... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
جهان ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - 8:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

جنگ اوکراین؛ شهر بندری ماریوپل به کنترل ارتش روسیه درآمد/ واشنگتن کمک نظامی بیشتری به اوکراین ارائه می کند

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپول، گفت که بیش از 100 هزار نفر هنوز در داخل شهر بدون هیچ وسیله ای برای تهیه غذا یا آب گرفتار هستند و مسکو را به ممانعت از کاروان های کمک رسانی متهم کرد.
ویرانی عظیم در ماریوپل در نتیجه نبردها و بمباران روسیه (رویترز)

سیاست شرق _ وزارت دفاع روسیه کنترل بندر ماریوپل را اعلام کرد و تهدید کرد که مراکز تصمیم‌گیری در کیف را هدف قرار خواهد داد، در حالی که کاخ سفید ایالات متحده کمک نظامی اضافی به اوکراین را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

به نقل از الجزیره قطر، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه در واکنش به آنچه او تلاش اوکراین برای انجام حملات خرابکارانه به اهدافی در قلمرو فدراسیون روسیه خواند، تهدید به بمباران مراکز فرماندهی در کیف کرد.

از سوی دیگر، کوناشنکوف گفت که ارتش روسیه ،شهر ماریوپل را به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است.

این وزارتخانه روسیه روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ تفنگدار دریایی اوکراینی در ماریوپل محاصره شده تسلیم شده اند که هدف اصلی مسکو در شرق منطقه دونباس است که هنوز نتوانسته آن را کامل کنترل کند.

رسانه های روسی تصاویری را پخش کردند که می گویند سربازان اوکراینی تسلیم شده اند. در حالی که سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد تسلیم یک تیپ دریایی در ماریوپول ندارد.

در همین رابطه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز هشدار داد که کشورش خودروهایی را که تسلیحات آمریکا و ناتو را به خاک اوکراین منتقل می کنند، “اهداف نظامی قانونی” در نظر خواهد گرفت.

این مقام روسی متعهد شد کشورش کمک نظامی غرب به اوکراین را که هدف آن به تعویق انداختن عملیات نظامی ویژه روسیه است، خنثی کند.

ریابکوف افزود که آمریکایی ها و غرب باید متوجه باشند که با تلاش برای کند کردن عملیات روسیه و وارد کردن حداکثر خسارت به واحدها و تشکیلات روسی از جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک به شدت مقابله و برخورد خواهد شد.

۱۰۰ هزار گرفتار در ماریوپل

از سوی دیگر، در اوکراین، وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپول، گفت که بیش از ۱۰۰ هزار نفر هنوز در داخل شهر بدون هیچ وسیله ای برای تهیه غذا یا آب گرفتار هستند و مسکو را به ممانعت از کاروان های کمک رسانی متهم کرد.

در همین حال، ایرینا ورشوک، معاون نخست وزیر، گفت که امروز هیچ کانال بشردوستانه ای در مناطق تحت تأثیر نبردها، به ویژه ماریوپل، باز نیست.

رئیس جمهور اوکراین ولدیمیر زلنسکی نیز به نوبه خود گفت که او معتقد است که هزاران نفر در جریان محاصره ماریوپل کشته شده اند، جنگی که نزدیک به ۷ هفته ادامه دارد و روسیه را به بسیج هزاران سرباز در منطقه برای انجام یک حمله جدید متهم می کند.

در همین راستا، فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه برای انجام یک حمله جدید در منطقه دونتسک در شرق کشور و منطقه جنوبی خرسون آمادگی کامل دارند.

تصاویر ماهواره ای ادامه استقرار مجدد نیروهای روسیه در شرق اوکراین را برای آمادگی برای عملیات احتمالی در دونباس نشان می دهد. تصاویر منتشر شده توسط شرکت “مکسار” ده ها خودرو، تجهیزات و مواضع نظامی را در ۸ کیلومتری شرق مرز اوکراین نشان می دهد.

روسیه همچنین دو پایگاه نظامی در جنوب اوکراین و کریمه نیز تأسیس کرده است که احتمالاً توسط نیروهای روسیه برای تأمین و پشتیبانی از عملیات در ماریوپول، خرسون و میکولایف استفاده می شود.

برخلاف مرحله اول جنگ یک ماه و نیمه، استقرار مجدد روسیه اوکراین را مجبور می کند تا در نبردهای متعارف شامل تانک، توپخانه و هواپیما در زمین های هموار و بایر بجنگد.

معاون وزیر دفاع اوکراین در یک موضوع میدانی دیگر گفت که ترس ها و خطرات زیادی وجود دارد که روس ها از سلاح های شیمیایی در کشورش استفاده کنند.

وی افزود که روسیه با وجود آنچه که از آغاز جنگ به سوی اوکراین شلیک کرده است، همچنان دارای زرادخانه عظیمی از موشک ها است.

افزایش کمک های آمریکا

در همین راستا، دولت آمریکا از ارائه کمک های نظامی اضافی به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار خبر داد که مجموع کمک ها از زمان حمله روسیه به روسیه را به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار می رساند.

بایدن – در بیانیه‌ای پس از تماس تلفنی با زلنسکی – گفت که کشورش به ارائه آنچه که برای دفاع از خود به اوکراین نیاز دارد، ادامه خواهد داد، در حالی که روسیه برای تشدید حملات خود در دونباس آماده می‌شود.

جان کربی سخنگوی پنتاگون تایید کرد که تدارکات جدید با آنچه که اوکراینی ها در نبردهای آتی به آن نیاز دارند مطابقت دارد.

کربی – طی یک کنفرانس مطبوعاتی – هشدار داد که روس ها ممکن است به استفاده از سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی متوسل شوند.

وال استریت ژورنال آمریکایی به نقل از منابع مسئول گزارش داد که واشنگتن تصمیم گرفته است تبادل اطلاعات اطلاعاتی با نیروهای اوکراینی را تشدید کند.

وی افزود که این تصمیم هفته گذشته به منظور تسهیل هدف قرار دادن واحدهای روسی در دنباس و کریمه اتخاذ شد.

طولانی شدن جنگ

از نظر سیاسی، وزارت خارجه روسیه کیف را به طولانی کردن مذاکرات صلح متهم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه – در یک جلسه توجیهی هفتگی – گفت که مذاکرات با اوکراینی ها از طریق اینترنت ادامه دارد.

این وزارتخانه همچنین از اعمال تحریم ها علیه ۳۹۸ نماینده مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و ۸۷ نماینده پارلمان کانادا خبر داد و تاکید کرد که اعضای کنگره آمریکا را در لیست سیاه قرار داده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور اوکراین گفت که کشورش با استفاده از سلاح های کیفی و موشک های شیمیایی مورد حمله روسیه قرار دارد.

زلنسکی در سخنرانی خود در پارلمان استونی، روسیه را به ارتکاب چندین تخلف علیه ساکنان دونباس و تهدید به حمله به کشورهای همسایه متهم کرد.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه وی نیز به نوبه خود گفت که این یک معامله عادلانه برای شرکا است که تمام تسلیحات سنگین مورد نیازش را در اختیارش بگذارند.

او توضیح داد که اوکراینی‌ها اکنون در حال جنگ هستند و روسیه را متوقف می‌کنند تا شرکای دیگر مجبور نباشند آنطور که رئیس‌جمهور زلنسکی تاکید می‌کند، بجنگند.

بدبینی بین المللی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، احتمال آتش‌بس کنونی در اوکراین را رد کرد و از رئیس‌جمهور روسیه خواست تا «مذاکرات جدی که منجر به صلح شود».

گوترش در یک کنفرانس خبری گفت: «در حال حاضر رسیدن به آتش‌بس ممکن به نظر نمی‌رسد، اما کارهای زیادی مانند تخلیه غیرنظامیان می توان انجام داد».

همچنین گوترش در اوایل درباره یک “بحران سه بعدی: غذا، انرژی و مالی، آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادهای جهان” در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد.

۳۶ کشور از جمله برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها برای بیش از نیمی از واردات گندم خود به روسیه و اوکراین وابسته هستند.

دیروز، سازمان ملل از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اواخر فوریه، از کشته شدن دست کم ۱۹۳۲ غیرنظامی و مجروح شدن ۲۵۸۹ نفر دیگر در اوکراین خبر داد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بیانیه ای اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ، ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۵۰۹ نفر به کشورهای همسایه پناهنده شده اند که بیش از نیمی از آنها به لهستان رفته اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »