... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سفیر پیشین ایران در عراق: روابط بین‌الملل، مانند ظروف مرتبطه عمل می‌کند

امروز روابط بین‌الملل مانند ظروف مرتبطه عمل می‌کند و موضوعات کشورها بر پیرامون‌شان تاثیر می‌گذارد و تاثیر می‌پذیرند. قطعا به هر میزان که روابط کشورهای منطقه بهتر شود، تاثیر مثبت خودش را در عراق خواهد داشت.
حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق

سیاست شرق _ حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق، در تحلیل اهداف سفر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به ایران و در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر موضوع خلاء و بن‌بست سیاسی شکل گرفته در عراق نیز مورد بحث قرار می‌گیرد، گفت: اخبار و شواهد نشان می‌دهد که تشکیل دولت، انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهور طولانی شده و آن گونه که عراقی‌ها بیان می‌کنند نوعی انسداد سیاسی در این کشور به وجود آمده است.

به نقل از ایلنا، دانایی فرد افزود: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران با توجه به حسن همجواری، روابط نزدیک، نفوذ و ارتباطاتی که دارد می‌تواند کمک‌کننده دوستان، احزاب و جریان‌های سیاسی عراق برای خروج از این شرایط باشد. در نتیجه سفر آقای الحلبوسی به تهران را هم می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

این دیپلمات ایرانی در در خصوص صحت و سقم گزارش «بغداد الیوم» مبنی بر ریاست وی بر هیاتی که برای رسیدگی به موضوع خلاء سیاسی عراق عازم این کشور می شود، گفت: از این دست اخبار زیاد منتشر می‌شود، البته من رفت و آمدهای متعددی به عراق دارم و دو هفته قبل هم سفری به اربیل داشتم. ممکن است همین رفت و آمدهای قبلی در اخبار آن‌ها منعکس شده باشد. طبیعی است در آینده هم سفرهایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: خواست و هدف ما در این سفرها، توسعه روابط در راستای همکاری های سازنده بین دو کشور  است؛ معتقدیم تصمیم‌گیر نهایی و اصلی خود احزاب و گروه‌های عراقی هستند و هیچ بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌تواند موضوعی را به داخل عراق تحمیل کند.

وی افزود: در سفر اخیری که به اربیل صورت پذیرفت هم گفتگوها و صحبت‌های صریح، شفاف، واضح و روشنی با یکدیگر داشتیم.

دانایی فر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش پارلمان عراق مبنی بر عدم وجود سند مبنی بر این که ساختمان مورد هدف قرار گرفته ارتباطی با اسرائیل نداشته است، گفت: من گزارش را خواندم، بندهای مختلفی دارد. در گزارش  قضاوت صریح و روشنی مبنی بر داشتن یا نداشتن ارتباط این ساختمان با رژیم صهیونیستی صورت نگرفته است. این یک بحث خاص امنیتی است که معمولا میان مجموعه‌های امنیتی دقیق تر مطرح می‌شود. همچنین این که عراق شکایت خودش را پس گرفت نشان دهنده نوعی اقناع در مجموعه عراق است. طبیعتا گزارش ها بر اساس دسترسی تهیه کنندگان به داده ها و اطلاعات آن تهیه و منتشر می شود.

این دیپلمات پیشین ایران همچنین در رابطه با تاثیر دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان و بازگشت ثبات به کشورهای حوزه تماس از جمله عراق گفت:  قطعا هرچه پیرامون عراق چه از نظر منطقه‌ای و چه فرامنطقه‌ای آرامش بیشتری وجود داشته باشد، در داخل عراق هم تاثیر خودش را خواهد گذاشت. البته این قاعده تنها در مورد عراق نیست، بلکه در خصوص همه کشورهای منطقه صدق می‌کند چرا که امروز روابط بین‌الملل مانند ظروف مرتبطه عمل می‌کند و موضوعات کشورها بر پیرامون‌شان تاثیر می‌گذارد و تاثیر می‌پذیرند. قطعا به هر میزان که روابط کشورهای منطقه بهتر شود، تاثیر مثبت خودش را در عراق خواهد داشت.

دانایی‌فر در رابطه با اهمیت روز قدس با توجه به تحولات چند هفته اخیر در سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: رژیم اشغالگر قدس دائما در حال گستاخی است ولی بخش قابل توجهی از خشونت‌های اخیر را می‌توانیم به همین عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی مرتبط بدانیم. راه این است که کشورهای منطقه، جهان عرب و جهان اسلام به هم نزدیک شوند و اختلافات‌شان را کنار بگذارند. همگرایی بیشتر در جهان اسلام به خصوص کشورهای منطقه و تاثیرگذارانی مانند ایران، عربستان سعودی و مصر می‌تواند این گستاخی رژیم اشغالگر را تا حدود زیادی مهار کند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »