن است برخی از متحدانی را که رئیس جمهور أمریکا مصمم به متحد نگه داشتن آنها بود، نگران کند، مخصوصا اینکه کاخ سفید تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که هر گامی که علیه روسیه برداشته می شود با متحدان اروپایی همسو باشد.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا، به معنای واقعی کلمه به این معنی بود که ایالات متحده سیاست و استراتژی عدم اصرار برای تغییر رژیم را بی اثر خواهد کرد و مقامات آمریکایی چاره ای جز کم اثر کردن این اظهارنظر ندارند.

بلینکن: ما استراتژی تغییر رژیم در روسیه یا هیچ جای دیگر نداریم

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، در بیت المقدس گفت: «ما استراتژی تغییر رژیم در روسیه یا هیچ جای دیگر نداریم. در این مورد، مانند هر مورد، این به مردم کشور مورد نظر بستگی دارد. این به مردم روسیه بستگی دارد.»

اما اعضای جمهوریخواه کنگره نگرانند که کرملین، با استفاده از این اظهارات بایدن، تاکید کند که ایالات متحده مصمم به نابودی روسیه است و انسجام و اتحاد آنها را بیشتر کند.

واکنش روسیه

در همین رابطه مسکو به سرعت واکنش نشان داد. روز شنبه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که این در اختیار آقای بایدن نیست که تصمیم بگیرد رئیس جمهور روسیه چه کسی باشد. 

ویاچسلاو ولودین، قانونگذار ارشد روسی در تلگرام نوشت که نه بوریس یلتسین و نه میخائیل اس. گورباچف، که در دوران جنگ سرد رهبری می کرد، هدف اظهارنظرهای مشابه سران دولت آمریکا نبودند.

آقای ولودین گفت: دلیل این رفتار را روانپزشکان به صورت حرفه ای تر توضیح خواهند داد…. شهروندان ایالات متحده باید از رئیس جمهور خود خجالت بکشند.

واکنش قانونگذاران آمریکایی

سناتور جیم ریش از آیداهو، جمهوریخواه ارشد کمیته روابط خارجی، گفت که آقای بایدن در یک سخنرانی خوب، “گاف وحشتناکی” انجام داد.

وی به سی‌ان‌ان گفت: «دولت هر کاری که از دستش برمی‌آید برای توقف تشدید تنش‌ها انجام داده است.»

مایکل مک کال، نماینده تگزاس، جمهوری خواه ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفت که این اظهارنظر بداهه، بحث ها در مورد چگونگی ادامه کمک به اوکراین در مبارزه با روسیه را تحت الشعاع قرار می دهد.

واکنش وزیرخارجه ایتالیا

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا، شنبه شب گفت که بایدن از کلماتی استفاده کرده بود که «باید به پوتین به وضوح بفهمد که باید متوقف شود» .  دی مایو گفت که بایدن «یک سخنرانی بسیار واضح داشت و از کلمات قاطعانه استفاده کرد.»

سفیر ایالات متحده در ناتو

و اما جولیان اسمیت، سفیر ایالات متحده در ناتو، اظهار داشت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا واکنشی به هزینه انسانی جنگی است که او در طول سفر دیپلماتیک سه روزه به اروپا شاهد بوده است. وی با اشاره به اینکه آقای بایدن قبل از سخنرانی خود در ورشو از پناهندگان دیدن کرده بود، گفت که اظهارات وی “یک واکنش انسانی اصولی” بود.

با این حال به نظر می رسد که این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، باتوجه به اظهارات پیشین وی علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ناشی از عصبانیت وی از رهبری است که قادر به تأثیرگذاری بر سیاست های او نیست.

آنگونه که روسیه، تاکنون توجه چندانی به تهدیدهای غرب و ایالات متحده در تهاجم خود به اوکراین ننموده و استراتژی خود را در این کشور به پیش می برد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »