... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - 0:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

کمیسیون مقام زن سازمان ملل، خواستار تقویت مشارکت زنان و دختران در جوامع شد

کمیسیون مقام زن یکی از اولین نهادهای بین‌المللی است که ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری برای بهبود شرایط زنان در جهان  ایجاد شده است.

سیاست شرق _ شصت و ششمین نشست کمیسیون مقام زن پس از دو هفته فعالیت در سند نهایی خود خواستار تقویت مشارکت برابر و معنادار زنان و دختران در جوامع از سوی رهبران جهان شد.

شصت و ششمین نشست کمیسیون مقام زن پس از دو هفته فعالیت،با صدور سندی نهایی به کار خود پایان داد.

نتایج توافق شده توسط کشورهای عضو طرحی برای رهبران جهان است تا مشارکت و رهبری کامل و برابر زنان و دختران در طراحی و اجرای سیاست‌های کاهش خطر تغییرات اقلیمی، زیست‌محیطی و بلایای طبیعی را ترویج کنند.

کمیسیون مقام زن از سازمان ملل، موسسات مالی بین‌المللی و پلتفرم‌های چندجانبه خواست تا به حمایت از کشورهای عضو برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های تغییرات اقلیمی، محیط‌ زیست و کاهش خطر بلایای طبیعی ادامه دهند.

سند نهایی همچنین خواستار استفاده و تقویت مشارکت و نفوذ کامل، برابر و معنادار زنان و دختران است.

 بر اساس این سند، باید تلاش‌های ویژه‌ای برای تقویت نقش و دانش زنان حاشیه‌نشین از جمله زنان بومی، سالخورده، دارای معلولیت، مهاجر و کسانی که در مناطق روستایی، دورافتاده، خشونت زده و مناطق حادثه خیز زندگی می‌کنند، انجام شود.

شصت و ششمین دور از نشست های سالانه کمیسیون مقام زن بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا از ۱۴ تا ۲۵ مارس ۲۰۲۲ ( ۲۲اسفند ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ ) در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور رهبران و مقامات عالی رتبه حوزه زنان کشورها برگزار شد.

کمیسیون مقام زن یکی از اولین نهادهای بین‌المللی است که ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری برای بهبود شرایط زنان در جهان  ایجاد شده است.

این کمیسیون، اصلی ترین رکن بین‌المللی است که در خصوص تمام مسائل مرتبط با زنان، پیشنهادات و گزارش های خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد، ارائه می کند و در موارد ضروری برای جلوگیری یا کاستن از موارد نقض حقوق زنان اقدامات فوری صورت می دهد.

در انتخابات اخیر این کمیسون، شاهد موفقیت چشمگیر زنان ایران بود که با کسب ۴۳ رای موافق از ۵۴ رای کشورهای عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، رسما به عضویت کمیسیون «مقام زن» سازمان ملل درآمد.

عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این نهاد تاثیرگذار ملل متحد، از سال جاری آغاز شده و تا ۴ سال ادامه خواهد داشت. این دستاورد بزرگ فرصت مغتنمی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است تا به شکل پویا، مواضع برحق نظام در مساله زن و خانواده را در مجامع جهانی مطرح و پیشرفت های صورت گرفته توسط زنان ایرانی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی،اجتماعی ، فرهنگی و غیره را برای مجامع بین المللی روشن نماید.

کمیسیون مقام زن از اولین نهادهای بین‌المللی است که از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به منظور تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای بهبود شرایط زنان جهان ایجاد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »