... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - 6:40 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

پتروشیمی میانکاله؛ انکار مسئولان و تکاپوی مدافعان محیط زیست

علی سلاجقه، رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست ساعتی پس از کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران در اراضی مرتعی روستای حسین‌آباد بهشهر، در دیدار با تعدادی از کنش‌گران محیط زیستی مازندران اعلام کرد هنوز مجوز محیط زیستی برای این واحد پتروشیمی صادر نشده است.

سیاست شرق _ کلنگ‌زنی برای احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب حفاظت شده میانکاله، حرف و حدیث‌های زیادی را به دلیل عدم وجود مجوزهای لازم برای ساخت این مجتمع از سازمان محیط زیست، بی‌اطلاعی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی کشور از وجود این طرح و اعتراض فعالان محیط زیست و ساکنان این منطقه در استان مازندران در پی داشته است.

در حالیکه کلنگ ساخت مجتمع پتروشیمی در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله در حاشیه سفر هیئت دولت و با حضور وزیر کشور در ۲۰ اسفندماه به زمین زده شد، این خبر با اعتراض برخی از فعالان محیط زیست و ساکنان این منطقه رو‌به‌رو شد. 

پاره‌ای رسانه‌ها از سپرده شدن پروژه پتروشیمی در میانکاله با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی خبر می‌دهند و کارزاری از سوی دوستداران زیست محیط علیه این اقدام به جریان افتاده است.


احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری منطقه حفاظت‌شده میانکاله باعث نگرانی کنشگران اجتماعی و فعالان محیط زیست شده و مسئولان حرف‌های ضد و نقیضی درباره چگونگی این پروژه زده‌اند. وزیر کشور در سفر به استان مازنداران کلنگ احداث را به زمین کوبیده اما رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید هنوز مجوزی برای این پروژه صادر نشده است.


محمد درویش، فعال محیط زیست به “تجارت‌نیوز” گفته که در اطراف منطقه چاله‌هایی برای نصب حصارکشی و ساخت دیوار ایجاد شده است. او می‌گوید:‌ «میانکاله منطقه‌ای حفاظت شده است و به هیچ عنوان امکان تغییر کابری ندارد». این فعال محیط زیست می‌گوید که صنعت پتروشیمی در این منطقه میزان آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد و اکوسیستم را به فروپاشی می‌کشاند.


درویش با انتقاد از سکوت سازمان حفاظت محیط زیست، به مصرف آب فوق‌العاده بالای صنایع پتروشیمی اشاره کرده و افزوده است: «در حال حاضر هم میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذاری‌های بیش از اندازه به شدت کم است. بنابراین اجرای این پروژه برای وضعیت میانکاله به شدت خطرناک است. میزان آلودگی‌ها را افزایش دهد. اکوسیستم را به فروپاشی برساند. امنیت منطقه را از بین ببرد. ضمن اینکه در حال حاضر هم کشتار پرندگان در این منطقه هم زیاد است.»

این در حالی است که سخنگوی دولت با ارائه فهرستی از کارکرد دولت در سال گذشته، از احیای تالاب میانکاله خبر داده است. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حساب توییتر خود ادعا کرده که دولت «توجه ویژه به محیط زیست» داشته و اقداماتی را برای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان آغاز کرده است.

هدیه تهرانی، بازیگر باسابقه سینمای ایران نیز با نشر تصویری که گویا در میانکاله گرفته شده، به کارزار #نه به پتروشیمی_میانکاله پیوسته است.

این در حالی است که علی سلاجقه، رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست ساعتی پس از کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران در اراضی مرتعی روستای حسین‌آباد بهشهر، در دیدار با تعدادی از کنش‌گران محیط زیستی مازندران اعلام کرد هنوز مجوز محیط زیستی برای این واحد پتروشیمی صادر نشده است.

تالاب میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر، در دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده است. میانکاله از سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده و زیستگاه ده‌ها گونه گیاهی و جانوری است.

اکنون علی‌رغم همه مخالفت‌ها و موانع قانونی، شواهد حاکی از آن است که در ایام تعطیلات نوروز، فرآیند احداث پتروشیمی در این منطقه تسریع شده است و تصاویری از این منطقه در رسانه‌های رسمی این موضوع را تایید می‌کند. اکنون باید منتظر ماند و دید که تکلیف احداث این طرح به کجا می‌انجامد و متولیان امر چه تصمیمی در قبال این طرح خواهند گرفت و چگونه موضوع را شفاف‌سازی خواهند کرد. 

باید دید که آیا این مجتمع یک پتروشیمی است یا خیر، اگر یک مجتمع پتروشیمی است، در شرایطی که مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از صدور مجوز برای ان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست از غیر قانونی بودن احداث پتروشیمی در چنین منطقه‌ای خبر می‌دهد، بر چه اساسی کلنگ احداث این مجتمع بر زمین زده شده است؟

 اگر هم برخی از صدور مجوز خبر می‌دهند، باید روشن شود با وجود مخالفت‌های مطرح شده، این مجوز بر چه اساسی و در زمان دولت قبل یا دولت فعلی صادر شده است؟

صنایع پتروشیمی، از صنایع آلوده کننده مخیط زیست به شمار می روند که در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم، می توانند برای موجودات زنده محیط پیرامون خود، خطرآفرین باشند.

منبع:سیاست شرق، رسانه ها و وب سایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »